روانشناسی/ عاشقانه‌ای با طعم دخالت


تبیان/ معمولا چه قبل از ازدواج، چه بعد از ازدواج حضور والدین و همیاری و کمک‌شان می‌تواند مفید و موثر باشد و ما این امر را کتمان نمی‌کنیم و چه بسا ابتدای زندگی زناشویی هم کمک‌های ‌مالی آن‌ها و هم راهنمایی‌های‌شان و هم دلگرمی آن‌ها کمک فراوانی به زوج‌ها کند و مسیری را برای آن‌ها مهیا کند تا آجرهای زندگی آن‌ها تا به آخر درست و صاف روی هم چیده ‌شود و بالا رود اما والدین همان‌قدر که می‌توانند تاثیرگذاری مثبت داشته‌باشند، می‌توانند تاثیرگذاری منفی هم داشته باشند. همچنین بعد از ازدواج نیز گاهی دخالت‌های والدین می‌تواند آسیب زننده باشد، بسیار پیش می‌آید که اختلاف‌های زوج‌ها توسط خودشان یا به دلیل مسائل خودشان به‌وجود نیامده است بلکه به‌دلیل حرف‌های دیگران، سوءتفاهم‌های پیش‌آمده یا دخالت‌ها، اختلاف به‌وجود می‌آید.این روزها زیاد دیده‌می‌شود که خانواده‌ها به‌دلیل رعایت نکردن بعضی از مسائل، روی زندگی زوج تاثیر منفی می‌گذارند.
مدیریت رابطه با هر خانواده
وقتی والدین یکی از زوجین در زندگی آن ها دخالت می کنند خیلی خوب است که هرکدام با خانواده خود صحبت کنند یعنی اگر والدین آقا دخالت می کنند آقا خودش این مسئله را مدیریت کند به عبارتی مدیریت والدین شما با خودتان است. البته بهتر است اصلا همسر شما وارد این ماجرا نشود، هرچقدر کدورت های داماد یا عروس با والدین همسر کمتر باشد بهتر است؛ به عبارتی اگر شما بخواهید رابطه با خانواده همسرتان را مدیریت کنید در نهایت شما، شخص بد ماجرا خواهید بود و ممکن است شما و والدین همسرتان روبه روی هم قرار بگیرید.
همچنین اگر مسئله ای وجود دارد خوب است والدین با فرزند خودشان صحبت کنند و پای عروس و دامادشان را به ماجرا باز نکنند چون در غیر این صورت ممکن است به جای حل مشکل، لجبازی به وجود بیاید و کدورت ها مشکلات بیشتری به وجود بیاورد.

با احترام به خانواده‌ها پیام دهید
اگر خانواده شما اهل دخالت در زندگی شما و همسرتان هستند باید به عنوان فرزندشان این پیام را با احترام به آن ها بدهید که در حال دخالت در زندگی شما هستند و عملا همین دخالت ها در رابطه شما مشکل به وجود می آورد.از کنار دخالت‌ها عبور کنید
گاهی پدر و مادرها حرف های خودشان را می زنند و هرچقدر هم به آن ها گوشزد می کنیم، آن ها توجهی نکرده و کار خودشان را ادامه می دهند، در اینجا باید ضمن احترامی که به پدر و مادرتان می گذارید کار خودتان را بکنید و به هیچ وجه در مورد این حرف ها و دخالت ها نه فکر کنید و نه حرف بزنید.
مسئله اصلی زوج ها از جایی آغاز می شود که به دلیل دخالت والدین با هم شروع به جر و بحث می کنند و مثلا این که چرا بابای تو این را گفت؟ یا چرا مادر های تان چنین رفتاری کردند؟ و...
اگر این گفت وگوها نباشد و شما و همسرتان هم این توافق را داشته باشید که قرار نیست هیچ حرفی رابطه شما را خراب کند، به راحتی از کنار دخالت ها عبور می کنید و اصلا به آن ها فکر هم نمی کنید چون به هر صورت این حرف ها همیشه وجود خواهد داشت و لزومی ندارد رابطه شما را خراب کند.

وقتی همسرتان کار را سخت می‌کند
اگر همسر شما مشکلی با دخالت های والدینش نداشته باشد و به عبارتی خودش اجازه دخالت را به پدر و مادرش می دهد کار خیلی مشکل می شود مسلما در چنین وضعیتی شما بسیار اذیت شده، آسیب می بینید و این می تواند رابطه را هم خراب کند مثلا اگر مادر همسرتان گله ای از شما داشته باشد و همسرتان هم این موضوع را به شما منتقل کند و پاسخ بخواهد، بحث آغاز می شود.
در این لحظه از همسرتان بخواهید ببیند چه چیز برایش مهم تر است؟ به او نگویید والدینش را دوست نداشته باشد یا به آن ها احترام نگذارد بلکه می خواهید اولویت اولش حفظ و مثبت نگه داشتن رابطه زناشویی باشد وگرنه چرا ازدواج کرده است؟! به او یادآوری کنید قرار نیست شما به واسطه همسرتان نه با او بلکه با خانواده او زندگی کنید.همچنین برخی از مهمترین نکاتی که باید در این راستا در نظر داشته باشید این است که :
** همسر خود را در قبال رفتار والدینش مقصّر ندانید. توضیح اینکه تغییر رفتار انسان ها به سادگی امکان پذیر نیست؛ زیرا در شکل گیری شخصیت هر کس عوامل گوناگونی دخیل بوده است که باید برای تغییر رفتار هر انسان آن عوامل را تغییر داد و یا کنترل کرد. همانطور که خود نیز به تجربه دریافتید این امر، کار ساده ای نیست؛ لذا برخلاف برخی از همسران جوان که شریک زندگی خود را مسئول رفتارهای خویشاوندانش قلمداد می نمایند، منطقی نبوده و روی این مسأله بیندیشید که همسر شما چقدر توانایی و اختیار دارد که رفتار خویشاوندان خود از جمله مادرش را تغییر دهد؟ و آیا عاقلانه است که برای رفتار نامناسب خویشاوند همسر، رابطه عاطفی خود را با همسر از طریق گله و ... سست کرد؟
** خویشاوندان همسرتان از جمله مادرش را اگر چه در تعاملات خود آداب اجتماعی مورد نظرتان را رعایت نمی کنند، همان گونه که هستند، بپذیرند و در حد وسع خود و با رعایت نکات اخلاقی ودینی (فقط برای عشق و علاقه به همسر خود) به آنها احترام کامل بگذارید و از خطاها و آزار آنها چشم پوشی کنید.
** خود و همسرتان سعی کنید در مقابل مسائلی که در زندگی برایتان به وجود می آید جبهه مشترکی داشته باشید تا در مواقع لزوم که بر اثر دخالت والدین یا اطرافیان، مسائلی در زندگی شما به وجود آمد، از یکدیگر حمایت کرده، توانایی روحی خود و همسرتان را برای تحمّل مشکلات زندگی بالا برده و با دلگرمی بیشتری به زندگی ادامه دهید.
** یکی از کارآمدترین راهکارها در مواقع دخالت آن است که همسران با همدیگر به گفتگو بنشینند و مسائل زندگی خود را بررسی نمایند که در کجای زندگی خود، روزنه ای باز بوده یا اینکه در کجای روابط زن و شوهری خود مشکلی دارند که دیگران می خواهند وارد زندگی خصوصی آنها شده و دخالت نمایند. به عبارت دیگر، زن و شوهر باید آن قدر با هم صمیمی باشند و آن قدر به همدیگر اعتماد داشته باشند که حاضر نشوند سفره دلشان را نزد هر کسی باز کنند. بیشتر دخالت های اطرافیان به دلیل ضعف ارتباط زن و شوهر و یا بخاطر این است که زوجین حرف خودشان را نسنجیده پیش دیگران (والدین یا ...) بازگو کرده و در واقع خودشان بدان ها چراغ سبز نشان داده اند که دیگران به خود اجازه داده اند وارد زندگی آنها شده و دخالت کنند.


ویدیو مرتبط :
مشاوره آنلاین روانشناسی - پرسش و پاسخ روانشناسی