جشنواره فجر به نیمه راه رسید و حکایت همچنان باقیست


جشنواره فجر به نیمه راه رسید و حکایت همچنان باقیستباشگاه خبرنگاران/ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با گذشت پنج روز از برگزاری به نیمه راه رسید.
این دوره از جشنواره فیلم فجر که به ادعای مسئولان آن نسبت به تمام ادوار قبل زودتر و سریعتر شروع به کار کرده بود، بزرگترین حاشیه‌اش در طول برگزاری تأخیرهای آزاردهنده و خسته‌کننده است.
*راند اول؛ انتظار یک ساعته پشت دربهای سالن
حاشیه و اعتراض نسبت به مسئولان برگزاری این جشنواره از زمان برنامه‌ریزی بدون کارشناسی و البته طبق معمول متناسب با محدودیت اکران در کاخ جشنواره، آغاز شد و حالا که قافله جشنواره فیلم فجر به نیمه راه سی و چهارمین دوره خود رسیده همچنان ادامه دارد. حرارت تب این بی‌تدبیری از اهالی رسانه و مطبوعات به سینماگران هم سرایت کرده و هر روز صبح اولین سخن عوامل فیلم‌ها تمجید و دلجویی از این قشر است. حامد بهداد بازیگری است که رسما از خبرنگاران در مقابل تصمیمات و برنامه ریزی‌های مسئولان جشنواره حمایت کرد و صدای اعتراض خود را به گوش مدیران آن رساند.
اولین حاشیه جدی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر پشت درب‌های سالن نمایش فیلم «گیتا» رخ داد. به گواهی عوامل جشنواره نسخه دی سی پی فیلم ساعت 18:20دقیقه به کاخ رسیده بود و مشکل کیفیت صدا از طرف مدیران کاخ جشنواره برگردن عوامل فیلم انداخته شد. از آن سو تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سیستم نمایش فیلم کاخ جشنواره را دارای اشکال می‌دانستند و هرکدام توپ را به زمین حریف می‌انداختند. اما بعد از کش و قوس‌های فراوان یک ساعت پس ار زمان مقرر ، اعلام شد این فیلم آماده نمایش است. مریلا زارعی بازیگر نقش اصلی فیلم که از اکران فیلم ناامید شده بود و در حال برگشت به خانه بود با خبر اکران فیلم به کاخ برگشت.
به دنبال اکران دیر هنگام اولین فیلم، سانس اکران فیلم‌های دیگر نیز با تاخیر همراه بود و ریزش سازه دومینوی مسئولان جشنواره تا سانس 24 ادامه یافت.
*راند دوم؛حضور پررنگ گشت ارشاد
روز دوم در نشست‌های خبری فیلم‌ها عوامل هر سه فیلم از این بی‌نظمی و تاخیر گلایه شدید داشتند و کارگردان فیلم «گیتا» نیز علاوه بر تاخیر از کیفیت بد فنی فیلم نالان بود و جنجال اصلی که منجر به بحث‌های جدی و اساسی شد در نشست سوم که متعلق به فیلم جدید تینا پاکروان بود، اتفاق افتاد.
بعد از برگزاری نشست فیلمهای روز اول نوبت به نمایش فیلم‌های روز دوم رسید و مستند مجتبی ساخته محمدحسن دامن‌زن به نمایش درآمد و مثل روزهای قبل با استقبال آنچنانی مواجه نشد.
فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» ساخته مجید برزگر نسبت به سایر آثار این دو روز جشنواره در بخش مستند و هنر و تجربه، با استقبال بیشتری همراه بود اما در نهایت، سرنوشت این فیلم هم ترک سالن توسط گروهی از تماشاگران بود و عده‌ای دیگر نیز بودند که مقاومت کردند و تا لحظه پایان در سالن ماندند.
علیرغم اینکه سانس نمایش فیلم‌های گروه مستند و هنر و تجربه در ساعات اولیه روز است اما همچنان مهجور و مظلوم مانده و توجه و استقبال خاصی را دریافت نمی‌کند. این فیلم‌ها حتی از جانب اهالی رسانه‌ها نیز حمایتی در حد تماشا نمی‌شوند و در ساعات اکران این فیلم اصحاب رسانه مشغول کارهای رسانه‌ای و انتقال خبر و عکس و تصاویر هستند.
رئیس سازمان سینمایی که عضو رسمی بنیاد خیریه کمک به مدیریت کتایون ریاحی شد، پس از حضور در پردیس ملت (کاخ مردمی)، راهی کاخ جشنواره شد تا طبق قولی که داده بود از این مکان بازدید و در برنامه «هفت» شرکت کند. افخمی سردبیر و مجری برنامه «هفت» از ایوبی خواسته بود که گفتگویی دوستانه در جریان سی وچهارمین جشنواره فجر داشته باشند.
وی با حضور در جمع رسانه‌ها در آخرین سانس شب دوم جشنواره فیلم فجر، در خصوص استقبال پرشور مردم از جشنواره، عملکرد دبیر جشنواره فیلم فجر و شرط دبیری وی برای سال آینده، حمایت از انیمیشن و برنامه اکران فیلم‌ها صحبت کرد.
با گذشت دو روز از نمایش فیلمهای جشنواره در کاخ رسانه‎ای تاکنون هیچ یک از فیلم مورد پسند تماشاگران قرار نگرفت و «دلبری» چهارمین فیلم کاخ جشنواره نیز از این موضوع مبرا نبود به طوری که تماشاگران در حین تماشای فیلم یا سالن سینما را ترک کردند و یا با تشویق‌های خود نارضایتی خود را از فیلم نشان دادند.
شب دوم جشنواره با اکران فیلم «آخرین بار کی سحر رو دیدی؟» اثر فرزاد موتمن به پایان رسید که این فیلم هم همانند فیلم سانس قبلی یعنی «دلبری» در صحنه‌هایی از تشویق تماشاگران بی‌نصیب نماند.
از حاشیه‌های این روز حضور ماموران انتظامی گشت ارشاد بود که باز هم همچون سال‌های گذشته پررنگ بود.
*راند سوم؛اشکها و لبخندها
روز سوم کاخ جشنواره نیز مثل روزهای قبل بی‌روح و تکراری بود. نه فیلم‌های گروه مستند و نه هنر و تجربه تحولی در مخاطبان ایجاد نکرده بودند. همچنان سقف ماندگاری مخاطبان روی صندلی‌های قرمز رنگ سالن نمایش کاخ جشنواره سی دقیقه بود و پس از آن عبور از سال تاریک و رسیدن به راهروهای سرد و بی‌جان کاخ جشنواره.
فیلم «ابد و یک روز» در سانس ساعت 18:30 دقیقه روز سوم، اولین اتفاقی بود که شور و حرارت را به کاخ جشنواره منتقل کرد. فیلم اجتماعی و البته تلخ که چاشنی شیرین و دلچسبی داشت. جوانترین کارگردان بخش اصلی جشنواره که فیلمش به حق از نگاه نو به سودای سیمرغ راه یافته توانست با ساختن یک فیلم خوب تماشاگر پسند، نظر منتقدان و اهلی رسانه را جلب کند. نمونه این اتفاق سال گذشته برای فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» افتاد. این فیلم خنداند،گریاند و به فکر فرو برد. می‌توان لقب تاثیرگذارترین فیلم جشنواره تا این مقطع زمانی را روی این فیلم گذاشت.
«هفت ماهگی» و «ایستاده در غبار» فیلم‌های سانس‌های بعد بودند و البته مخالفان و موافقانی برای خود دست و پا کردند.
*راند چهارم؛ آرامش قبل از طوفان
روز چهارم جشنواره طبق معمول با نشست‌های فیلم‌های اکران شده روز قبل آغاز شد. این نشست که با تاخیر آغاز شده بود با تاخیر دو بازیگر اصلی فیلم همراه شد. پیمان معادی و نوید محمدزاده پس از شروع فیلم به جمع عوامل پیوستند. محمدزاده مثل همیشه با پوششی متفاوت از دیگران به کاخ جشنواره آمده بود و در طول نشست خبری با مجری برنامه و عوامل خوش و بش می‌کرد.
عوامل فیلمها، منتقدان، اهالی رسانه همچنان معترض تأخیرها و بی‌نظمی‌ها بودند و اما پاسخ مسئولان سکوت و جمله «رسیدگی می‌شود» بود.
در نشست خبری فیلم «هفت ماهگی» هم ژست‌های حامد بهداد سوژه عکاسان بود. بهداد در این نشست با حمایت از صنف رسانه از وضعیت بی‌نظمی و برنامه و زمان برگزاری نشست‌ها انتقاد کرد.
نشست سوم به عوامل فیلم «ایستاده در غبار» رسید. این فیلم نیز با تحسین‌ها و انتقاداتی مواجه شد. یک خبرنگار از کارگردان پرسید با چه لابی و رابطه‌ای به سیمرغ راه پیدا کردید در حالیکه بسیاری از فیلمسازان جنگ پشت در جشنواره مانده‌اند؟ کارگردان نیز پاسخ گفت: ما زورمان به کسی و جایی نمیرسد. این انتخاب را هیات انتخاب انجام داده‌اند و فیلم من مستند نیست که نتواند در بخش داستانی راه پیدا کند. «ایستاده در غبار» همراه دو فیلم «ابد و یک روز» «من» از بخش نگاه نو به سودای سیمرغ راه یافته است.
کاخ جشنواره در روز چهارم برای تماشای فیلم جدید نرگس آبیار آماده شده بود و حجت الله ایوبی که دومین روز حضورش در کاخ جشنواره را سپری می‌کرد، به تماشای فیلم‌های مستند و هنر و تجربه نشست و سپس برای دیدن «نفس» آبیار وارد سالن مملو از جمعیت شد. پس از اکران فیلم «ابد و یک روز» این فیلم دومین اثر پرطرفدار جشنواره بود.
پس از اکران دو فیلم «متولد 65» و «زاپاس» که در شرایط آرامش قبل از طوفان اکران می‌شد، نوبت به اکران فیلم «لانتوری» رسید. سیل جمعیت به گونه‌ای روانه سالن نمایش شده بود که کنترل کارت‌ها را غیرممکن می‌کرد و به دستور مدیر کاخ جشنواره این جمعیت روانه سالن شدند و متاسفانه تعدادی از افرادی که در این گردباد بودند، آسیب دیدند. تحمل این همه سختی و بی‌نظمی برای تماشای فیلم درمیشیان تا ساعت 3 صبح ادامه داشت و آن چیزی بعد از نمایش فیلم در چهره تماشاگران مشخص نارضایتی از داستان این فیلم بود.
*راند پنجم؛جادوگر در کاخ جشنواره
نشست روز جمعه نیز با تغییری که در نیمه‌های شب انجام شد، به ساعت ده و نیم موکول شد و باز هم تاخیر که در نهایت با برگزاری نشست صدای اعتراض‌ها خاموش شد. ساره ، دختر خردسال نقش اصلی فیلم «نفس» نیز همراه عوامل بود و با طرز بیان دوست داشتنی خود در دل همه جا باز کرده بود. یکی از اعضای انجمن منتقدان نیز از نرگس آبیار پرسید آمده ام بپرسم شما جادوگرید؟ صحنه‌ها جادویی و زیبا و تاثیرگزار بود.
نشست خبری فیلم «لانتوری» به دلیل تاخیر بیش از عرف که اهالی رسانه با آن مأنوس شده بودند، از طرف برخی از رسانه‌ها تحریم شد‌. قبل از شروع نشست شایعه شده بود نشست این اثر برگزار نمی‌شود اما در نهایت برگزار شد. برخی از رسانه‌ها نیز به نشانه اعتراض این نشست را پوشش خبری ندادند.
امروز اولین اثری که در گروه هنر و تجربه دیده شد و افراد کمی سالن را ترک کردند فیلم «چهارشنبه» با بازی شهاب حسینی بود.
روز پنجم جشنواره عوامل و مدیران جشنواره فیلم فجر تصمیم گرفتند کلیه کارت‌های موقت و مهمان را باطل کنند تا از ازدحام سالن نمایش و فضای کاخ جشنواره جلوگیری شود اما در هنگام اکران «بادیگارد» حاتمی کیا، این جمعیت مهمان همچنان حضور داشتند و تفاوتشان با شب قبل تنها در صف کشیدنشان بود. حاضران برای تماشای این فیلم بدون کنترل کارت وارد سالن شدند و به وضوح باطل کردن کارت‌های متفرقه بی‌فایده بود‌.
*حاتمی‌کیا؛ بازیگر «بادیگارد»
اکران فلم «بادیگارد» سومین اکران جشنواره با سالن مملو از جمعیت بود. تماشاگران این فیلم روی پله‌های این سالن به تماشای جدیدترین اثر حاتمی‌کیا نشستند.
ابراهیم حاتمی کیا کارگردان فیلم «بادیگارد» بر خلاف سایر فیلمسازان که در کاخ جشنواره فجر از روی فرش قرمز عبور می کردند، برای آغاز نمایش فیلمش از روی فرش قرمز عبور نکرد.
در اولین سکانس فیلم «بادیگارد» صدای ابراهیم حاتمی‌کیا در پس زمینه بعنوان پزشکی که او را نمیبینیم در سالن پیچید.
فیلم‌های «من»، «امکان مینا» و «رسوایی 2» از دیگر فیلم‌هایی بودند که در روز پنجم به نمایش درآمد. برخلاف شبهای گذشته و آن چیزی که انتظار می‌رفت فیلم مسعود ده‌نمکی با استقبال زیادی مواجه نشد.
گفتنی است؛ کمال تبریزی، میلاد کی‌مرام، محسن افشانی، پژمان بازغی، محمدرضا شفیعی، سروش صحت، محمدرضا لطفی، رضا درستکار، رضا مقصودی، محسن کیایی، رویا نونهالی،حامد بهداد، امیریل ارجمند، کامران تفتی، عباس غزالی، محمدرضا غفاری، روشنگ گرامی، فرزاد موتمن، ملیکا شریفی‌نیا، امیریل ارجمند، احمد کاوری، هنگامه قاضیانی،ابراهیم حاتمی‌کیا، حسن فتحی، مریلا زارعی، عباس غزالی، علیرام نورایی، پرویز پرستویی، بیتا فرهی، اکبر نبوی، جعفر صانعی مقدم، محمد آفریده، امیرحسین علم الهدی، امیر رضا خادم، امیر حسین آرمان، پرویز کرمی، بهنوش بختیاری، مسعود ده نمکی، مسعود رایگان، مینا ساداتی، مهران رجبی، کیومرث پوراحمد، سعید راد، فرهاد توحیدی، محمدرضا شریفی‌نیا، منوچهر محمدی، سید جواد هاشمی، رضا یزدانی، محمد اطبایی، روح‌الله حجازی، مسعود کرامتی، مهدی کرم‌پور، مجید رجبی معمار، بیژن میرباقری، میلاد کی‌مرام، جهانگیر کوثری، داریوش مهرجویی، عبداله اسکندری، محمد خزاعی، عادل فردوسی پور، اکبر زنجانپور، غلامرضا رمضانی، محمد رضا شرف الدین، هومن سیدی، حبیب ایل بیگی، حسین پاکدل، ریما رامین فر، عاطفه رضوی، مسعود اطیابی، علیرضا شجاع نوری، پیمان معادی، پگاه آهنگرانی، باران کوثری، احمد مهرانفر، رابعه مدنی، طناز طباطبایی، محمد حسین فرحبخش، نرگس آبیار، مازیار میری، امیر جعفری، نوید محمد زاده، ابوالقاسم طالبی، محمد علی حسین‌نژاد، علی قوی تن، محمد درمنش، احمد میرعلایی، فرزاد موتمن، محسن کیایی، مسعود فراستی،فرزاد حسنی، علیرضا رضاداد دبیر سابق جشنواره‌ی فیلم فجر و محمد باقر قالیباف از مهمان پنج روز ابتدایی کاخ جشنواره بودند.
نکته: پنج روز از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گذشت و بدون احتساب به تاخیر در نمایش فیلم‌ها و نشست‌ها که هرساله این اتفاق افتاده و طبیعی به نظر می‌رسد یک نکته در این چند روز متاسفانه مورد بی‌توجهی قرار گرفت و آن هم نظم و رعایت قانون از سوی مدیران برگزار کننده بود. از همان روز ابتدایی خیلی از رسانه‌ها و منتقدان این موضوع را گوشزد کردند که باید به این اتفاقات و ازدحام بسیار در کاخ جشنواره رسیدگی شود اما هر روز بی‌احترامی به این قشر رسانه‌ای بیشتر می‌شد. طوری که در هر قسمتی از سالن جشنواره می‌گشتی صفی طولانی از مهمانان حاضر را شاهد بودی و جایی نبود که بتوانی با آرامش و با خیال راحت فکر یا فعالیت کنی.
5 روز دیگر باقی مانده است و ما همچنان منتظریم این اتفاقات و حاشیه‌ها کاسته شود تا شاید از سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر به عنوان بدترین سال جشنواره یاد نکنیم.



منبع: باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
حکایت استاد و موتور سیکلت هم چنان باقیست