طرح مدیریت پسماندهای تولید شده در شرکت گاز با سامانه نرم‌افزاری؛ در دست اجرا


عضو هیات علمی مرکز تحقیقات محیط‌ زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به تشریح طرح‌های پژوهشی این مرکز در حوزه پسماندهای کشاورزی، صنعتی و بیمارستانی پرداخت.

حمیدرضا پورزمانی در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه اصفهان، با اشاره به قانون مدیریت پسماندها اظهار کرد: پسماندها به پنج دسته تقسیم‌بندی می‌شوند، گروه اول پسماندهای عادی است که جمع‌آوری آن‌ها با سازمان شهرداری است و بنابراین پژوهش‌های این حوزه بر اساس اولویت‌بندی شهرداری انجام می‌شود و موضوعات آن نیز شامل جمع‌آوری پسماندها و روش‌های مختلف برای دفع آن‌ها همچون کمپوست کردن، سوزاندن و استفاده از آن‌ها برای تولید برق یا آب گرم و... می‌شود.

وی با اشاره به زباله‌های صنعتی که به دو دسته پسماندهای عادی صنعتی کم خطر و زباله‌های صنعتی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: بر روی روش بازیافت پسماندهای عادی صنعتی کم خطر پژوهش‌هایی با هدف چگونگی استفاده بهینه اقتصادی و زیست محیطی از آن‌ها در حال انجام است و همچنین بر روی زباله‌های صنعتی خطرناک که از نظر سلامت برای محیط‌ زیست و بهداشت انسان مهم هستند پژوهش‌هایی در حال انجام است و شهرک علمی و تحقیقاتی در حال انجام پروژه‌هایی با همکاری دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان در مورد این گروه زباله‌ها است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات محیط‌ زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه گروه سوم پسماندها، زباله‌های بیمارستانی است، اضافه کرد: این پسماندها به دو بخش زباله‌های بیمارستانی غیرعفونی اما مضر که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی بررسی می‌شود و زباله‌های بیمارستانی عفونی تقسیم می شود که پژوهش‌های بی‌خطر کردن و دفع آن‌ها در حال انجام است.

پورزمانی با بیان اینکه گروه چهارم زباله‌ها، پسماند کشاورزی است، گفت: این گروه علاوه بر زباله‌های کشاورزی، پسماندهای دامداری‌ها را نیز شامل می‌شود. پسماندهای کشاورزی نیز به دو دسته عادی و خطرناک تقسیم می‌شود. پسماند کشاورزی اگر مدیریت نشود و توسط کشاورز دفع شود، مشکلاتی برای محیط‌ زیست ایجاد می‌کند بنابراین تحقیقات باید در این حوزه وارد شود تا خطر این زباله‌ها کاهش یابد.

وی با اشاره به پسماندهای ویژه در انواع پسماند، اظهار کرد: بحث این نوع پسماندها نیز باید به شکل جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد و به عنوان مثال در گروه پسماندهای عادی، پسماند خطرناک خانگی، زباله ویژه است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات محیط‌ زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به طرح‌های پژوهشی این مرکز خاطرنشان کرد: این طرح‌ها به شکل پایان‌نامه و پروژه‌های دانشجویی و طرح‌هایی که توسط اعضای هیات علمی ارائه می‌شود، است. به عنوان نمونه طرح تحقیقات استفاده از لجن تصفیه خانه‌های فاضلاب به عنوان کود پروژه جدید مرکز است و نتیجه این طرح مثبت بود.

پور زمانی ادامه داد: مرکز تحقیقات دو طرح جدید پژوهشی به نام‌های مدیریت مواد زائد شهری و مدیریت مواد زائد صنعتی در دست اجرا دارد، در این طرح‌ها هم دسته پسماندهای عادی بررسی می‌شود. به عنوان نمونه در مواد زائد صنعتی تبدیل این مواد به "ورمی کمپوست" بررسی می‌شود و یا میزان پسماندهای شهری خطرناک در شهر اصفهان نیز مورد تحقیق قرار می‌گیرد.

وی افزود: در حال حاضر دو اختراع در حال ثبت به نام‌های استفاده از فرآیند ورمی کمپوست برای تبدیل کمپوست کارخانه کمپوست به یک کود قابل استفاده و طرح جدید بیوگاز که مراحل ثبت آن در حال انجام است، داریم.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات محیط‌ زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به کاربردی شدن پژوهش‌ها گفت: برای کاربردی شدن پژوهش‌ها باید از ابتدا سازمان‌هایی که نیاز به طرح پژوهشی دارند کمیته‌هایی را برای همکاری با دانشگاه‌ها تشکیل دهند و پروژه‌ها را قابل اجرا تعریف و مشکلات خود را به عنوان یک طرح بنویسند.

وی ادامه داد: این سازمان‌ها در اجرای پروژه‌های خود به این تحقیقات نیاز دارند به عنوان نمونه طرح مدیریت تمام پسماندهای تولید شده در شرکت گاز با استفاده از یک سامانه نرم‌افزاری که توسط مرکز تحقیقات طراحی شده انجام می شود و اکنون مدیریت تمام شرکت‌های گاز در استان در یک نقطه انجام می‌گیرد. البته برای کاربردی شدن نتایج تحقیقات باید پژوهش‌ها از مشکلات سازمان‌ها نشات بگیرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات محیط‌ زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به پایان‌نامه‌های دانشجویان تصریح کرد: پایان‌نامه‌های دانشجویانی که وارد این مرکز می‌شوند، بیشتر در زمینه مدیریت پسماندهای شهری و تبدیل آن‌ها به ورمی کمپوست و همچنین بحث مدیریت پسماندهای صنعتی و تبدیل آن‌ها به مواد اولیه است.

پورزمانی درباره ارزیابی آینده پژوهش‌های مرکز تحقیقات محیط‌ زیست گفت: با توجه به تولید پسماند توسط انسان در جامعه، مطالعات پسماند در آینده بیشتر خواهد شد و در نهایت تمام مشکلات محیط‌زیست به بحث زباله‌ها برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه دفتر ارتباط با صنعت برای کاربردی کردن پروژه‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه هنوز در ایران صنایع به این نتیجه که تحقیقات می‌تواند به آن‌ها کمک کند نرسیده‌اند البته این مرکز همکاری‌هایی با شرکت شهرک‌های صنعتی و شهرداری در بحث پسماندها دارد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات محیط‌زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه زمان‌بندی اجرای تحقیقات متفاوت است، تاکید کرد: در بحث زمان و هدف پروژه‌ها به طور کلی اجرای طرح‌ها شش ماه تا یک سال زمان می‌برد و اجرای پروژه‌های مهم نیز تا دو سال طول می‌کشد. اما از نظر هدف تحقیقات با توجه به ذهنیت موجود از مشکلات محیط‌زیست در ایران و با بررسی معضلات محیط‌زیست در دنیا و تعمیم آن به ایران برای طرح‌های مربوط به پسماندها هدف‌گذاری صورت می‌گیرد.

پور زمانی با بیان اینکه هدف‌گذاری طرح، وابسته به نیاز سازمان‌ها صورت می‌گیرد، افزود: دو گروه طرح وجود دارد، گروه اول طرح‌های بنیادین که بر اساس پیشرفت علم انجام می‌شود و گروه دوم طرح‌هایی که بر اساس نیازسنجی از ارگان ها به وجود می‌آیند که در حال حاضر بیشتر طرح‌های مرکز بر اساس نیاز سازمان‌ها ایجاد و کنترل می‌شود.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات در زمینه پسماند با شرکت‌ها اعلام همکاری می‌کند، اظهار کرد: مرکز تحقیقات محیط‌ زیست 67 دانشجو در مقطع دکتری و 140 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد دارد که پتانسیل انجام طرح‌های پژوهشی سازمان‌ها را دارند و نتایج را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند اما درخواست می‌کنیم کمیته‌ای برای مطالعات این سازمان تشکیل شود تا طرح‌ها در راستا اهداف سازمان‌ها باشد و بتواند در جامعه کاربردی شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
فیلم آموزشی سامانه نرم افزاری مدیریت دانش - قسمت دوم