علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



یک ساعت تاریکی به احترام سیاره مادری/ بسته ویژه «آخرین خبر» به مناسبت روز جهانی «ساعت زمین»


یک ساعت تاریکی به احترام سیاره مادری/ بسته ویژه «آخرین خبر» به مناسبت روز جهانی «ساعت زمین»آخرین خبر/ «کره زمین را دوست داریم و می‌خواهیم از آن مراقبت کنیم.» این پیامی ست که هرساله مردم جهان در یک حرکت همگانی با یک ساعت خاموش کردن چراغ، به خود و همه یادآوری می‌کنند. اما این تمام ماجرا نیست. بلکه رویدادی ست که به شکلی زیبا مردم را درگیر مسائل زیست محیطی می‌کند. چند سالی ست که می دانیم با گرم‌تر شدن زمین و آب شدن یخ های قطبی، خانه خرس‌های قطبی روز به روز کوچکتر می‌شود، چندسالی ست که می دانیم زمین با تغییرات آب و هوایی ،سیلاب هاو طوفان های سهمگین را تجربه می کند، چندین سال است که برای تامین انرژی به جان درخت ها و جنگل های زمین افتاده ایم و با مصرف بیش از اندازه انرژی زمین را گرم تر و گرم تر می کنیم. حال که صدای ناله زمین را می‌شنویم خوب است امشب در یک حرکت هماهنگ با خاموش کردن چراغ ها قدمی برداریم برای داشتن زمینی سالم تر و دوست داشتنی تر. این قدم اولیه نمایانگر حمایت از سرمایه گذاری در زمینه حفظ محیط زیست است. امشب آسمان را پرستاره خواهیم دید. برای پی بردن به حقیقت ماجرای ساعت زمین با ما همراه باشید.

درباره ساعت زمین چه می دانید؟

ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت (به انگلیسی: World Wide Fund for Nature)‏ است و در آخرین شنبه ماه مارس هر سال برگزار می شود. خانواده ها و کسب و کار با خاموش کردن چراغ ها و سایر دستگاه های الکتریکی غیر ضروری خود به مدت یک ساعت آن را یادآوری می کنند و آرمان نخست این اقدام این است که آگاهی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان ابقا شود.این رویداد برای اولین بار در سیدنی استرالیا توسط Leo Burnett و صندوق جهانی طبیعت (wwf) در حالی برگزار شد که نزدیک به 2.2 میلیون نفر در آن شرکت کردند و چراغ های غیر ضروری خود را خاموش کردند.بدنال این حرکت شهرهای دیگر دنیا نیز به این رویداد پیوستند و در روز 23 مارچ سال 2008 از ساعت 8:00 شب تا 9:30 این رویداد را به ثبت رسانیدند. خواهد شد.

ساعت زمین در سال 2008
با توجه به یافته های علمی سازمان wwf استرالیا با آژانس تبلیغاتی لئو برنت در سیدنی به بحث و ایده پردازی در مورد تغییرات آب و هوایی اقدام نمودند. این ایده در سال 2006 بزرگتر و پیشرفته تر شد که بعنوان یک تلنگر بزرگ از آن قلمداد شد. Wwf استرالیا بهمراه شهردار سیدنی و یک کمپانی بزرگ چندرسانه ای توافق کردند که از این رویداد حمایت کنند و در سال 2007 ساعت زمین در 31 مارچ ساعت 7:30 در سیدنی استرالیا برگزار گردد.

چهره های سرشناس
ساعت زمین توسط چهره های سرشناسی همچون Nelson Mandela,بازیکن افسانی ای کریکت Sachin Tendulkar , رئیس سازمان ملل Ban Ki-moon, مدیر اجرایی صلح سبز بین المللی Kumi Naidoo,معون رئیس جمهور پیشین آمریکا Al Gore, رئیس جمهور فیجی Ratu Epeli Nailatikau, André Kuipers از ایستگاه فضانوردی , Isabel Lucas , ستاره مشهور تلویزیون Bill و Giuliana Rancic, مجری تلویزیونی کلمبیایی Claudia Bahamón , Yoko Ono, Stephen Fry, Cate Blanchett و Coldplayحمایت می شود.

سازمان های حامی ساعت زمین
ساعت زمین توسط سازمان های CBRE, the National Hockey League, FIFA, UEFA, Manchester United, Hilton Hotels, Girl Scouts of the USA, World Organisation of the Scouts Movement, UNESCO, UN Environment Programme, the International Trade Union Confederation, HSBC, World Association of the Girl Guides and Girl Scouts, Philips, Ikea, The Body Shop و برخی سازمان های دیگر حمایت می شود.

نتایج کاهش در مصرف برق
با توجه به آمار و ارقام ارائه شده توسط سازمان انرژی استرالیا در سال 2007 مصرف برق بمقدار 10.2% کاهش پیدا کرد.

ساعت زمین در سال 2008
در اولین سالگرد ساعت زمین در سال 2008 با شرکت 35 کشور و 400 شهر در تمامی 7 قاره در 28 مارچ از ساعت 8 بعد از ظهر تا 9 برگزار شد. بسیاری از نمادهای شهری همچون خانه اوپرا در سیدنی استرالیا , ساختما امپایر استیت شهر نیویورک,برج سیرز آمریکا,بنای یادبود جاکارتا اندونزی,پل گلدن گیت آمریکا, جدول کوه کیپ تاون آفریقای جنوبی , کولوسئوم رم ایتالیا,قلعه سلطنتی استکهلم سوئد,برج CN تورنتو کانادا , بازار SM آسیا , سووا فیجی , کلیسای جامع NIdaros تروندهایم نروژ , برج ها پتروناس کوالالامپور مالزی , برج KL کوالالامپور مالزی , معبد وات آرون بانکوک تایلند , تالار شهر لندن و ساختمان کبد سلطنتی لیورپول انگلیس چراغ های خود را بمدت یک ساعت خاموش کردند. وب سایت رسمی ساعت زمین نزدیک به 6.7 میلیون بازدید کننده داشت. بر اساس نظر سنجی بین المللی زاگبی 36 میلیون نفر در این رویداد شرکت کردند که نتایج به افزایش 4 درصدی آگاهی مردم از مسائل محیط زیستی از قبیل آب و هوا را نشان می دهد. نتایج اندازه گیری شده توسط WWF تایلند کاهش 73,34 مگاوات کاهش برق را که معادل 41,6 تن دی اکسید کربن نشان می دهد . جستجوگر گوگل پس زمینه سایت خود را در کشور های ایالات متحده، کلمبیا، کانادا، دانمارک، ایرلند و بریتانیا به سیاه و سفید تغییر داد و شعاری را نمایان کرد که "حالا نوبت چراغ شماست!"

ساعت زمین در سال 2012
در سال 2013 برای اولین بار در جهان ساعت زمین در جنگل های اوگاندا نیز آغاز شد که اولین قدم برای مبارزه با 6000 هکتار تخریب جنگل ماهیانه در این کشور است.تیم wwf اقدام به شناسایی نزدیک به 2700 هکتار از زمین های تخریب شده در اوگاندا را نمود که مقامات دولتی تصمیم به احیا آن با کاشت 50000 درخت در سال را نمود.بانک چارترد اوگاندا تعهد نمود که بیش از 250000 درخت را احیا کند. رئیس جمهور سابق بوتسوانا آقای Festus Mogae وعده کاشت یک میلیون درخت بومی را در 4 سال داد.

ساعت زمین در ایران

خاموشی برج میلاد در طرح ساعت زمین

 مدیرعامل ستاد محیط زیست شهرداری تهران گفت:‌ ساعت زمین در 29 اسفند از ساعت 8:30 تا 9:30 هم زمان با 172 کشور خواهد بود که به پاس احترام به زمین، مراکز تفریحی و گردشگری یک ساعت
خاموش خواهد بود.
گلمکانی افزود: در سال حدود 8 هزار و 760 ساعت داریم که بنا به احترام و حفاظت از زمین یک ساعت خاموشی خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه‌ متاسفانه هر لامپ 100 وات موجب تولید 76 گرم co2 خواهد شد، گفت: در کشور 130 میلیون مشترک برق داریم که همین موجب گرمایش زمین و انتشار گازهای آلاینده می شود.
گلمکانی افزود:‌ مصرف انرژی در ایران 4 برابر متوسط جهانی است.
وی از شهروندان خواست با خاموش کردن لامپ‌ های اضافی در این حرکت نمادین همانند سایر کشورهای دنیا در این موضوع همکاری کنند زیرا این حرکت موجب کاهش آلودگی های زیست محیطی خواهد شد.

خاموشی چراغهای آثار تاریخی فرهنگی خراسان رضوی همزمان با ساعت زمین
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: همزمان با رویداد جهانی ساعت زمین چراغهای هفت اثر تاریخی و فرهنگی این استان شامگاه امروز 29 اسفند خاموش می شود.
خاموشی چراغهای آثار تاریخی فرهنگی خراسان رضوی همزمان با ساعت زمین
حمید صالحی روز شنبه افزود: همراهی با این رویداد که با هدف حمایت از زمین و جلوگیری از هدر رفت انرژی برنامه ریزی شده، از سوی شورای برنامه ریزی و مدیریت خراسان رضوی تصویب شده است.
وی ادامه داد: در این چارچوب هفت اثر برجسته خراسان رضوی شامل موزه بزرگ خراسان، آرامگاه فردوسی و باغ موزه نادری در مشهد، کاخ خورشید در شهر کلات ، آرامگاههای خیام و عطار در نیشابور و مزار شیخ احمد جامی در تربت جام از ساعت 20 و 30 دقیقه امروز خاموش می شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با همکاری موثر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجرای این مهم برای نخستین بار در خراسان رضوی میسر شد.
وی افزود: طبق اعلام انجام شده در شورای برنامه ریزی و مدیریت خراسان رضوی سایر نهادها و ارگانها نیز می توانند با خاموشی بخشها و مجموعه های مهم خود در این امر مهم مشارکت داشته باشند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: این اقدام مهم در راستای فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست در مجموعه های تاریخی مهم و شناخته شده در عرصه ملی و بین المللی انجام می شود.
حسین زارع صفت افزود: با توجه به اینکه در آستانه سال نو خراسان رضوی و مشهدالرضا(ع) میزبان میلیونها زائر و مسافر است این اقدام می تواند در فرهنگ سازی و آموزش اهمیت حفاظت از کره زمین به مردم تاثیر بسزایی داشته باشد.
مدیر محیط زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری مشهد نیز از کاهش 80 درصدی روشنایی ساختمان شهرداری، ساختمان شورای اسلامی شهر و کلیه بازارهای سازمان میادین میوه و تره بار همزمان با این رویداد جهانی خبر داد.
محمد پذیرا افزود: از آنجا که این طرح همزمان با شب عید و برای نخستین بار در مشهد اجرا می شود، از خاموشی پاساژها و مجتمعهای تجاری خودداری می شود.
ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت
(World Wide Fund for Nature) است که در آخرین شنبه ماه مارس هر سال برگزار می شود. در این چارچوب خانواده ها و صاحبان کسب و کار با خاموش کردن چراغها و سایر دستگاه های الکتریکی غیرضروری خود به مدت یک ساعت آن را یادآوری می کنند. آرمان نخست این اقدام آگاهی بخشی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان است.
ساعت زمین همه ساله در آخرین شنبه ماه مارس از ساعت 20:30 تا 21:30 به وقت محلی هر کشور برگزار می شود.
شعار جهانی ساعت زمین در سال 2016 میلادی با عنوان 'کمک به درخشش نور در تغییرات اقلیم' برگزار می شود.
نخستین گرامیداشت ساعت زمین در ایران سال 1390 و با خاموشی چراغهای برج میلاد در تهران انجام شد.

در رویداد جهانی ساعت زمین طاق بستان خاموش می شود
رویداد جهانی «ساعت زمین» 29 اسفندماه در همزمان با کل کشور و جهان در محوطه باستان یطاق بستان برگزار می‌شود. همه شهروندان می‌توانند با خاموش کردن چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیر ضروری، به مدت یک ساعت در این رویداد مشارکت داشته باشیند.

رویداد جهانی ساعت زمین امسال با همکاری ستاد نوروزی شهرستان کرمانشاه ، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان ،شهرداری کرمانشاه، خانه سازمانهای غیردولتی استان کرمانشاه و موسسه یاران سبز ژینگه برگزار خواهد‌ شد. در این مراسم (شنبه۲۹اسفند) محوطه باستانی طاق بستان از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ خاموش می‌شوند.
افشین عبدالهی نژاد مدیرعامل موسسه یاران سبز ژینگه در این خصوص به خبرنگار تحلیل ایران گفت: امسال دومین سال است که کرمانشاه در این رویداد جهانی شرکت می کند و با خاموش کردن آثار باستانی طاق بستان برای یک ساعت سهمی در این رویداد جهانی خواهیم داشت.
دبیرکل خانه سازمانهای غیردولتی افزود:این رویداد بیانگر آن است که با خاموش کردن حتی یک لامپ می توانیم زمین را نجات دهیم.
رویداد ساعت زمین (World Wide Fund for Nature)‏ تلنگری جهانی است که از سال ۲۰۰۷ میلادی در سیدنی استرالیا و با هدف آگاهی جهانی درباره تغییرات آب و هوایی و مصرف محتاطانه انرژی شروع شده است.
هرسال مردم بسیاری در سرتاسر جهان این ساعت را پاس می دارند، شما هم می‌توانید با خاموش کردن چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیر ضروری، به مدت یک ساعت در این رویداد مشارکت داشته باشید..

برای پنجمین سال پیاپی، شهر زیر زمینی نوش آباد در ساعت زمین خاموش می شود
مدیر مجموعه تاریخی شهر زیرزمینی نوش آباد گفت: شهرزیرزمینی نوش آباد همزمان با روز جهانی ساعت زمین در ۲۹ اسفند ماه برای پنجمین سال پیاپی همراه با کلانشهرهای 128 کشور جهان از ساعت ۲۰:۳۰ به مدت یک ساعت خاموش خواهد شد.
"عباس شافعی" افزود: هدف از انجام این کار حرکت جمعی جهانی برای حفاظت از زمین و ضرورت ترویج فرهنگ تلاش همگانی برای حفاظت از محیط زیست است که انجمن مردم نهاد دوستداران آثار تاریخی و مفاخر فرهنگی نوش آباد در اجرای این طرح مشارکت دارند.
به گفته وی، این اقدام در یک شهر کوچک در میانه کویر مرکزی ایران، حامل این پیام است که همه انسانها در برابر حفاظت از منابع طبیعی مسوولیت یکسان دارند و هرکس در هرکجا که هست باید وظیفه انسانی و اخلاقی خود را انجام دهد .
وی اظهار داشت: شهرزیر زمینی نوش آباد به عنوان بزرگترین معماری دستکن جهان که در عمق 16 متری زیر زمین حفاری شده است، وقتی چراغهای این مجموعه باستانی خاموش شود، تاریکی محض اتفاق افتاده و نابودی زمین با تمام وجود برای انسان تداعی می کند.
وی بااشاره به حضور فعال سازمان های مردم نهاد گفت: سال گذشته دوستداران محیط زیست در جمعیت کویر سبز کاشان نیز با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی، مقابله با تغییرات آب و هوایی و کاهش آلودگی های زیست‌محیطی به صورت یک حرکت جهانی در این طرح شرکت کردند.
شافعی به اصلاح سبک نورپردازی مجموعه باستانی شهرزیر زمینی نوش آباد اشاره کرد و گفت: همزمان با ساعت زمین در سال گذشته با استفاده از چراغ های کم مصرف حدود 60 درصد از مصرف انرژی برق برای روشنایی این اثر تاریخی کاهش یافته است.

مراسم ساعت زمین در میدان امام (ره ) برگزار می‌شود

احمد رضا مصور اظهارکرد: مراسم ساعت زمین یک رویداد بین المللی است که هر سال در آخرین شنبه ماه مارس با هدف فرهنگ‌سازی و تحریک اذهان عمومی برای حفاظت از کره زمین و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه این مراسم از سال 2007 در سیدنی استرالیا پایه‌گذاری شده است، تصریح کرد: این مراسم به تدریج مورد استقبال چهره‌های سرشناس و مشهور دنیا و شهرهای بزرگ جهان قرار گرفت و چراغ مکان‌ها و نمادهای شاخص و تاریخی شهرهای بزرگ جهان مانند برج ایفل در پاریس و کاخ باکینگهام در لندن، به صورت همزمان به مدت یک ساعت خاموش می‌شوند.
وی افزود: به عبارتی مراسم ساعت زمین، حرکتی نمادین برای ایجاد جنبشی است که عزم جدی مردم را برای حفاظت از کره زمین می‌طلبد.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: امسال جهانشهر اصفهان با مشارکت شهرداری و سازمان‌های مردم نهاد دوستدار محیط‌زیست، برای سال پنجم در 29 اسفند ماه، ساعت 20:30، در میدان امام (ره)، همزمان با سایر شهرهای بزرگ دنیا به استقبال این مراسم و نوروز سال 95 می‌رود و در این مراسم برنامه‌های جانبی با موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی کودکان با موضوع بازیافت و محیط‌ زیست و نمایش فیلم‌های زیست‌محیطی ارائه می‌گردد.
مصور با دعوت از همه شهروندان و گروه‌های مردم نهاد زیست محیطی شهر اصفهان برای شرکت در مراسم ساعت زمین اظهار داشت :هدف از برگزاری این مراسم این است که در آستانه نوروز، شهروندان و مدیران شهری بار دیگر تعهد خود را به محیط‌ زیست و حفاظت از منابع زیست‌ محیطی شهر اصفهان اعلام نمایند.
وی افزود: امیدواریم در سال 95 با توجه بیشتر نسبت به تغییرات اقلیمی کره زمین و کشور و شهر اصفهان، به جایگاهی والاتر دست یابیم.

میادین عسلویه امشب خاموش می‌شوند
رویداد جهانی ساعت زمین امسال با همکاری شهرداری‌ عسلویه، شورای اسلامی شهر عسلویه، انجمن محیط‌ زیستی نبض زمین و انجمن بانوان‌کوثر عسلویه، در قطب انرژی ایران برگزار خواهد‌ شد. در این مراسم (شنبه۲۹اسفند) میدان محمد رسول الله، میدان لنج، میدان انقلاب و برخی ساختمان‌های عسلویه به طور همزمان از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ خاموش می‌شوند.
رویداد ساعت زمین (World Wide Fund for Nature)‏ تلنگری جهانی است که از سال ۲۰۰۷ میلادی در سیدنی استرالیا و با هدف آگاهی جهانی درباره تغییرات آب و هوایی و مصرف محتاطانه انرژی شروع شده است.
هرسال مردم بسیاری در سرتاسر جهان این ساعت را پاس می دارند، شما هم می‌توانید با خاموش کردن چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیر ضروری، به مدت یک ساعت در این رویداد مشارکت داشته باشید.

خاموشی المان‌های شهری کشورشهرهای مشهد، تبریز، کرج، شیراز، اصفهان و اهواز در گام نخست و سپس بسیاری از شهرهای دیگر کشور به طرح ساعت زمین پیوستند. امسال سومین سالی است که این طرح در بسیاری از شهرهای کشور برگزار می‌شود. تبریز نیز با خاموشی میدان ساعت به این طرح ادای دین خواهد کرد.
میدان شهرداری رشت نیز با خاموشی یک ساعته در طرح ساعت زمین شرکت خواهد کرد. شهرداری ارومیه نیز از آمادگی این سازمان برای خاموشی المان‌های مهم شهری به مناسبت ساعت زمین خبر داده است. ساختمان‌های حاشیه میدان انقلاب ازجمله ساختمان شهرداری، ساختمان دادگستری، ستاد لشکر و شهربانی ازجمله این بناهاست که به مناسبت ساعت زمین به‌مدت یک ساعت خاموش خواهند شد. در جنوب کشور پل سفید که مهم‌ترین نماد شهری اهواز است، به احترام ساعت زمین خاموش خواهد شد.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: آخرین خبر


ویدیو مرتبط :
بناهای مشهوربه احترام ساعت زمین یک ساعت در خاموشی بودند!