بهسازی بافت تاریخی حصار ناصری تا پایان سال


معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 11گفت: جداره مغازه ها و حجره های تاریخی خیابان فروزش در یکی از قدیمی ترین محله های دوران ناصری که به عنوان حصار ناصری معروف است، از سوی شهرداری منطقه 11 تا یک ماه آینده بهسازی می شوند.

به گزارش سرویس شهری ایسنا، امیر حسین عساری از حفاظت و نگهداری 10 پلاک قدیمی با عمر بیش از 70 سال خبر داد و گفت: حفظ و نگهداری آثار به جای مانده از طهران قدیم به عنوان نماد هویت ، فرهنگ ، هنر و تاریخ شهر تهران برای مدیریت شهری بسیار ارزشمند است.

به گفته عساری، شهرداری منطقه 11 با شناسایی آثار تاریخی طهران قدیم که دارای ارزش هنری و میراثی هستند ؛ نسبت به نگهداری و حفاظت آن ها اقدام می کند و از آن جا که بخشی از طهران قدیم در محدوده این منطقه واقع شده و بسیاری از بناها و یادگارهای گذشتگان در کوچه ها و محله های منطقه 11 واقع شده است ؛ از سوی اداره زیبا سازی بهسازی و پاکسازی می شوند.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 11 افزود: در این طرح که تا یک ماه آینده اجرایی خواهد شد، جداره بیرونی 10 پلاک مغازه و حجره های قدیمی با عمر بیش از 70 سال در خیابان فروزش شناسایی و نسبت به بهسازی و پاکسازی ، حفاظت آجر، بند کشی، زدن رزین و ترایمرغبار گریز نهایی اقدام می شود.

محله فروزش که در زمان قاجار به محله سنگلج معروف بوده به علت همجواری با محله امیریه و منیریه روزگاری محل زندگی درباریان بوده است و به دلیل قدمت تاریخی دارای اماکن بسیاری است که می توان به سقاخانه عزیز محمد ، چهارسوق چوبی ، چهارسوق کوچک از جمله آن هاست.

بر اساس گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 11، این خیابان در گذشته به نام مهدیخانی یا مهدی موش شناخته می شد که برگرفته از نام مهدی خان یکی از نزدیکان دربار ناصرالدین شاه است که به دلیل جثه کوچک و ریز نقش او را مهدی موش می نامیدند. مهدی خان در خیابان فروزش زندگی می کرده و بعدها مسجدی نیز به نام خود می سازد که امروز به نام مسجد المهدی تغییر نام داده شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
بهسازی بافت با ارزش روستایی