سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



طرح آزمایش موشکی ایران در شورای امنیت مغایر با فضای مثبت بر اجرای برجام است


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، با توجه به برخی تلاشها برای نشر اطلاعات نادرست در مورد رزمایش اخیر موشکی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد لازم می‌داند توضیحاتی در این مورد به شرح زیر ارائه نماید:

    1- جمهوری اسلامی ایران بعنوان کشوری که در یکی از بی ثبات ترین و ناآرام ترین مناطق جهان قرار دارد، کاملا محق است که نسبت به ایجاد توانمندی متعارف و قابل اتکا با هدف بازدارندگی و دفاع در مقابل هرگونه تجاوزی اقدام کند. آزمایشهای موشکی اخیر ایران بخشی از تلاشهای جاری نیروهای مسلح کشور برای تقویت توانمندیهای دفاعی مشروع و نشان دادن کارآیی و آمادگی سامانه‌های موشکی علیه تهدیدات امنیتی بودند. کسانی در  مورد آزمایشهای موشکی ایران بیش از حد جنجال می‌کنند که خود در سال 2015 فروشنده و خریدار مدرنترین سلاحهای ارسالی به منطقه خلیج فارس به ارزش تقریبا 100 میلیارد دلار بوده‌اند (در حالی که کل بودجه دفاعی ایران کمتر از یک دهم این مبلغ در همان سال است). اختلاف عظیمی بین بودجه دفاعی ایران و بودجه نظامی دیگر کشورهای منطقه وجود دارد تا آن جا که حتی مقامات آمریکایی در بالاترین سطوح هم به این موضوع اذعان کرده اند.

    2- تهدیدات آشکار علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران که طی سالهای گذشته افزایش یافته، ایجاد یک توانمندی بازدارنده مشروع توسط جمهوری اسلامی ایران را بیش از هر زمان دیگر ضروری ساخته است. به عنوان مثال، موشه یالون، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، در اظهاراتی تهدید آمیز در 5 می 2015 به امکان استفاده از سلاح‌ هسته‌ای علیه ایران توسط رژیم صهیونیستی اشاره کرد (برای جزئیات رجوع کنید به اعتراضیه ایران به شورای امنیت مورخ 19 می 2015). بعلاوه، رژیم صهیونیستی تنها مانع بر سر راه شکل گیری خاورمیانه به عنوان منطقه عاری از سلاح هسته‌ای است و تنها دارنده غیر قانونی سلاح هسته‌ای در منطقه است.

    3- اظهارات چند روز اخیر فرماندهان نیروهای مسلح ایران منعکس کننده نگرانی ایران در مورد چنین تهدیداتی است. فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که اظهاراتش توسط برخی طرفها تحریف شده است، در مصاحبه‌ای پس از آزمایشات موشکی تاکید نمود که «ما آغازگر هیچ جنگی نیستیم، هدف ما دفاع از خود است .... ما قصد حمله به هیچ کشوری را نداریم اما وقتی مورد حمله قرار بگیریم، باید قادر به مقابله به مثل باشیم».

    4- قطعنامه 2231 شورای امنیت فعالیتهای نظامی مشروع و متعارف را منع نکرده و حقوق بین الملل نیز به هیچ روی نافی چنین فعالیتهای مشروعی نیست. ایران هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود، چرا که تعهدات خود طبق معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) و برجام را کاملا محترم می‌شمارد. بنابراین، موشک‌های ایران نه برای پرتاب سلاحهای غیر متعارف طراحی شده اند و نه می توانند برای چنین منظوری طراحی شده باشند. ما تفسیر خودسرانه مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت و ضمائم آن را مردود می‌دانیم و همه طرفها را دعوت می‌کنیم تا با حسن نیت رفتار نمایند و از اقدامات تحریک آمیز بپرهیزند.

    5- همچنین، ما طرح موضوع آزمایشهای موشکی ایران در شورای امنیت را رد می کنیم و چنین اقدامی را با فضای مثبت حاکم برای اجرای برجام مغایر می‌دانیم و آنرا به ضرر اجرای توام با حسن نیت برجام تلقی می کنیم.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد – نیویورک

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
انتقاد از ارسال برجام به شورای امنیت ملی