وزارت علوم و مجمع جهانی شهر اسلامی تفاهم‌نامه همکاری علمی امضا کردند


تفاهم‌نامه همکاری پژوهشی، فناوری و آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مجمع جهانی شهر اسلامی توسط دکتر وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و دکتر مسعود نصرتی رییس مجمع جهانی شهر اسلامی به امضاء رسید.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، هدف از امضای این تفاهم‌نامه همکاری در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و فناورانه برای توسعه پایدار شهرهای اسلامی است و توسعه فعالیت‌های دانشی فناورانه و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و همسوسازی پژوهش‌ها و آموزش‌های دانشگاهی به سمت پاسخ‌گویی به نیازهای علمی مجمع جهانی شهر اسلامی، زمینه اصلی فعالیت طرفین در این تفاهم‌نامه است.

بر اساس این تفاهم‌نامه، مجمع جهانی شهر اسلامی نیازهای آموزشی و فناورانه خود را استخراج می‌کند و در قالب پروژه تحقیقاتی یا پایان‌نامه در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم قرار می‌دهد و از توان علمی و فنی دانشگاه‌ها در تدوین اطلس جهانی شهرهای اسلامی، تدوین برنامه توسعه و احیای شهرهای پایدار و سازگار با محیط زیست و تدوین نقشه راه در حوزه معماری و شهرسازی اسلامی استفاده می‌کند.

وزارت علوم نیز بر اساس این تفاهم‌نامه متعهد است که سیاست‌ها و تدابیر لازم را برای استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در راستای پاسخ به نیازمندی‌های علمی مجمع جهانی شهر اسلامی فراهم کند و در خصوص دعوت از استادان برجسته داخلی و خارجی در راستای اهداف علمی با این مجمع همکاری کند.

همچنین اعطای بورس تحصیلی خارجی و فرصت‌های مطالعاتی بر اساس نیازمندی‌های مجمع جهانی شهر اسلامی در صورت تامین هزینه از سوی آن مجمع و همکاری در برگزاری همایش‌های علمی و دوره‌های آموزشی از دیگر تعهدات وزارت علوم در این تفاهم‌نامه سه ساله است.

بر اساس این گزارش، اولین اجلاس جهانی شهر اسلامی در راستای جایگاه و اهمیت توجه به معیارهای سکونت، مفهوم توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی و زیست در کتاب آسمانی دین مبین اسلام و ضرورت شناسایی و کاربردی کردن این مفاهیم در فرایند کالبدی توسعه شهری در شهریورماه 1392 با حضور 27 کشور جهان در قزوین تشکیل شد و دبیرخانه دائمی این مجمع نیز در این شهر قرار دارد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
تفاهم نامه همکاری بین معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت