سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



همایش بحران های ژئوپلیتیكی جهان اسلام آبان برگزار می شود/نظام سیاسی عربستان مشروعیت ندارد


به گزارش ایرنا از دفتر دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم كل قوا، سردار سرلشكر پاسدار سیدیحیی صفوی افزود: سعودی ها با درك ضعف نظام سیاسی قدرت مطلقه پادشاهی و چالش های درونی طیف شاهزادگان جوان و ماجراجو و تهدید های جمعیتی خود، از فقر و فلاكت قسمت عمده ای از مردم عربستان، می خواهند فرار به جلو انجام دهند، در حالیكه ذات نظام سیاسی آنها فاقد مشروعیت و دموكراسی است.
وی با اشاره به نشست سازمان همكاری اسلامی در تركیه و روندهای عربستان سعودی در منطقه گفت: هدف ورود جدی عربستان به بحران های منطقه ای و ایجاد ائتلاف های متعدد، ایفای نقش رهبری در میان كشورهای اسلامی و تقابل با نقش منطقه ای جمهوری اسلامی ایران است كه درصدد دعوت كشورهای اسلامی به وحدت و تقویت محور مقاومت اسلامی در منطقه است.
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم كل قوا تأكید كرد: دو قطبی نمودن جهان اسلام در پس ائتلاف نظامی به اصطلاح كشورهای اسلامی ضد تروریسم، خطری بزرگ برای جهان اسلام و تهدیدی برای واگرایی كشورهای اسلامی از ایران است و اهتمام عربستان در ایجاد این ائتلاف، به منظور كاهش فشارهای منطقه ای و بین المللی علیه این كشور به عنوان خاستگاه تروریسم و گروههای افراطی است.
سرلشكر صفوی با تشریح اهداف ژئوپلیتیكی عربستان سعودی در ورود به بحران های منطقه افزود: عربستان سعودی تحت تأثیر مدیریت راهبردی آمریكایی ها و صهیونیست ها و با برخورداری از میلیاردها دلار ثروت نفتی، بعد از پنج سال مداخله در سوریه و لبنان و عراق و بحرین با شكست مواجه شده و می خواهد نقش جدیدی را به نیابت از آمریكایی ها و صهیونیست ها برای مخالفت و رقابت استراتژیك با ایران ایفا كند، ولی سیاستمداران ایران با هوشمندی و خردمندی برتر این نقش و توطئه جدید عربستان را نیز در منطقه خنثی خواهند كرد.
وی با اشاره به نقش مخرب استكبار و صهیونیسم جهانی در منطقه، اقدامات تفرقه افكنانه و جنگ افروزی های برخی دولت های عربی را توطئه آمریكایی - صهیونیستی علیه قدرت گیری جهان اسلام دانست و در ریشه یابی این توطئه توضیح داد: آمریكایی ها پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برای هژمونی خود در مقیاس جهانی و اینكه بتوانند از نظر اقتصادی، فرهنگی و امنیتی در جهان تسلط پیدا كنند، تنها قدرت چالش آفرین فراروی خود را قدرت جهان اسلام می دیدند.
وی افزود: آنها با پذیرش این واقعیت كه تفكراتشان دیگر قابلیت الهام بخشی ندارد و تأثیر خود بر افكار عمومی جهانیان را از دست داده، با احساس خطر نسبت به تبدیل جهان اسلام به یك قطب بزرگ قدرت جهانی، در پی ایجاد یك اتفاق مهم و بازدارنده برآمدند.
سرلشكر صفوی با بیان اینكه آمریكایی ها برای پیشگیری از وقوع این تحول بزرگ، طراحی بسیار پیچیده حادثه 11 سپتامبر را با لایه ها و واسطه های چندگانه انجام دادند تصریح كرد: آنها می خواستند در پی این حادثه، یك جریان نو برای مبارزه با اسلام سامان دهند و در این راستا با دستاویز قراردادن حادثه 11 سپتامبر، گزاره «اسلام مساوی با تروریسم است» را نزد افكار عمومی انگاره سازی كردند.
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم كل قوا حملات تروریستی 11 سپتامبر را ریل گذاری برای لشكركشی آمریكایی ها و اشغال نظامی افغانستان و عراق و كلید زدن سناریوی خود برای درگیرساختن جهان اسلام با یك بحران بزرگ و پردامنه دانست و گفت: جهان اسلام با برخورداری از ظرفیت ها و عوامل توانمندسازی همچون موقعیت جغرافیایی ممتاز، برخورداری از 75 درصد ذخایر نفت جهان و 57 درصد ذخایر گاز جهان، سیطره بر گذرگاه ها و تنگه های عبور اجباری بین المللی نظیر كانال سوئز، تنگه هرمز، باب المندب و همچنین موقعیت ژئوكالچر منحصربفرد، توانایی تبدیل شدن به یك قطب بزرگ قدرت در مقیاس جهانی را داراست از این رو آنها ایجاد بحران و چالش در سطح منطقه ای و فراتر از آن را برای جلوگیری از به كارگیری قدرت جهان اسلام برای آزادی قدس شریف عملیاتی كردند.
این استاد جغرافیای سیاسی، غلبه بر بحران های كنونی جهان اسلام از جمله جنگ های نیابتی و فتنه تروریستی گروهك های تكفیری و سلفی را مهمترین گام در بی اثر سازی سناریوهای دشمنان اسلام معرفی كرد و گفت: هدف آمریكایی ها و صهیونیست ها، واگرایی جهان اسلام و تضعیف دولت ها و ملت های مسلمان و بطور مشخص مهار نفوذ انقلاب اسلامی ایران است كه پرچمدار وحدت و همگرایی در امت اسلامی است.
سرلشكر صفوی تصریح كرد: متأسفانه تحركات تفرقه افكنانه و سیاست های غیرمسئولانه برخی كشورهای عربی، جهان اسلام را به سمت یك بحران بزرگ سیاسی و امنیتی پیش می برد. در چنین فضایی همگرایی و اقدام مشترك كشورهای اسلامی برای مقابله با این نقشه شوم یك ضرورت راهبردی است و مردم و نخبگان مذهبی، فرهنگی و سیاسی نقشی تعیین كننده در تشكیل امت واحده اسلامی دارند. بسیار خرسند هستیم كه موسسه آینده پژوهی جهان اسلام با باور عمیق نسبت به این مهم، درصدد برگزاری یك همایش بزرگ بین المللی با مشاركت موثر دانشگاه شهید بهشتی است.
وی با تشریح اهداف برگزاری این همایش گفت: این همایش بزرگ درصدد است با شناخت چالش ها و بحران های ژئوپلیتیكی جهان اسلام، فهم دقیق و مشتركی از راهكارهای حل آنها را ترسیم كند و در توسعه روابط بین الملل و تولید ادبیات علمی و اجتماعی وحدت و همگرایی امت اسلام تأثیرگذار باشد. قصد داریم در این همایش پا از مباحث صرفا علمی فراتر بگذاریم و به واقعیت های منطقه و چالش های ژئوپلیتیكی موجود بپردازیم.
مولف كتاب برگزیده «وحدت جهان اسلام چشم انداز آینده» با برشماری برخی بحران های ژئوپلیتیكی جهان اسلام افزود: بحران سوریه از جمله یك نزاع ژئوپلیتیكی میان آمریكا و متحدانش با ایران و روسیه است. همچنین جنگ عربستان علیه مردم مظلوم و بی دفاع یمن نیز اهداف ژئوپلیتیكی دارد. اكنون منطقه جنوب غرب آسیا محل نزاع و رقابت های ژئوپلیتیكی بازیگران فرامنطقه ای شده و بسیاری از جنگ افروزی ها، ناامنی ها، بحران ها و تحولات دامنه دار منطقه ناشی از همین رقابت هاست.
وی خاطرنشان كرد: برای تنظیم محورهای این همایش تا حد امكان واقع بین بوده ایم و تلاش كردیم محورها را طوری تنظیم كنیم كه بُعد نظریه پردازی و آینده پژوهی در مسائل حساس جهان اسلام امكانپذیر شود.
رئیس موسسه آینده پژوهی جهان اسلام در تشریح محورهای همایش بین المللی بحران های ژئوپلیتیكی جهان اسلام تصریح كرد: نقش دولت ها و بازیگران سیاسی درون منطقه ای جهان اسلام و نقش دولت ها و بازیگران مداخله گر فرامنطقه ای و همچنین نقش نخبگان مذهبی، سیاسی، فرهنگی به عنوان متغیرهای بحران های ژئوپلیتیكی جهان اسلام از جمله محورهای مورد تأكید این همایش است.
وی افزود: آخرین مهلت ارسال چكیده مقالات 15 اردیبهشت ماه و زمان نهایی ارسال اصل مقالات 15 مرداد ماه خواهد بود و از همه محققان، پژوهشگران و اساتید و مسئولان كه نسبت به مشكلات و چالش های جهان اسلام احساس تعهد و دغدغه می كنند دعوت می كنیم تا نظرات خود را در قالب مقالات علمی و كاربردی از طریق سایت همایش به آدرس WWW.CONF.ISLAMIC-WORLD.IR ارسال كنند.
اجتمام(1) ** 7029 ** 1071

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
جایگاه ولایت فقیه در نظام سیاسی اسلام