سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جابری انصاری: از تمامی روش‌ها برای پیگیری حقوق اتباع ایرانی در عربستان استفاده می‌کنیم


سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: در بیانیه‌های شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب مقداری شعار صادر شده که به نوعی اعلام موضع صرف است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی ایسنا، حسین جابری انصاری در نشست خبری خود با خبرنگاران ادامه داد: در این بیانیه‌ها هیچ گونه همراهی با اقدامات یک‌جانبه عربستان اتفاق نیفتاده است.

سیاست عربستان مبتنی بر تحمیل سیاست‌های یکجانبه خودش بر دولت‌ها و ملت‌های دیگر است

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: سیاست عربستان مبتنی بر تحمیل سیاست‌های یکجانبه خودش بر دولت‌ها و ملت‌های دیگر است. این روزها عربستان تلاش‌های خود را در چارچوب سیاست‌های یک‌جانبه‌اش هم در شورای همکاری خلیج فارس و هم اتحادیه عرب پیگیری کرده برای یارگیری و برای اینکه بگوید تنها نیست.

تقریباً هیچ دولتی به شکل قطعی از سیاست‌های یکجانبه‌ عربستان حمایت نکرده است

وی افزود: تقریباً هیچ دولتی به شکل قطعی از آنچه عربستان از سیاست‌های یکجانبه‌اش اتخاذ کرده در زمینه قطع روابط و اقدامات تنش‌آفرین حمایت نکرده و حتی رئیس دوره‌ای اتحادیه عرب نیز پس از برگزاری نشست این اتحادیه در کنفرانس خبری صراحتاً مخالفت خود را با قطع روابط اعلام کرد.

بسیاری از دولت‌ها یا مخالفت یا حداقل تحفظ خود را نسبت به اعدام شهید نمر اعلام کرده‌اند

جابری انصاری گفت: جریان اعدام مرحوم شهید نمر مساله‌ای است که برخلاف قوانین بین‌المللی مربوط به حقوق بشر است و بسیاری از دولت‌ها یا مخالفت یا حداقل تحفظ خود را نسبت به این اقدام اعلام کردند.

وی افزود: آنچه در اتحادیه عرب در این زمینه صادر شده، با فشار عربستان سعودی نوعی مخالفت با روح حاکم بر موضع جهانی در مخالفت با این گونه اعدام‌های غیرانسانی و غیر منطبق با قوانین بین‌المللی و حقوق بشر است.

هیچ‌گونه همراهی با اقدامات یکجانبه عربستان اتفاق نیفتاده است

وی تاکید کرد: ایران سیاستش را مبتنی بر تدبیر و دوری از تنش‌آفرینی انجام می‌دهد و علی‌رغم همه دادوفریادهای عربستان آنچه در زمینه تحمیل اقدامات یکجانبه عربستان در شورای همکاری خلیج فارس و در اتحادیه عرب مطلوب این کشور بوده است، محقق نشده است و در بیانیه‌ها مقداری شعار صادر شده که نوعی اعلام موضع صرف است اما هیچ‌گونه همراهی با اقدامات یکجانبه عربستان اتفاق نیفتاده است.

در مجموعه‌های عربی نیز به شکل جمعی از قطع رابطه عربستان با ایران حمایت نشده است

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: اقدامات یکجانبه عربستان در زمینه نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی در اقدام غیرانسانی مرحوم نمر به شکل گسترده در دنیا و سازمان‌های بین‌المللی مورد انتقاد قرار گرفت و از اقدام قطع رابطه حتی در مجموعه‌های عربی نیز به شکل جمعی از عربستان حمایت نشده است.

هنوز هیچ تصمیمی در مورد ایجاد دفتر حافظ منافع عربستان گرفته نشده است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که با توجه به قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران آیا از سوی عربستان دولتی به عنوان حافظ منافع این کشور در تهران مشخص شده است و اگر چنین موضوعی صورت گرفته این امر در چه پروسه‌ای قرار دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران قطع روابط را اقدام منطقی و مناسب برای تامین سیاست‌ها نمی‌داند. به طور طبیعی مسائلی بین دولت‌ها وجود دارد که بعد از قطع روابط براساس مکانیسمی از جمله ایجاد دفتر حافظ منافع پیگیری می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: هنوز هیچ تصمیمی در مورد سوال مورد اشاره گرفته نشده و براساس نیاز این سازوکار می‌تواند مورد توافق دو کشور قرار بگیرد ولی همانطور که گفتم هنوز هیچ تصمیمی در این ارتباط گرفته نشده است.

در زمینه نام‌گذاری‌ خیابان‌ها نظر مشورتی شورای عالی امنیت و وزارت خارجه باید در نظر گرفته شود

از سخنگوی وزارت خارجه در این نشست پرسیده شد که روز گذشته اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه وزارت خارجه طی نامه‌ای از شهرداری تهران درخواست کرده که نام خیابان شیخ نمر به نام قبلی‌اش بازگردانده شود و آیا وزارت خارجه چنین چیزی را تایید می‌کند که انصاری در پاسخ گفت: وزارت خارجه همچون اقشار دیگر ملت ایران با بزرگداشت شیخ شهید و مظلوم شیخ نمر قطعاً موافق است و از اقدامات برای بزرگداشت ایشان حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: در نامه مورد اشاره از سوی وزارت خارجه به این موضوع پرداخته شده که روال‌های معمول موجود در زمینه این نوع نام‌گذاری‌ها از جمله کسب نظر مشورتی شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه باید طی شود و این موضوع در این نامه مورد تاکید قرار گرفته است.

برنامه موشکی ایران هیچ ارتباطی با موضوع برجام ندارد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که در چند روز گذشته ایران از چند شهرک موشکی رونمایی کرده و آیا این اقدام باعث تحریک طرف مقابل ایران در زمینه اجرای برجام و مذاکرات هسته‌ای نمی‌شود که جابری انصاری گفت: ما به شکل آشکار همزمان با مذاکرات هسته‌ای و در دل این مذاکرات صراحتاً اعلام کردیم که برنامه موشکی ایران جزئی از منظومه دفاعی ایران است و هیچ ارتباطی با موضوع برجام و توافق هسته‌ای ندارد و مسیر جداگانه خود را در راستای تامین نیاز دفاعی کشور طی می‌کند و در همین چارچوب اقداماتی در راستای تامین نیازهای دفاعی کشور و پیشرفت آن انجام شده است.

خبر تعویق اجرای برجام نادرست است

خبرنگاری در ادامه از جابری انصاری پرسید که برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که زمان اجرای برجام به تعویق افتاده است. از دیگر سو بحث اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا علیه ایران شنیده می‌شود که این دیپلمات عالی‌رتبه در جواب گفت: اینکه اجرای برجام به تعویق افتاده براساس یک خبر نادرست است. یک نشریه یک تاریخ نادرستی را اعلام کرده بود و چون از این تاریخ عبور کردیم اعلام کرده که اجرای برجام به تعویق افتاده است.

جابری انصاری در ادامه تاکید کرد: نه از سوی ما و نه از سوی طرف‌های مقابل هیچ‌گاه تاریخ دقیقی در مورد روز اجرای برجام اعلام نشده بود با آنچه که ما اعلام کرده بودیم تعیین محدوده و بازه زمانی در این ارتباط است.

تاریخ دقیقی در مورد روز اجرای برجام اعلام نشده است

وی با اشاره به مذاکراتی که این روزها در مورد اجرای برجام در ژنو صورت گرفته و اینکه طرف‌های درگیر اجرای برجام باید طبق جدول زمان‌بندی پیش‌بینی شده امور را به پیش ببرند، گفت: همانطور که پیش از این گفتم تاریخ دقیقی در مورد روز اجرای برجام اعلام نشده است.

هرگونه مصوبه‌ نقض‌کننده تعهدات بین‌المللی آمریکا با اقدام متقابل ایران مواجه می‌شود

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه مسائل داخلی آمریکا ربطی به ما ندارد بلکه ملاک ما توافقی است که با دولت آمریکا در چارچوب برجام انجام شده است، تاکید کرد: همان‌طور که پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم، هرگونه مصوبه‌ای که توسط ایالات متحده به نقطه اجرا برسد و نقض‌کننده تعهدات بین‌المللی آمریکا در زمینه اجرای برجام باشد با واکنش مناسب و اقدام متقابل ایران مواجه می‌شود.

از هرگونه اقدام دولت کانادا در زمینه جبران سیاست‌های دولت گذشته استقبال می‌کنیم

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید که مجدداً اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه دولت جدید کانادا خواستار ازسرگیری روابط با تهران است، تصریح کرد: قطع‌کننده رابطه با ایران دولت قدیم کانادا بود و امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید کانادا و توجه آن دولت به سیاست‌های اشتباه دولت‌ گذشته در قطع روابط با ایران، شاهد اتخاذ تصمیمات دیپلماتیک مناسبی در این ارتباط از سوی دولت جدید باشیم.

وی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه این قطع رابطه از سوی دولت کانادا صورت گرفته، ادامه داد: سیاست قطع روابط سیاست شکست‌خورده‌ای است. ما از هرگونه اقدام دولت کانادا در زمینه جبران سیاست‌های دولت گذشته استقبال می‌کنیم و در همین چارچوب تصمیم مناسب براساس تصمیم اتخاذ شده از سوی دولت کانادا از سوی جمهوری اسلامی ایران نیز اتخاذ خواهد شد.

از تمامی روش‌ها برای پیگیری حقوق اتباع ایرانی در عربستان استفاده می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مواجهه با سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه عربستان سعودی اعلام کرده که قصد محاکمه چهار تبعه ایرانی را دارد و با توجه به قطع روابط بین دو کشور و همچنین عدم مشخص شدن دفتر حافظ منافع از سوی دو کشور، ایران چگونه از حقوق اتباع خود در این کشور دفاع خواهد کرد، گفت: قطع روابط با کشورها جزئی از سیاست‌های ایران نیست و مهمترین قطع روابطی که در تاریخ انقلاب صورت گرفته قطع رابطه با آمریکا بوده که این اتفاق در ابتدا از سوی آمریکایی‌ها صورت گرفته است.

وی همچنین به سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با رژیم صهیونیستی و به رسمیت نشناختن این رژیم اشاره کرد و گفت: در زمینه‌های دیگر سیاست ایران قطع رابطه با کشورها نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به اینکه پیگیری حقوق اتباع ایرانی در دیگر کشورها جزء اولویت‌های مهم وزارت خارجه است، گفت: در مواردی که بین دو کشور قطع روابط وجود داشته باشد سازوکارهای دیپلماتیکی برای پیگیری این حقوق وجود دارد که از جمله ایجاد دفتر حافظ منافع است.

انصاری ادامه داد: براساس اطلاعاتی که ما داریم برای یک نفر از این چهار نفر ایرانی حکم حبس برای مدت مشخصی صادر شده و سه نفر دیگر در مرحله تشکیل پرونده هستند و همانطور که گفتم ما از تمامی روش‌های قانونی و دیپلماتیک برای پیگیری حقوق اتباع ایرانی در دیگر کشورها از جمله عربستان استفاده می‌کنیم.

بعد از صدور بیانیه اتحادیه عرب تفاوت موضع کشورهای عربی با عربستان را مشاهده کردیم

در این نشست خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت که بیانیه روز گذشته اتحادیه عرب این موضوع را نشان می‌دهد که گویی ایران متحد، شریک و دوستی در بین کشورهای عربی ندارد. چرا ایران سیاست تعامل با کشورهای مناطق دیگر جهان از جمله اوراسیا را دنبال نمی‌کند. با توجه به اینکه حتی عراق نیز به بیانیه دیروز اتحادیه عرب براساس اخبار منتشر شده رای مثبت داده است که جابری انصاری تاکید کرد: این حکم کلی که در مورد عراق شما دادید تحلیل دقیقی نیست و ما با یک جسم و مجموعه واحدی در این زمینه روبه‌رو نیستیم.

وی با اشاره به عدم همراهی کشورهای عربی با عربستان جهت قطع رابطه با ایران خاطرنشان کرد: بعد از صدور بیانیه اتحادیه عرب در گفتار مقامات کشورهای عربی تفاوت موضع آنها با عربستان در مورد نحوه تعامل با ایران را مشاهده کردیم و این اختلافات در درون این جلسه نیز وجود داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران براساس منافع و راهبردهای خود در مناطق جغرافیایی متفاوت جهان اهداف و سیاست‌هایش را دنبال می‌کند، تصریح کرد: کشورهای دنیا برای پیگیری منافعشان فقط به یک منطقه جغرافیایی خاص متمرکز نمی‌شوند و قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اهداف و منافع خود را در مناطق مختلف جغرافیایی دنبال می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده خارج نیست.

سیاست ایران مبتنی بر تنش‌آفرینی و اتخاذ سیاست قطع رابطه نیست

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ترکیه ادعا کرده که ایران و عربستان برای کاهش میزان تنش در منطقه باید روابط خود را حفظ کنند و از دیگر سو رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده که این کشور روابط خود را با رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد، تصریح کرد: این ایران نیست که روابط خود را با عربستان قطع کرده است.

انصاری با بیان اینکه بعضاً انتقاداتی از سوی اقشار جامعه مطرح می‌شود که چرا ایران برخورد تندتری با عربستان اتخاذ نکرده است، تصریح کرد: سیاست ایران مبتنی بر تنش‌آفرینی و اتخاذ سیاست قطع رابطه نیست.

انصاری همچنین تصریح کرد: سیاست ایران در مورد رژیم صهیونیستی شفاف است. این رژیم منشأ بحران‌آفرینی در کل منطقه به ویژه در غرب آسیا در طی دهه‌های گذشته بوده است.

وی به سیاست اشغال و نقض حقوق اساسی ملت فلسطین از سوی صهیونیست‌ها اشاره کرد و گفت: دولت‌هایی که تعامل با رژیم صهیونیستی را در چارچوب سیاست‌های خود دنبال می‌کنند نه‌تنها در چارچوب منافع ملت خود حرکت نمی‌کنند بلکه صدمات زیادی را به منافع ملت خود و شرایط زیستی منطقه وارد می‌کنند.

امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن زمان اجرای تعهدات آژانس برای راستی‌ازمایی اقدامات فراهم شود

جابری انصاری در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر مبنی بر اینکه راستی‌آزمایی آژانس در مورد اجرای برجام از سوی ایران چه زمانی صورت خواهد گرفت و آیا زمان آن مشخص شده است، گفت: در طی روزهای اخیر گفت‌وگوهایی در ژنو برگزار شده و در آنجا براساس جدول زمان‌بندی مشخص در زمینه آخرین جزئیات و اقدامات فنی که باید از سوی دو طرف برای حصول نهایی اجرایی شدن برجام صورت بگیرد، گفت‌وگو شده است که یکی از محورهای این گفت‌وگوها آن چیزی است که شما اشاره کرده‌اید. آژانس براساس توافقات صورت گرفته وظیفه راستی‌آزمایی را برعهده دارد و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن زمان اجرای تعهدات آژانس در این زمینه و مقدمات مربوط به آن فراهم شود.

سفر دی‌میستورا به تهران از پیش‌برنامه‌ریزی شده بود

در ادامه این نشست مطبوعاتی که حدود 50 دقیقه انجامید، خبرنگاری به سفر روز گذشته دی‌میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به تهران اشاره کرد و از جابری انصاری در مورد این سفر و همچنین تعیین لیست گروه‌های معارضین و تروریستی در سوریه توسط کمیته مشخص شده در نشست وین 3 پرسید که وی در پاسخ اظهار کرد: سفر آقای دی‌میستورا به تهران طبق برنامه از پیش‌برنامه‌ریزی شده انجام شد و در قالب پیگیری رایزنی‌هایی بود که در نشست‌های وین یک و 2 و 3 انجام شده است.

وی با اشاره به ماموریت نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه در ارتباط با پیگیری مذاکرات صورت گرفته در سه نشست وین تصریح کرد: پیش از حوادث اتفاق افتاده در منطقه بر سر سفر دی‌میستورا به تهران توافق شده بود.

اجازه نمی‌دهیم تحولات جدید صدمه‌ای به روند حل بحران سوریه وارد کند

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برخی از نگرانی‌ها مبنی بر اینکه تحولات اخیر صورت گرفته در منطقه نشست‌های مذاکرات سوریه و توافقات حاصل از آن را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: ایران در گفت‌وگو با آقای دی‌میستورا بر چارچوب سیاست اصولی خود برای حل بحران سوریه مبتنی بر گفت‌وگوهای سوری- سوری و تسهیل این گفت‌وگوها تاکید کرد.

انصاری گفت: ما همچنین تاکید کردیم که ایران اجازه نمی‌دهد که تحولات جدید صدمه‌ای به این روند پیش‌بینی شده و طی شده وارد کند.

این خبر تکمیل می‌شود.


ویدیو مرتبط :
پیگیری ماجرای اعدام 3 ایرانی در عربستان