آیا زمان پایان سیاست‌های دوگانه ترکیه در قبال داعش فرا نرسیده است؟


یوروپ نیوزویک در گزارشی نوشت حملات تروریستی پاریس، سیاست دوگانه ترکیه را درقبال گروه تروریستی داعش بیش از پیش آشکار ساخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان«یوروپ نیوزویک» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: سال‌هاست که کاخ‌سفید با سرخوردگی و درماندگی شاهد آن است که ترکیه - متحد به‌اصطلاح آمریکا در جنگ علیه گروه تروریستی داعش – در حراست از نقاط حیاتی و مهم مرزهای جنوبی خود کوتاهی می‌کند. مقامات آمریکایی بارها پشت درهای بسته به «رجب طیب اردوغان،» رئیس‌جمهور ترکیه، هشدار داده‌اند برای جلوگیری از ورود تروریست‌های خارجی به سوریه از طریق این کشور، اقدامات جدی انجام دهد.

رهبران غربی همچنین از ترکیه می‌خواهند به کامیون‌های حامل مواد منفجره، تسلیحات و تجهیزات نظامی، اجازه ندهد از مرزهای جنوبی این کشور عبور کنند. از سوی دیگر تروریست‌های داعش بدلیل قاچاق نفت مناطق تحت اشغال خود و فروش این طلای سیاه به دلالان تُرک، روزانه مبلغ 1.5 میلیون دلار سود کسب می‌کند. ترکیه تاکنون نسبت به درخواست غرب برای سرکوب واسطه‌های تُرک بی‌تفاوت بوده است.

این در حالی است که واشینگتن تنها بدلیل وقوع حملات مرگبار ماه گذشته در پاریس و پس از آنکه مشخص شد یکی از عوامل تروریستی این حملات از راه ترکیه وارد اروپا شده بود، تصمیم گرفت سوء‌ظن خود نسبت به سیاست دوگانه آنکارا را در قبال داعش، علنی کند. «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا، اول دسامبر سال جاری (10 آذرماه) در «پاریس،» پایتخت فرانسه، اظهار داشت: «من بارها در گفتگوهای خود با اردوغان بر لزوم بسته‌شدن مرزهای میان ترکیه و سوریه تأکید کرده‌ام. نظامیان خارجی [گروه تروریستی داعش] درصورت بازگشت به کشورهای خود، به احتمال زیاد اقدامات تروریستی از قبیل حملات پاریس را انجام خواهند داد.»

روابط آمریکا و ترکیه سال 2003 (1382) و پس از آنکه آنکارا به واشینگتن اجازه نداد از خاک این کشور برای انجام حملات علیه عراق استفاده کند، رو به تیرگی نهاد. ظهور گروه تروریستی داعش و جنگ داخلی سوریه روابط دوکشور را بیش از پیش دچار چالش کرده است. مقامات ترکیه همواره حمایت از داعش را تکذیب می‌کنند. این در حالی است که پس از حملات 6 ماه پیش آمریکا در سوریه اسنادی بدست آمد که ارتباط تنگاتنگ آنکارا و این گروه تروریستی را ثابت می‌کرد.  

این گزارش در ادامه می‌افزاید ترکیه گروه تروریستی داعش را «دشمن سودمندی» می‌داند که می‌تواند برای مقابله با دشمنان این کشور - «بشار اسد،» رئیس‌جمهور سوریه و کردها – بسیار مفید باشد. «استیون موک،» کارشناس مسائل خاورمیانه، معتقد است مجاورت ترکیه با منطقه خاورمیانه و این موضوع که آنکارا یکی از اعضای حیاتی «ناتو» (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) است، دو برگ برنده ترکیه محسوب می‌شوند و به همین دلیل است که ممانعت اردوغان از اجرای خواسته‌های واشینگتن و غرب مبنی بر توقف سیاست‌های دوگانه‌ وی در قبال داعش، واکنش جدی غرب را در بر نداشته است.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


ویدیو مرتبط :
وقتی هنوز زمان مرگ فرا نرسیده !!!