سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



بیوگرافی فریدون فرخزاد + عکس های فریدون فرخزاد + مرگ فریدون فرخزاد


فریدون فرخزاد یکی از خوانندگان و مجری ها و برنامه نویسان صدا و سیما و تلویزیون قبل از انقلاب بود که دارای محبوبیت زیادی در بین مردم در قبل از انقلاب بود. در سایت ایران مطلب قصد داریم در مورد بیوگرافی فریدون فرخزاد و عکس های فریدون فرخزاد و زندگی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب این هنرمند و مرگ او صحبت کنیم که در ادامه مشاهده می کنیدبیوگرافی فریدون فرخزاد عکس های فریدون فرخزاد مرگ فریدون فرخزاد آهنگ های فریدون فرخزادبیوگرافی فریدون فرخزاد

فریدون فرخزاد

(۱۵ مهر ۱۳۱۷ در تهران – ۱۶ مرداد ۱۳۷۱ در بن آلمان) شاعر، برنامه‌ساز رادیو و تلویزیون، خواننده، مجری تلویزیونی و رادیویی، ترانه‌سرا، آهنگساز و بازیگر بود . وی برادر فروغ فرخزاد شاعر معاصر ایرانی بود. فریدون فرخزاد در پانزدهم مهر ماه سال ۱۳۱۷ در چهارراه گمرک تهران متولد شد. مدتی در دبستان رازی و بعد در دبیرستان دارالفنون درس خواند و سپس به آلمان رفت. در مونیخ، وین و برلین حقوق سیاسی خواند. پایان نامهٔ خود را دربارهٔ تأثیر عقاید مارکسبر کلیسا و حکومت آلمان شرقی نوشت و با درجه دکترا (Ph.D) از دانشگاه مونیخ فارغ التحصیل شد. او در سال ۱۹۶۲ در آکسفورد با "آنیا بوچکووسکی” زنی آلمانی که علاقه مند به تئاتر و ادبیات بوده ازدواج کرد.

فرزند نخست آنها،”اوفلیا” در کودکی درگذشت و فرزند دوم آنها "رستم” آنها نام داشت.فرخزاد و بوچکووسکی پس از مدتی از هم جدا شدند.فرخزاد برای بار دوم، با زنی ایرانی به نام ترانه ازدواج کرد. فریدون فرخزاد از نوجوانی به شعر و سرودن آن علاقه داشت و ازدواج با "آنیا” او را در کار شعر جدی تر ساخت. شعرهایش را به زبان آلمانی برای روزنامه "زود دویچه ” و نیز مجله دو زبانه "کاوه ” فرستاد که پیش از او شعر های "سیروس آتابای” را نیز انتشار داده بودند. چیزی نمی گذرد که "مارتین والسر” نویسنده معروف، یازده شعر او را برای انتشار در یک جنگ ادبی که انتشارات "زورکامپ ” قصد چاپ آن را داشته برمی گزیند. فرخزاد سر انجام در سال ۱۹۶۴ نخستین مجموعه شعر مستقل خود را با عنوان "فصل دیگر” انتشار داده که تحسین بعضی منتقدان معروف را بر انگیخت. شاعر معروف آلمان "یواهنس بوبروفسکی” نیز پیشگفتاری برای "فصل دیگر” نوشت پنج ماه بعد از انتشار، جایزه ادبی شعر برلین را نیز از آن خود ساخت که اعطای آن با سخنرانی بوبروفسکی همراه بود.او از جمله گفته است: "فریدون فرخزاد – و نیز سیروس آتابای به ما نشان می دهند که دنیای آکنده از وحشت جنگ هنوز جای زیستن است.” اشعار آلمانی وی از سوی ناشران بزرگ کتاب آلمان به‌عنوان بهترین اشعار سال برندهٔ جایزه شد و در کتابی که همه ساله منتشر می‌شود آثار فریدون فرخزاد در ردیف ده شاعر و نویسندهٔ سال چاپ شد.”فصل دیگر”، در ردیف آثار گوته و شیللر قرار گرفت. شعر فرخزاد که دربارهٔ برلین بود نیز جایزهٔ ادبیات برلین را گرفت. او در ۱۹۶۷ روی موزیک محلی (فولکلور) ایران، موزیک مدرن ساخت و با این موزیک به فستیوال موزیک اینسبورگ اتریش راه یافت که جایزهٔ اول را هم دریافت نمود. در همان سال امتحان دانشگاه خود را هم داد و در رشتهٔ حقوق سیاسی با درجه دکترا (Ph.D) فارغ التحصیل گردید. فریدون فرخزاد به جز زبان فارسی به زبانهای آلمانی، انگلیسی و فرانسوی سخن می گفت او در سال۱۳۵۰ در فیلم دلهای بی آرام، به کارگردانی اسماعیل ریاحی و بازی ایرج قادری و شهلا ریاحی نیز ایفای نقش کرد. فرخزاد در زمینه موسیقی نیز فعالیت داشت. وی سرانجام در ۱۶ مرداد ۱۳۷۱ (۶ اوت سال ۱۹۹۲) در محل سکونتش در شهر بن بر اثر ضربات چاقو به قتل رسید.

بیوگرافی فریدون فرخزاد عکس های فریدون فرخزاد مرگ فریدون فرخزاد آهنگ های فریدون فرخزادزندگی فریدون فرخزاد پس از انقلاب

او پس از انقلاب به دادگاه‌های انقلاب اسلامی احضار شد. فریدون فرخزاد پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران مدت کوتاهی را در بازداشت به سر برد و سپس به شهر لس آنجلس در امریکا مهاجرت کرد. او کتاب در نهایت جمله آغاز است عشق، را در این شهر منتشر کرد. فرخزاد درباره انتشار کتابش در لس آنجلس می‌گوید: "این جا، شهر نیست، جنگل است. شوره زار است، کویر است، مرداب است و بوی تعفن آن جهان را پر کرده‌است! شاید کتاب من نسیم معطری باشد به مشام جان‌های خسته از خیانت و جنایت! و خجالت می‌کشم که چاپ اول کتابم در لس آنجلس منتشر می‌شود."

فریدون فرخزاد پس از مدتی ابتدا در شهر هامبورگ آلمان و سپس شهر بن، ساکن شد و به فعالیت‌های سیاسی علیه جمهوری اسلامی پرداخت. فریدون فرخزاد به‌سال ۱۹۹۱ در فیلم «I Love Vienna»، به‌فارسی «وین را دوست دارم» نقش یک مسلمان افراطی را ایفا کرد. او پس از انقلاب کنسرتهای متعددی در شهرهای گوناگون جهان برگزار می‌کرد. فرخزاد هم چنین به مدت چهار سال، برنامه‌های رادیویی "سلام همسایه ها" را که برای ایران پخش می‌شد، تهیه می‌کرد. آخرین کتاب شعر فرخزاد به نام «من از مردن خسته‌ام» در انتقاد از حکومت مذهبی بود.

پوران فرخزاد خواهر فریدون فرخزاد می‌گوید که در سال‌های جنگ ایران و عراق، فریدون سه بار به عراق سفر و به نوجوانان اسیر ایرانی درعراق کمک کرده‌است.

بیوگرافی فریدون فرخزاد عکس های فریدون فرخزاد مرگ فریدون فرخزاد آهنگ های فریدون فرخزادمرگ فریدون فرخزاد و قبر فریدون فرخزاد

وی در ۱۶ مرداد ۱۳۷۱ (۷ اوت سال ۱۹۹۲) در محل سکونتش در شهر بن بر اثر ضربات چاقو به قتل رسید. قاتلان «شکمش را دریدند و زبان و گوش و دماغش را بریدند». هفتصد مارک قرض بانکی، چند ماه اجارهٔ عقب‌مانده و خاک‌سپاری غریبانهٔ جسد سلاخی‌شدهٔ فرخزاد در «گوری رایگان در شهر بن»، انزوای هنرمند پرآوازه‌ای چون او را تصویر و برخورد بی‌رحمانهٔ جامعهٔ تبعیدی ایرانیان با او را نشان می‌دهد.

قتل او به عوامل جمهوری اسلامی ایران نسبت داده شده‌است. از آنجا که پروندهٔ قتل‌های زنجیره‌ای ایران پیگیری نشد، عاملان و آمران این قتل نیز مشخص نشدن. گمانه‌های بسیاری دربارهٔ دلایل قتل فریدون فرخزاد وجود دارد. از جمله میرزا آقا عسگری (مانی) که کتاب «خنیاگر در خون» دربارهٔ فرخزاد، به قلم او منتشر شده، انتقادهای عیان فریدون فرخزاد از استبداد سیاسی و مذهبی حاکم بر ایران را از انگیزه‌های قاتلان می‌داند و تأکید می‌کند «جرمش این بود که اسرار هویدا می‌کرد.»

ایرج مصداقی، فعال سیاسی و زندانی سیاسی سابق نیز در گفتگویی که به مناسبت نوزدهمین سالگرد درگذشت فریدون فزخزاد با رادیو فردا انجام داد، گفت به باور او کشته شدن فرخزاد «قطعاً به دست عوامل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی» انجام شده بود. مصداقی برای دفاع از نظریهٔ خود قتل‌های زنجیره‌ای انجام شده در ایران را مثال آورده و تأکید می‌کند در این شکل قتل‌ها، عوامل اطلاعاتی قربانی را به اصطلاح رایج میان خود «کاردی» می‌کردند، اتفاقی که دقیقاً در مورد فرخزاد نیز انجام شد و الگوی قتل بسیاری از مخالفان دیگر از جمله «داریوش و پروانه فروهر و کوروش آریامنش (رضا مظلومان) و...» در این مورد نیز تکرار شد.

بیوگرافی فریدون فرخزاد عکس های فریدون فرخزاد مرگ فریدون فرخزاد آهنگ های فریدون فرخزادنمونه ای از شعر های فریدون فرخزاد وصف توای در دهان من زبان ای در زبان من عیان ای در مزامیرم سخن  ای درتصاویرم جهان تو افتاب سر کشی ما را به هر سو میکشی گه راز دار چشمه یی گه راهبان دوستان پیدا زپیدا امدی از نطفه با ما امدی من از تو میگردد چو من ما از تو میگرد نشان دریای نور ما تویی وصف غرور ما تویی راه عبور ما تویی از ناکسی نا کسان ای برترین اوازها ای رهگشای بازها ساز تو شد صاحبقران با بندگی و راستی عشق مرا اراستی از درد قهرم کاستی چون سایه یی بر سایبان صوتت تدابیر سخن  عشقت چراغ انجمن اما نمیدانی که من الوده ام تا استخوان الوده حیران منم تابیده بر انسان منم دور از تب حیوان منم در ماورا کهکشان ای باعث اب و گلم ای ارتفاع منزلم تا اوفتادی در دلم شد از تو پندارم روان در خیل معنا ریشه یی در طرح جان اندیشه یی ما را کما پیشه یی ای پیشگام رهروان اکنون که از کمبود من لرزیده هست و بود من از اتش و از دود من نوری به بیداران رسان از نور ما غافل مشو فارغ زسوز دل مشو مرداب را ساحل مشو مپسند قهر بادبان نور انتهای کارهاست نور اخر پندارهاست نور زبان را بارهاست چون بارش این داستان ای ارتباط لحضه ها بر گیر خشم لحظه ها در اوج بیماری ما مشکن سنان نیمه جان چون نشنوی حرف مرا چون بشکنی ظرف مرا خالی کنی طرف مرا  طرف تو گیرم درفغان بازا و در را بازکن اغاز نو اغاز کن چون ناز امد ناز کن اما مرا از خود مران   حرف منمشکل نبود اول در عشق جان سپردن چون عشق رفت از دست رفت ارزوی مردن گفتم که زندگی چیست گفتا یکی اشاره گفتم که نیک باشد در ساحتش فسردن ساعات روز و هفته چون ماه و سال گردند سرگشته میتواند هر لحظه را شمردن اینک که می فریبیم خود را میان بازی بازیچه زمانیم در دام دانه خوردن پرگار عشق بستیم تا درخمش بجوییم چیزی برای ماندن دردی برای بردن با اسمان بگویی مرغ بلند پرواز میل غنودنش نیست در اشیانه من پرواز او بلند است اما زمانه درسی است کز بیز شاهوارش چشمی نبوده ایمن ما را ببین و بگذر ما باد باد پاییم جان بر تو میسپارم بر حسرت زمین تن چون عشق رفت از دست میل کتابت امد اما دگر مرا نیست حرفی برای گفتن    درددرد است درد پیری کانرا دوا نباشد وین گردشت شب و روز ایینه ها نباشد برنایی و کهولت سیری میان عشق است هر سیر یهل دیگر جز مدعا نباشد خورشید می درخشد اندر حقیقت عشق این جلوه جایگاه افسانه ها نباشد در این دو روزه عمر بی ما به ما بیاندیش زان پیشتر که حرفی ز اندیشه ها نباشد من ذره ذره دیدم تا ذره ذره گشتم زر را به هیچ دادم تا کیمیا نباشد در طالع من و جان و جهان یکی بود تفکیک جان و جانان بر جان روان نباشد ما در بریدن از خویش راهی دراز رفتیم شوق بهم رسید جز درد دعا نباشد عزلت مقاله یی بود کانرا زبر نوشتم عزلت نشینی ام را دیگر صدا نباشد همواره روز تبعید پایان سرای عمر است در این سرای فانی کم فتنه ها نباشد با چشم خویش دیدم خورشید مغربت را در مشرقت به جز اشک در چشم ها نباشد وقتی سرا دل را بی مایه می فروشی ما را به هبچ مفروش زیرا چو ما نباشد بر تارک من و تو رنگ غمی نشسته عشقی مگر شنیدی کز غم رها نباشد تصویر اب و ماهی تعبیر عشق و ذهن است سعد و سعید ابی وقتی هوا نباشد پایان کلام تلخی است در گوش عشقبازان جز رسم مهروزی در انتها نباشد ای تو تمام مقصود ای تو تمام معنا


ویدیو مرتبط :
فریدون فرخزاد, آشیانه