نخست‌وزیر سابق قطر اعزام نیروهای عربی به سوریه را خواستار شد


اخیرا و با گذشت تقریبا دو سال از برکناری نخست وزیر سابق قطر از سه پست مهم و به دست گرفتن قدرت توسط امیر قطر، هم اکنون نخست وزیر سابق این کشور سکوت خود را شکسته و با حضور در نشستی در لندن اقدامات مسکو را در سوریه ستوده و خواستار مداخله کشورهای عربی در این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه رای الیوم، شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست وزیر سابق قطر حال که قدرت در کشورش به دست شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر افتاده سکوت خود را شکسته و با سخنرانی در موسسه سلطنتی پژوهش‌های استراتژیک لندن ضمن ستودن اقدامات مسکو در سوریه خواستار مداخله کشورهای عربی در این کشور شد و به سوالات حضار پاسخ داد.

چرا نخست وزیر، وزیر خارجه و رئیس سابق صندوق سرمایه‌گذاری قطر در این زمان ظاهر شده و چرا سکوتش را شکست؟

تفسیرات مختلفی در این خصوص وجود دارد. یکی از این تفسیرها که در ارجحیت است، تمایل وی به آماده شدن برای رقابت بر سر پست دبیرکل سازمان ملل در صورت خالی شدن آن است و دوم اینکه وی خواستار بازگشت به سیاست و جست‌وجوی نقش "پیشگامانه" در کشورش قطر است.

روابط میان او و امیر کنونی قطر مطلوب نیست گرچه برخی منابع تاکید می‌کنند که رابطه وی با حمد بن خلیفه هنوز خوب است و آن دو گاه دیدارهایی را با هم دارند.

شیخ حمد بن جاسم یکی از ثروتمندترین اشخاص در منطقه خلیج فارس به شمار می‌رود و ملقب به مردی است که لندن را خریده است و ثروتش بیش از 20 میلیارد دلار ارزیابی می‌شود و در گرانترین آپارتمان در انگلیس و چه بسا در جهان زندگی می‌کند.

وی در سخنرانی خود در موسسه سلطنتی انگلیس در حالی صحبت می‌کند که برخی مقامات و شخصیت‌های قطری همراه وی حضور دارند.

شیخ حمد بن جاسم در دادگاه عالی لندن با شکایتی قضایی از سوی فواز العطیه رو به رو شد که وی را متهم به بازداشت و شکنجه کرده و خواستار خسارت مالی بسیار زیادی است. اما وی این اتهامات را به طور قاطعانه انکار می‌کند و مسئولان شرکت وکالت بزرگی در انگلیس را برای دفاع از خود به کار گرفته است.

نخست وزیر سابق قطر با سخنان خود در این نشست شرکت کنندگان را غافلگیر کرد هنگامی که گفت: باید نیروهایی را برای مبارزه با تروریست‌های داعش اعزام کنیم.کشورهای عربی، آمریکا، اروپا و سازمان ملل باید در این میان نقش مهمی را ایفا کنند. باید 20 هزار سرباز به سوریه اعزام کنیم. سوریه در اوضاع ناآرامی به سر می‌برد. خون‌های بسیاری در این کشور ریخته می‌شود که سه سال زمان برای آرام سازی اوضاع و 20 سال برای بازسازی کشور احساس می‌شود.

وی مداخله روسیه در سوریه را ستود و گفت: ارسال نیروهای ویژه روسی گام مثبتی به شمار می‌رود. روسیه نقش بزرگ و مهمی را ایفا می‌کند و این دیدگاه احتمالا با دیدگاه دولت قطر که روابطش اخیرا با مسکو رو به وخامت نهاده در تعارض است.

حمد بن جاسم همچنین مداخله نظامی عربستان در یمن را اینگونه توجیه کرد: مداخله برای از بین بردن حوثی‌ها در یمن ضروری است.

وی همچنین به رژیم صهیونیستی هشدار داد و گفت: آنها باید بدانند که با 400 میلیون عربی احاطه شده‌اند.

او افزود: "شما هم اکنون دست برتر هستید اما باید مرزهای سال 1967 و راهکار تشکیل دو کشور را بپذیرید. برتری نظامی شما تا ابد دوام نخواهد آورد."

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نیروهای ارتش عربی سوریه در جبهه جنوبی