سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



وعده‌های رئیس جمهور در خصوص معلولان عملیاتی نشد/بهزیستی هزینه کاشت حلزون را نمی‌دهد


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، علی همت محمودنژاد در جمع خبرنگاران اظهارداشت:  سازمان بهزیستی کشور برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به معلولان باید عملکرد سالهای گذشته خود را مورد بررسی قرار دارد که اگر این کار هر 10 ساله انجام بگیرد مفید تر خواهد بود.

وی تصریح کرد: بررسی عملکرد از سوی این سازمان می‌تواند مشخص کند که بهزیستی در چه بخش‌هایی موفق و در چه بخشهایی عملکرد مناسبی را نداشته است.

محمودنژاد با اشاره توانمندسازی و خودکفایی معلولان تصریح کرد: متأسفانه برنامه‌های دولت در بخش توانمندسازی معلولان قابل لمس نیست به طوریکه کمیته امداد در بخش توانمندسازی عملکرد مناسب‌تری را داشته است.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران به نخستین نشست خبری رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: در این نشست خبری حجت‌الاسلام روحانی اعلام کرد رسیدگی به امور معلولان وظیفه انسانی و اسلامی دولت است و در واقع در اولویت قرار دارد که امیدواریم این موضوع را دستگاه‌های دولتی رعایت کنند.

محمودنژاد ادامه داد: حدود یکسال پیش رئیس جمهور در بازدید از مرکز نگهداری سالمندان (حضرت مریم) اعلام کرد که تا نیمه نخست سال 94 تمام مشکلات معلولان در بخش تجهیزات توانبخشی برطرف خواهد شد که متاسفانه این وعده عملیاتی نشده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 2 هزار معلول در انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران ثبت نام کردند که ویلچر ندارند و این در حالی است که این افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران با اشاره به مدت زمان واگذاری ویلچر به معلولان بیان کرد: طبق بخشنامه سازمان بهزیستی چنانچه یک معلول ویلچری را تحویل بگیرد تا 3 سال بعد نمی‌تواند درخواست ویلچر ارائه کند و این سوال مطرح می‌شود که اگر در این مدت ویلچر یک فرد معلول شکسته شود، وی چه کاری را باید انجام دهد؟

محمودنژاد همچنین به عدم تشکیل شورای عالی توانبخشی اشاره کرد و گفت: در صورتی که قرار بود این شورا تشکیل و جلسات آن به صورت منظم برگزار شود با گذشت 5 ماه هنوز جلسه‌ای در این شورا تشکیل نشده است.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران همچنین با انتقاد از اعداد، آمار و ارقامی که در خصوص زندگی معلولان ارائه می‌شود، گفت: متأسفانه هیچ گونه از این آمار و ارقام در زندگی معلولان لمس نمی‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که می‌بایست مورد توجه دستگاه‌های فرهنگی اعم از وزارت ارشاد و سایر سازمان‌ها انجام گیرد بحث مسائل فرهنگی است که متأسفانه نگاه زیبایی به زندگی معلولان وجود ندارد و بسیاری از مشکلات معلولان ناشی از عدم فرهنگ‌سازی در جامعه است.

محمودنژاد در ادامه با اشاره به چند نمونه از مشکلات معلولان در حوزه عدم فرهنگ‌سازی در جامعه تصریح کرد: ازدواج دختران معلول، عدم حمایت از استقلال خانواده‌های زوجین معلول، تعیین مهریه‌های سنگین در قبال خواستگاری افراد دارای معلولیت تنها بخشی از مشکلات فرهنگی معلولان در جامعه محسوب می‌شود.

وی همچنین به مشکلات معلولان در سفرهای نوروزی اشاره کرد و گفت: متاسفانه اکثر هتل‌ها، مراکز اقامتی، تفریحی، ورزشی و ... در استان‌ها برای حضور معلولان مناسب‌سازی شده نیست و همین امر مشکلاتی را برای معلولان بوجود می‌آورد.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران اضافه کرد: در حالی در هفته‌های گذشته مراسم شکرانه شنوایی از سوی سازمان بهزیستی برگزار شد که هم‌اکنون تعداد قابل توجهی از افراد بالای 8 سال در جامعه وجود دارند که کاندیدای کاشت حلزون با هزینه حدود 20 میلیون تومانی هستند که هیچ حمایتی از سوی سازمان بهزیستی از آنها نمی‌شود.

وی ادامه داد: بیش از 10 نفر از کودکان معلول نیز برای کاشت حلزون تحت پوشش انجمن حمایت از معلولان هستند که علیرغم ارسال نامه‌های آنها به سازمان بهزیستی هنوز هیچ پاسخی جهت کاشت حلزون آنها داده نشده است.

وی در ادامه به حذف بیمه‌های تکمیلی معلولان اشاره کرد و گفت: انقباضی بودن بودجه سازمان بهزیستی مشکلات زیادی را برای معلولان بوجود آورده است ضمن اینکه طبق قانون برنامه چهارم توسعه اعتبارات سازمان‌های حمایتی اعم از بهزیستی و کمیته امداد می‌بایست 100 درصد پرداخت شود.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران افزود: براساس بخشنامه سازمان بهزیستی، هزینه پروتز (دست و پای مصنوعی) و هر آنچه باشد 999 هزار تومان آن توسط بهزیستی پرداخت می‌شود و مابقی هزینه که رقم قابل توجهی است باید توسط معلول پرداخت شود.

محمودنژاد در ادامه با اشاره به برخی از سرفصل‌های برنامه این انجمن در سال 95 بیان کرد: برگزاری مراسم عیدانه ویژه 2 هزار معلول در 19 فروردین ماه، برگزاری 4 نمایشگاه تخصصی و ارائه دستاوردهای معلولان در هفته سلامت (یکم تا هفتم فروردین)، اعزام 1000 نفر از معلولان به مشهدالرضا در اردیبهشت 95، برگزاری اردوی شمال با حضور 3 هزار نفر از معلولان، برگزاری مراسم‌های افطاری برای 15 هزار نفر از معلولان به همراه خانواده‌هایشان از جمله برنامه‌های اصلی این انجمن محسوب می‌شود.

وی به اهدای وسایل توانبخشی به معلولان نیازمند در سال 95 اشاره کرد و گفت: پیگیری مشکلات معلولان از طریق دولت و قوه قضاییه از دیگر برنامه‌های انجمن حمایت از حقوق معلولان در سال 95 خواهد بود.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران تصریح کرد: پیگیری قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و اجرای آن از اصلی‌ترین برنامه‌های سال آتی خواهد بود.

وی گفت: انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران با توجه به شرایط خانواده‌های معلول، 1000 کارت هدیه به مبلغ هر کارت 100 هزار تومان را به هزار خانواده دارای دو معلول پرداخت می‌کند.

محمودنژاد در پایان از رئیس سازمان بهزیستی درخواست کرد که از تجربیات کشورهای موفق در حوزه توانبخشی  استفاده کند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
وعده های رئیس جمهور در رابطه با شفافیت