فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



اهل سنت و تشیع در کنار هم فیلم‌های عمار را دیدند / علمای سنی و شیعه به اکران‌ها در سیستان و بلوچستان کمک کردند


خبرگزاری فارس ـ سجاد اسلامیان: سیدعلیرضا موسوی، فیلمساز جوان نجف آبادی(اصفهان) و یکی از اکران کنندگان مردمی جشنواره عمار است. وی مدتی پیش، تعدادی از فیلم‌های عمار را در مناطق سنی و شیعه نشین استان سیستان و بلوچستان به نمایش در آورده که این اکران‌ها با واکنش‌های جالبی از طرف مردم منطقه روبرو شده است.

این فیلمساز جوان نجف آبادی که بخاطر فعالیت‌ در بسیج دانشجویی دانشگاه زاهدان و از طریق دوستانش با جشنواره مردمی عمار آشنا شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فارس درباره اکران در مناطق اهل تسنن سیستان گفت: تاکنون در مناطق سنی و شیعه نشین سیستان، دو بار فیلم‌های جشنواره عمار را اکران کردیم که با استقبال خیلی خوب مردم مواجه شده است و مردم از این که می‌دیدند عده‌ای برای پخش فیلم در منظقه‌شان حضور پیدا کردند، خوشحال بودند.

این فعال فرهنگی درباره وضعیت سینماهای این استان بیان کرد: متاسفانه در کل سیستان و بلوچستان فقط یکی از سینماهای شهر زاهدان که آن هم در اصل سالن اجتماعات است، فعالیت می‌کند و بقیه سینماها تعطیل هستند. البته از تنها سینمای زاهدان هم چندان استقبالی نمی‌شود.

موسوی که در برخی از مساجد، مدارس، فرهنگسرای جوان و حوزه علمیه امام صادق(ع) زاهدان هم فیلم‌های عمار را اکران کرده است، درباره علت انتخاب مناطق سنی‌نشین سیستان برای اکران فیلم اظهار کرد: بدلیل حضورم در سیستان و بلوچستان و آشنایی با مردم منطقه، اعتقاد داشتم که اگر واقعا فیلمی حرف مردم را بزند و فیلمساز صادقانه کار کرده باشد، حتما مردم از آن استقبال می‌کنند. علاوه بر این در مستندهای خودم، حمایتهای مردم را دیده بودم.

وی ادامه داد: در شهر زهک، برای تهیه پروژکتور و دستگاه پخش جهت اکران، به ادارات و مسئولان مختلف مراجعه کردیم ولی هرکدام علی‌رغم این که لفظا ما را تشویق می‌کردند، ولی به بهانه‌های مختلف از دادن امکانات خودداری می‌کردند. در این شرایط یکی از افراد گروه اکران پیشنهاد داد که بدون تهیه امکانات به منطقه برویم.

موسوی تصریح کرد: قبل از حرکت به سمت روستای سنی نشین مورد نظرمان، به مردم محل اطلاع دادیم که ما بدون امکانات و تجهیزات می‌آییم، آنها هم گفتند چه چیزی نیاز دارید. در جواب گفتیم بزرگ‌ترین تلویزیون روستا را برای اکران فیلم‌ها تهیه کنید.

 این فعال فرهنگی افزود: وقتی به روستا رسیدیم، مردم محل بزرگ‌ترین تلویزیون روستا را برای اکران فیلم آورده بودند. با بلندگو هم برنامه اکران فیلم را اعلام کرده بودند و مردم یک ساعت قبل از رسیدن ما، جلوی در مسجد منتظر بودند.

این فعال فرهنگی که با شروع جشنواره عمار در کشور به طور جدی وارد عرصه فیلمسازی شده با اشاره به استقبال مردم از پخش فیلم‌ها اظهار داشت: بعد از پخش مستند «اهل سنت ایران» که بدون دوبله و تنها با زیرنویس بود، فکر می‌کردیم که بخاطر ریتم تند فیلم و زیرنویس شاید مردم چندان متوجه هدف فیلم نشده باشند ولی برخلاف تصور ما تحلیل‌های جالبی داشتند حتی برخی می‌گفتند که این کارگردان فیلم را در جهت اتحاد مسلمانان شیعه و سنی ساخته است در حالی که حتی خود من هم اگر برای اولین بار فیلم را می‌دیدم چنین برداشتی نمی‌کردم.

این اکران کننده ادامه داد: در این روستاها، بعد از اقامه نماز جماعت، مولوی(امام جماعت) ضمن دعوت مردم به تماشای فیلم‌ها، خودش هم در صف اول برای دیدن فیلم نشست و مردم هم به تبعیت از وی، برای تماشای فیلم‌ها نشستند.

موسوی تصریح کرد: نکته جالب توجه این است که بعد از اتمام برنامه، مردم با تشکر از پخش فیلم‌ها، درخواست داشتند که یک شب دیگر هم فیلم‌ اکران کنیم و می‌گفتند حتما جمعیت بیشتری هم می‌آیند، چون خیلی‌ها از این برنامه اطلاع نداشتند.

وی افزود: وقتی از مردم درباره پخش فیلم‌ها مصاحبه می‌گرفتیم، می‌گفتند اگر به فیلمسازها دسترسی دارید اطلاع دهید که درباره مشکلات و محرومیت‌های این مناطق هم فیلم بسازند تا مسئولان از وضعیت آنها مطلع شوند.  

موسوی که دانش آموخته فیلمسازی از انجمن سینمای جوان نجف آباد است و از سال 79 به صورت حرفه‌ای وارد عکاسی و فیلمسازی شده است، درباره اکران فیلم‌های عمار در روستای مرزی «ملا دادی» بخش قورقوری که اهل سنت و تشیع در کنار هم زندگی می‌کنند، اظهار داشت: در این منطقه به علت قحطی و خشکسالی حدود 40 هزار نفر از مردم کوچ کردند، ولی وقتی ما برای اکران فیلم رفتیم، مردم جلوی مسجد تجمع کرده بودند و وقتی متوجه شدند برای اکران آمده‌ایم همه وسایل را گرفتند و در مسجد مستقر کردند.

موسوی در همین باره ادامه داد: بعد از اقامه نماز، حاج آقا گزمه که پیشنهاد اکران فیلم در این روستا را داده بود، درباره شخصیت روشنگرانه عمار یاسر و علت نامگذاری جشنواره بنام ایشان، توضیحاتی داد که نشان دهنده شناخت خوب‌شان از جشنواره عمار بود.

وی افزود: طبق تجربه قبلی فکر می‌کردیم مردم این روستا که وضع‌شان تا اندازه‌ای خوب بود، تلویزیون‌ بزرگ‌تری برای اکران فیلم می‌آورند، ولی تلویزیون کوچکی که آورده بودند امکان پخش فیلم نداشت و مجبور شدیم از مردم بخواهیم که دستگاه پخش دیگری بیاورند که در نهایت فیلم‌ها با تلویزیونی پخش شد که بخشی از رنگ‌ها را نمایش نمی‌داد ولی با این حال، حدود 300 نفر از اهل سنت و تشیع روستا به تماشای فیلم‌ها نشستند و نکته جالب این است که خانم‌ها هم برای دیدن فیلم‌ها در مسجد مانده بودند.

موسوی اظهار داشت: برخلاف تصور ما، مردم، علی رغم سطح سواد پایین و مشکلات خاص منطقه، تحلیل‌های خوبی درباره فیلم‌‌ها داشتند.

این فیلمساز که با حمایت دفتر مطالعات جبهه فرهنگی و با به تصویر کشیدن سوژه‌های فیلمسازی در نجف آباد و اصفهان در جشنواره هم حضور داشته است، در پایان سخنانش تصریح کرد: دغدغه اصلی مردم این بود که فیلمسازان عماری درباره مناطق محروم سیستان و بلوچستان که کمتر در فیلم‌ها دیده می‌شوند، تحقق کنند و فیلم بسازند.

انتهای پیام/س

http://fna.ir/QRLKSP


ویدیو مرتبط :
رهبری و علمای اهل سنت .. شیعه و سنی بیدار باشید ..