آینده صنعت گاز جهان در تهران رقم می‌خورد


مجمع کشورهای صادرکننده گاز که به GECF مشهور است، عموما با «اوپک گازی» اشتباه گرفته می شود. GECF سازمان تازه‌بنیانی است که به منظور هماهنگی در تولید، صادرات و کنترل قیمت گاز طبیعی در سطح جهان، توسط ایران، روسیه و قطر و تعداد دیگر از کشورهای صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر 2001 تاسیس شد.

به گزارش ایسنا، ایده اولیه تاسیس چنین سازمانی از جانب جمهوری اسلامی ایران بود، اما دولت وقت نتوانست از سمت‌های عالی‌رتبه این سازمان، سهمی را از آن خود کند؛ بدین ترتیب که دبیر کل مجمع از کشور روسیه انتخاب و دبیرخانه آن نیز در دوحه قطر مستقر شد. همچنین نخستین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز، آبان ماه 1390 در دوحه قطر و دومین نشست در تیرماه ١٣٩٢ در مسکو برگزار شد.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ۴۲ درصد از تولید گاز جهان، ۷۰ درصد از ذخایر گازی جهان، ۳۸ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۸۵ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند. کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات، ١٢ عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند.

همچنین هلند، نروژ، عراق و عمان و پرو به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز پس از اوپک، دومین نهاد بزرگ سیاست گذاری در بخش عرضه انرژی در جهان محسوب می شود، اگرچه هنوز نوپا است و عملا تاکنون تأثیرپذیری آن در مرحله کارهای کارشناسی و شناخت بیشتر بازار گاز مانده اما وزرای کشورهای عضو این نهاد بین المللی نسبت به آینده آن امیدوارند.

از اهداف اصلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز، تبادل تجربه و اطلاعات میان کشورهای صادرکننده گاز درباره مسائل مختلف از جمله بررسی ساختار بازار گاز، طرح های توسعه میدان های گاز، چگونگی صادرات گاز، تجاری سازی و آزادسازی تجارت گاز طبیعی و چارچوب های قراردادی برای اجرای پروژه های گازی تعیین شده است.

همچنین یافتن راه های بهبود سهم گاز در ترکیب انرژی های مصرفی و استفاده های دیگر از گاز، مانند تبدیل آن به برق و تدوین چارچوب های قراردادی برای اجرای پروژه های گاز، ایجاد اتحاد گازی به منظور تحکیم بازار سوخت، توسعه میدان های گازی، مشارکت و ساماندهی در بازار و ایجاد شرایط مناسب برای تامین انرژی مورد نیاز جهان و مصرف کنندگان و در نهایت ایجاد امنیت عرضه، ثبات بازار و ایجاد درآمد پایدار و تشکلی منسجم برای حذف رقابت های ناسالم، از دیگر اهداف تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز است.

سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، دوم آذرماه در تهران برگزار خواهد شد و انتظار می رود در این نشست از نخستین مدل جهانی گاز و راهبرد بلندمدت GECF رونمایی شود.

در حالی که دوره دو ساله دبیرکلی دکتر سیدمحمد حسین عادلی، دبیرکل کنونی امسال تمام می شود؛ انتخاب دبیرکل جدید این سازمان یا احتمال تمدید دوره دبیرکلی عادلی برای دو سال دیگر نیز یکی از محورهای مهم نشست وزیران این مجمع در تهران خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور چندی قبل در دیدار با محمد حسین عادلی، دبیر کل مجمع صادرکنندگان گاز اعلام کرده بود ایران آمادگی دارد در دوران پس از تحریم، با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی، مشارکتی فعال در تأمین نیازهای گازی جهان داشته باشد

جهانگیری در این دیدار تحولات دو سال اخیر مجمع کشورهای صادرکننده گاز و ارتقای جایگاه بین المللی آن را مثبت و قابل قدردانی ارزیابی و برگزاری اجلاس سران کشورهای این مجمع در تهران را پراهمیت قلمداد و تاکید کرد: این اجلاس که آذرماه در تهران برگزار می‌شود فرصتی برای تبادل نظر در بالاترین سطح درباره بازار گاز جهانی به شمار می رود.

محمدحسین عادلی روز بعد از دیدار با جهانگیری، به دیدار بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران رفت که در این دیدار به اهمیت نشست سران GECF اشاره و اعلام کرد: قرار است در نشست تهران دو سند راهبردی در نشست وزیران بررسی و تصویب و به نشست سران ارائه شود.

عادلی راهبرد بلندمدت جی یی سی اف را که هم اکنون در حال نهایی شدن در کمیته اجرایی این مجمع است، نخستین سند نامید و گفت: این سند باید در نشست وزیران نهایی و تصویب شود و این نخستین راهبرد بلندمدت مجمع کشورهای صادرکننده گاز خواهد بود.

دبیرکل جی یی سی اف همچنین اعلام کرد دومین سندی که قرار است در نشست تهران ارائه شود، نتیجه مطالعات روی مدل جهانی گاز خواهد بود که حدود چهار و نیم سال در حال بررسی بوده و هم اکنون تکمیل شده است.

تا امروز ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، اوو مورالس، رییس جمهور بولیوی و فواد معصوم، رییس جمهور عراق تا امروز حضور خود در سومین نشست سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز را اعلام کردند و باید دید در چند روز باقی مانده کدام کشورها مقامات عالی رتبه‌شان را عازم تهران می کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
آینده برای ما کجا رقم می خورد؟