قطع دسترسی دانشگاه ها به پایگاه های علمی جهان به دلیل بدهی 40 میلیون دلاری


معاون پژوهشی وزیر علوم با تاکید بر این که ارتباط تعداد زیادی از دانشگاه‌ها با مراکز علمی دنیا قطع است، گفت: در حال حاضر دانشگاه‌ها مبلغ 30 تا 40 میلیون دلار بدهی به پایگاه‌های علمی دنیا دارند که لازم است برای دسترسی دانشگاه‌ها به این مراکز این مبالغ پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکتر وحید احمدی در نشستی با خبرنگاران با اشاره به آغاز هفته پژوهش از 22 آذر ماه افزود: هفته ملی پژوهش با شعار «پژوهش، فناوری، عزم ملی و رویکرد جهانی» از 22 تا 27 آبان ماه در نمایشگاه بین‌المللی و سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

وی، هدف از برگزاری این هفته را عرضه توانمندی‌های پژوهشی ذکر کرد و اظهار داشت: مهمترین هدف ما برای برگزاری هفته پژوهش وارد کردن دستاوردهای پژوهشی از صحنه دانشگاه‌ها به صحنه جامعه است و برای این منظور باید از خود مردم کمک گرفت.

جزییات برنامه هفته پژوهش

احمدی با اشاره به برنامه‌های هفته پژوهش خاطرنشان کرد: جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران از جمله برنامه‌های این هفته است. این جشنواره در روز 25 آذر ماه در سالن اجلاس برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این جشنواره 170 پرونده پژوهشگران و فناوران به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که این پرونده‌ها در هفت کمیته علمی مورد ارزیابی قرار گرفتند و از هر گروه دو نفر انتخاب شدند.

احمدی، جشنواره دانش‌آموزی را از دیگر برنامه‌های این هفته عنوان کرد و ادامه داد: جشنواره دانش‌آموزی در روز 22 آذر ماه برگزار می‌شود و در این جشنواره دستاوردهای پژوهشی با محوریت آموزش و پرورش عرضه می‌شود.

به گفته وی در این جشنواره از 21 دانش‌آموز در سه مقطع تحصیلی تجلیل به عمل می‌آید.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه از 23 تا 26 آذر ماه خبر داد و یادآور شد: در سال گذشته در فن‌بازار این نمایشگاه 25 میلیارد تومان قرارداد انتقال فناوری به امضاء رسید.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری استقبال خوبی از داخل و خارج برای حضور در بخش نمایشگاه شده است که امیدواریم این بخش با رونق و توسعه بیشتری همراه باشد.

معاون پژوهشی وزارت علوم جشنواره ایده‌های برتر را از دیگر برنامه‌های این هفته نام برد که در آن دو هزار و 500 ایده مطرح و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اضافه کرد:‌ از دیگر برنامه‌های این هفته اجرای برنامه‌های استانی هفته پژوهش است که در این برنامه درصدد هستیم تا فعالیت‌های پژوهشی در تهران متمرکز نشود.

احمدی ادامه داد: در سال گذشته برنامه‌های استانی هفته پژوهش در 24 استان با محوریت دانشگاه‌ها برگزار شد و در سال جاری نیز این برنامه در تمام استانهای کشور با هماهنگی وزرای علوم، کشور و 31 استاندار برگزار می‌شود.

به گفته وی برنامه‌های استانی هفته پژوهش یک هفته زودتر برگزار می‌شود.

وی برگزاری اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها را از دیگر برنامه‌های این هفته ذکر کرد و گفت: این اجلاس در روز 25 آذر ماه در سالن اجلاس برگزار خواهد شد.

معاون پژوهشی وزیر علوم با دعوت از تمام مسوولان کشور برای بازدید از نمایشگاه هفته پژوهش خاطرنشان کرد: از رییس جمهور نیز برای حضور در این هفته دعوت به عمل آمده است.

احمدی همچنین برگزاری نشست انجمن‌های علمی در روز پنجشنبه 26 آذر ماه را از دیگر برنامه‌های این هفته عنوان کرد.

سرپا نگه داشتن مراکز تحقیقاتی بدون توجه به زیر ساخت‌ها

احمدی با اشاره به بخشنامه رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خصوص اختصاص یک تا دو درصد GDP به امر پژوهش گفت: در حال حاضر بسیاری از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور را سرپا نگه داشته‌ایم ولی در بخش زیرساخت‌ها مشکلات زیادی داریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم مرجعیت علمی که شعار اصلی کشور است را محقق کنیم لازم است تا در حوزه تجهیزات توجه بیشتری مبذول کنیم ولی این در حالی است که بسیاری از دانشگاه‌های کشور با مراکز علمی دنیا در وضعیت قطع ارتباط هستند.

بدهی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی دنیا

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به عدم دسترسی برخی از دانشگاه‌ها به پایگاه های استنادی گفت: در حال حاضر حدود 30 تا 40 میلیون دلار بدهی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی دنیا داریم که باید پرداخت شود تا دانشگاه‌ها بتوانند به این پایگاه‌ها دسترسی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: از مجلس و دولت انتظار کمک داریم.

هزینه‌های زیاد اینترنت برای دانشگاه‌ها

معاون پژوهشی وزیر علوم با تاکید بر این که دانشگاه‌ها باید در برخی از زمینه‌ها مشمول معافیت شوند، ادامه داد: هزینه اینترنت برای دانشگاه‌ها سنگین است از این رو دانشگاه‌ها تقاضا دارند که تعرفه اینترنت برای آنها کاهش یابد.

بودجه‌های سال 95 در حوزه پژوهش و فناوری

وی با تاکید بر این که بودجه سال 95 در حال نهایی شدن است، ابراز امیدواری کرد که با بودجه‌های پژوهش و فناوری کشور در سال 95 توجه بیشتری صورت گیرد.

احمدی با بیان این که دولت در این زمینه گام‌های اساسی برداشته است، افزود: در حال حاضر اعتبارات پژوهشی 30 درصد افزایش یافته است ولی با توجه به تورم بالای موجود در کشور و ضعف‌هایی که از گذشته داشتیم، تجهیزات آزمایشگاهی ما فرسوده است چرا که مدت 10 سال است که به وضعیت این تجهیزات رسیدگی نشده است.

وی با تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری در این زمینه گفت: سرمایه‌گذاری در این بخش کمک به دانشگاه‌ها نیست بلکه کمک به توسعه کشور است و این در حالی است که برخی‌ها تصور می‌کنند، سرمایه‌گذاری در امر پژوهش کمک به دانشگاه‌ها است.

احمدی با بیان این که اگر قرار است اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان داشته باشیم باید در بخش پژوهش سرمایه‌گذاری کنیم، اظهار داشت: کره جنوبی و رژیم صهیونیستی 4.2 درصد از GDP را صرف امر پژوهش کرده‌اند. ولی ما اگر بخواهیم در صحنه‌ی رقابت باقی بمانیم باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم.

وی با اشاره به وجود 500 تا 600 هزار دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی خاطرنشان کرد: باید پروژه‌های این دانشجویان ماموریت‌گرا باشد تا بتوانیم چالش‌های موجود در کشور را برطرف کنیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
مخابرات: زیرساخت اینترنتمان را به دلیل بدهی قطع کرده