ماهی قرمز را در تالاب‌ و رودخانه‌ رها نکنید


رییس اداره حفاظت محیط زیست هویزه گفت: رهاسازی ماهی قرمز و سایر ماهی‌های رنگارنگ غیربومی موجب آسیب‌رساندن به گونه‌های داخلی و غیربومی در آب‌های کشور از جمله تالاب‌ها می‌شود.

موسی مدحجی در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: هویزه از سه جنبه تاریخی، وجود یادمان‌های دفاع مقدس و تالاب هورالعظیم مورد توجه است و گردشگران بسیاری جهت بازدید به ویژه در نوروز به این شهرستان سفر می‌کنند.

وی افزود: سه یادمان از جمله یادمان طلاییه، شهید هاشمی و چذابه در محدوده تالاب هورالعظیم واقع هستند و باقی یادمان‌ها از جمله یادمان شهدای رمضان و شهدای هویزه نیز در حاشیه تالاب قرار دارند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست هویزه با بیان این‌که گردشگران بسیاری از ابتدای تعطیلات نوروز تاکنون از هویزه بازدید کرده‌اند، ادامه داد: بازدید از یادمان‌ها، بازدید از تالاب هورالعظیم، بازدید از مناطق تاریخی و همچنین بازدید از بزرگ‌ترین باغ‌وحش خوزستان که در هویزه واقع شده، گردشگران را به این منطقه می‌آورد و همچنین راهیان نور از کلیه نقاط کشور از هویزه بازدید کرده‌اند.

مدحجی با تاکید بر لزوم حفظ و نگهداری محیط زیست در بازدیدهای نوروزی بیان کرد: ریختن زباله، روشن کردن آتش، صدمه به شاخ و برگ درختان و رهاسازی ماهی‌های قرمز کپور چینی عید در رودخانه‌ها از جمله مواردی است که به محیط زیست تالاب آسیب می‌رساند.

وی افزود: رهاسازی ماهی قرمز کپور چینی و سایر ماهی‌های رنگارنگ غیربومی در رودخانه‌ها و تالاب‌ها، موجب آسیب رسیدن به گونه‌های داخلی و بومی آب‌های کشور می‌شود. بنابراین افراد این نوع ماهی‌های غیربومی را به محل‌های پرورش ماهی یا محل فروش ماهی‌های آکواریومی تحویل دهند تا به گونه‌های بومی آسیب وارد نشود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست هویزه ادامه داد: همچنین رها کردن زباله‌های خشک و ظروف پلاستیکی که تجزیه نمی‌شوند، می‌تواند آسیب جدی به اکوسیستم رودخانه‌ها و تالاب‌ها وارد کنند. بنابراین توصیه می‌شود افراد ضمن رعایت این موارد، در صورت مشاهده زباله‌های خشک به ویژه پلاستیکی، جهت نگهداری و حفظ محیط زیست، زباله‌ها را جمع‌آوری کنند.

مدحجی گفت: همچنین مسافرانی که در حاشیه رودخانه‌ها و تالاب‌ها اسکان می‌یابند، بهتر است درون منقل آتش روشن کنند و پیش از ترک محل نیز از خاموش بودن آتش اطمینان حاصل کنند تا از وقوع آتش‌سوزی در تالاب و حاشیه رودخانه‌ها جلوگیری شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
رها سازی خال قرمز در رودخانه هراز