آغاز اولین انتخابات در هنگ‌کنگ پس از اعتراضات مردمی


مردم هنگ‌کنگ امروز (یکشنبه) برای شرکت در انتخابات منطقه‌ای به پای صندوق‌های رای رفتند که آزمونی برای سنجش احساسات عمومی پس از اعتراضات گسترده دموکراسی‌خواهانه محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، تاکید بر انتخابات منطقه‌ای با هدف سنجش میزان حمایت‌ها از جنبش دموکراسی‌طلب است که می‌تواند در آرای مردمی و نیز چشم‌انداز سیاسی تغییراتی ایجاد کند. هنگ‌کنگ از سال 1997 که از سوی انگلیس به چین تحویل داده شده،‌ وضعیت نیمه خودمختار دارد اما نگرانی‌ها درباره افزایش نفوذ پکن رو به رشد است.

ده‌ها هزار معترض در پایان سال گذشته میلادی برای بیش از دو ماه به خیابان‌ها آمدند و خواستار برگزاری انتخاباتی آزاد برای تعیین رهبر آتی این دولت‌شهر شدند که به جنبش "چتر" مشهور شد. این تجمع‌های اعتراضی پس از آن به راه افتاد که پکن تاکید می‌کرد که نامزدهای اولین رای‌گیری مردمی که سال‌ 2017 برگزار می‌شود، باید از سوی کمیته وفاداران بررسی شوند.

برخی از رای‌دهندگان می‌گویند که جنبش دموکراسی‌طلب انگیزه آنها برای شرکت در انتخابات بوده است.

کریس فونگ 28 ساله از منطقه شمال هنگ‌کنگ می‌گوید: این قدرت اندکی‌ است که ما داریم. من یک نامزد حامی دموکراسی را انتخاب کردم چراکه احساس می‌کنم این شهر تحت نفوذ زیاد پکن قرار دارد. من در رای‌گیری‌های قبلی حضور نداشتم اما انتخابات امسال بسیار مهم است. پس از انقلاب چتر سال گذشته احساس کردم که رای ما تا چه حد می‌تواند مهم باشد چرا که این راه مشروع و قانونی ماست که بگوییم چه فکری داریم.

در انتخابات منطقه‌ای امسال نسل جدیدی از دموکرات‌ها برای تصدی کرسی مقابل شخصیت‌های قدیمی ایستاده‌اند و همین مساله این امکان را به وجود آورده که نامزدهای حامی دولت بتوانند روی این فرصت سرمایه‌گذاری کنند. بسیاری از این نامزدهای جوان که اعتراضات سال گذشته اولین تجربه سیاسی آنها بوده، از سوی رسانه‌های محلی به نام "سربازان چتر" معرفی می‌شوند.

رای‌دهندگان قرار است 431 نامزد را برای 18 شورای منطقه‌ای انتخاب کنند. در حال حاضر احزاب حامی چین اکثریت هر شورا را در دست دارند. نامزدهای حامی دولت خود را به عنوان عامل ثبات در مقایسه با جوانان دموکراسی‌طلب معرفی کرده و آنها را عامل ایجاد اخلال در این مستعمره سابق انگلیس می‌دانند.

تحلیلگران بعید می‌دانند که دموکرات‌ها بتوانند به صورت چشمگیری کرسی‌های خود را در انتخابات امروز افزایش دهند چرا که کمپین حامیان دولت به خوبی تامین مالی و سازماندهی شده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اعتراضات گسترده در هنگ کنگ