افشاي تلاش پشت پرده فرانسه براي ادغام رنو با نيسان


  X  

تاریخ خبر : پنج‌شنبه 1394.08.14 - 09:41

افشاي تلاش پشت پرده فرانسه براي ادغام رنو با نيسان

ايسنا/ منابع آگاه فاش کردند وزير اقتصاد فرانسه مديرعامل رنو را براي ادغام کامل با شريک خود نيسان با شرايطي که به نفع دولت اين کشور تمام شود، تحت فشار قرار داده است.
تلاش امانوئل ماکرون کشمکش قدرتي را نشان مي‌دهد که با اقدام دولت فرانسه در افزايش سهم خود در رنو به منظور دو برابر کردن حق راي در اين خودروساز، براي عموم مردم نمايان شد.
همچنين تغيير موضع دولت فرانسه را منعکس مي‌کند که پيش از اين نسبت به اتحاد رنو و نيسان و احتمال ضعيف شدن سلطه‌اش بر اين شراکت نگران بود.
منابع دولتي و منابع آگاه در اين خودروساز به رويترز گفته اند ماکرون ماه‌هاست از کارلوس قصن، مديرعامل رنو- نيسان، مي‌خواهد يک گروه کاري مشترک با مقاماتش به منظور بررسي سناريوهاي ادغامي که رنو را به رقيب سودآورترش پيوند مي‌دهد و کارخانه‌ها و مشاغل فرانسوي را حفظ مي‌کند، تشکيل دهد.
قصن که مديرعاملي هر دو خودروساز را در دست دارد، به اين درخواستها اعتنايي نکرده و در عوض ممکن است ناچار شود گزينه‌هاي خود را که شامل ادغام کامل با دخالت کمتر دولتي است، فعال کند.
به گفته منابع آگاه، اين امر باعث شده قصن سريعتر از آنچه برنامه ريزي کرده بود حرکت کند.
رنو 43.4 درصد سهم در نيسان دارد در حاليکه اين خودروساز ژاپني در شرکت مادر فرانسوي خود 15 درصد سهم بدون حق راي دارد.
نيسان به تلافي تلاش ماکرون، پيشنهاد کرده است با خريد سهم بزرگتر در رنو به منظور توازن بهتر سهام متقابل، به کنترل فرانسوي خود پايان دهد. قصن در حال حاضر براي کاهش سهم رنو در نيسان، از حمايت هيات مديره برخوردار است.
رنو تحت شرايط مذکور اقدام به برگزاري يک نشست هيات مديره اضطراري در جمعه جاري خواهد کرد تا در بحبوحه مداخله دولت فرانسه، آينده شراکتش با رنو را مورد بحث و بررسي قرار دهد.
هيروتو سايکوا، يکي از مديران نيسان هفته جاري اظهار کرد افزايش سهم دولت فرانسه در رنو مايه نگراني اين خودروساز ژاپني است.
از سال 1999 که رنو با کسب سهم قابل توجه در نيسان، اين شرکت را از افتادن در ورطه ورشکستگي نجات داد، نيسان رشد بيشتري از رنو داشته و با دو سوم از مجموع فروش خودرو، سهم بيشتري از سود را به خود اختصاص داده است.
اما يک قانون فرانسوي جديد که حق راي سهامداران بلندمدت از جمله دولت را دو برابر مي‌کند، ماکرون را تشويق کرده به دنبال توافق شراکت رنو-نيسان باشد که منافع فرانسه در آن در صدر باقي بماند.
ماکرون با هدف دو برابر کردن حق راي در نشست آوريل سهامداران رنو، سهم دولت در اين خودروساز را از 15 به 19.7 درصد افزايش داد تا مانع پيشنهاد کارلوس قصن، مديرعامل اين خودروساز براي اجتناب از قانون مذکور شود.
در همان زمان ماکرون، مديرعامل رنو را تحت فشار قرار داد تا درباره ادغامي مذاکره کند که در آن منافع استراتژيک فرانسه حفظ شود. شروط وزير اقتصاد فرانسه تشکيل شرکتي بود که مقر اصلي آن در اين کشور مستقر شود و دولت سهامدار اصلي گروه جديد باشد.
اما طرح ادغام رنو-نيسان که قصن پيش از اين مورد بررسي قرار داده بود کاملا متفاوت بوده است. تحت اين طرح، شرکت ادغام شده در کشور سومي مستقر خواهد شد و در پاريس و توکيو ثبت مي‌شود. حتي موسسه مالي گولدمن ساش هم براي چنين طرحي مشاوره داد اما قصن به اين نتيجه رسيد که ادغام رنو و نيسان کار بسيار پيچيده و زمان بري خواهد بود و در ابتدا بايد يکپارچگي عملياتي بيشتري انجام بگيرد.
به گفته منابع آگاه، طرح تغيير سهم نيسان در رنو علاوه بر حمايت از اين خودروساز ژاپني ممکن است به قصن براي آماده سازي ادغام بر مبناي شرايط مناسب براي دو شرکت کمک کند.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
ادغام رو به بالا ادغام رو به پایین ادغام عمودی ادغام مشاغل ارایه های چند رسانه ا