سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



هفت هزار دانه روغنی سویا در مازندران تولید شد


به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، حسن عنایتی درباره زراعت سویا در استان اظهار کرد: از آغاز کشت سویا تا پایان آن با دو هزار و 895 بهره بردار در سطحی معادل پنج هزار و 416 هکتار از مزارع استان قرارداد کشت منعقد شده است.
وی، سطح بذر کاری این محصول را چهار هزار و 742 هکتار اعلام کرد و افزود: از میزان سطح سبز زراعت سویا در مازندران، 87 درصد در منطقه دشت و بقیه در مناطق میان بند و کوهستانی بوده است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سطح سبز سویا استان سه هزار و 733 هکتار بوده است، ادامه داد: یک هزار و 934 هکتار به صورت آبی و یک هزار و 799 هکتار به صورت دیم است.
عنایتی بیان کرد: 337 تن کود اوره، 216 تن کود فسفات، 84 تن کود پتاس، 133 تن کود گوگرد و دو هزار و 360 لیتر باتری بین کشاورزان توزیع شد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: عدم بارش در فصل اردیبهشت و خرداد و گرمای بی سابقه در تیرماه امسال تمامی مراحل رشدی سویا بهاره را تحت استرس خشکی قرار داد.
عنایتی ادامه داد: آبیاری مناسب و مطلوب برای زمین هایی که با محدودیت آبی مواجه بودند و بارندگی به موقع در زمان گلدهی منجر به عملکرد و تولید مناسبی در استان شد.
وی افزود: آفات برگ خوار و غلاف خوار و آگروتیس در بعضی از مزارع مشاهده شده که با توصیه حفظ نباتات مبارزه با آن انجام شد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برداشت سویا اواخر مهرماه آغاز و با قیمت تضمینی 19 هزار و 700 ریال از کشاورزان خریداری شد، خاطرنشان کرد: سویای تولیدی استان هفت هزار و 601 تن با متوسط عملکرد دو هزار و 36 کیلوگرم در هکتار است.
عنایتی یادآور شد: برای تولید بذر سویا در سال آینده، شرکت های توسعه دانه های روغنی و شرکت کاسپین بذر و اتحادیه تعاونی روستایی و مرکز تحقیقات کشاورزی منابع طبیعی استان با 35 پیمانکار در سطح 719 هکتار اقدام به انعقاد قرارداد کشت و احداث مزارع تکثیری بذر سویا در شهرستان ها کردند.
وی ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم سویا مادری 25 هزار ریال و گواهی شده 24 هزار ریال بوده که به ازای هر کیلوگرم بذر مادری 14 هزار و 500 ریال و بذر گواهی شده 13 هزار و 500 ریال یارانه بذر برای کشاورزان در نظر گرفته شده است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: کل یارانه تخصیصی برای استان 10 میلیارد و 125 میلیون ریال برای 417 تن بذر بوده که بخشی از آن پرداخت و بقیه در حال پرداخت است.
عنایتی درباره مشکلات و مسایل این زراعت اشاره کرد و بیان داشت: افزایش قابل توجه هزینه ها در فرایند تولید دانه از جمله گرانی بذر، افزایش قیمت نهاده های کشاورزی، افزایش هزینه های کارگری و عدم توازن منطقی این هزینه با میزان نرخ تضمینی اعلام شده از مشکلات زراعت سویا است.
وی ادامه داد: تاکنون پنج هزار و 300 تن دانه روغنی توسط شرکت توسعه دانه های روغنی خریداری شده است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه یک هزار و 245 تن بذر توسط شرکت ها خریداری شده است، گفت: کل محصول خریداری شده شش هزار و 545 تن بوده است.
مازندران 460 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.
6097

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
دانه های روغنی