سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ایران بلا خیز است برای مقابله تمامی مخاطرات طبیعی آماده شویم/ سانحه و حادثه به یکباره اتفاق می‌افتد


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از معاونت آموزش هلال احمر، ایران با توجه به موقیت جغرافیایی خود با بحران‌ها و حوادث مختلفی روبرو است بطوری که از 43 بلایای طبیعی دنیا، 33 نوع آن در ایران اتفاق می‌افتد، بنابر این باید باور کنیم که در هر شرایط امکان وقوع یکی از مخاطرات طبیعی در نقاط مختلف کشور وجود دارد و نیز باور کنیم و یقین داشته باشیم که با آگاهی و شناخت درست از مخاطرات و آمادگی و مجهز بودن برای رویارویی با این بلایا می‌توان خطرات ناشی از آن را در سطح قابل قبولی کاهش داده و از سوی دیگر کمک می‌کند تا ما زندگی بهتری توام با آرامش داشته باشیم.

آگاهی افراد و شناخت خانواده‌ها از مخاطرات طبیعی و راه‌های مقابله با آن موجب کاهش ترس و اضطراب و از سوی دگیر کاهش خسارات جانی و مالی خواهد شد.

حال نخستین سوالی که به ذهن می‌رسد این است که مردم چقدر با خطراتی که ما را تهدید می‌کند آشنایی دارند و تا چه اندازه راه‌های مقابله با آن را می‌شناسند.

آگاهی از اینکه ایران جزو 10 کشور پرمخاطره دنیاست باید ما را مُصر کند که خطرات پیرامون خود را به خوبی بشناسیم و برای مقابله با آن و کاهش صدمات ناشی از آن تلاش کنیم.

در این راستا یکی از مخاطرات طبیعی که ایران با آن مواجه است کولاک و سرمای شدید است، سرمایی که می‌تواند راه‌های ارتباطی بین شهرها و روستاها را قطع کند و حتی این امکان وجود دارد که ارتباط دو خانه نزدیک به هم را نیز قطع کرده و خانواده‌ها را با مشکلات عدیده مواجه کند.

سرمای شدید می‌تواند موجب سرما زدگی شود بنابر این خوب است افراد برای مقابله با این وضعیت آماده باشند تا میزان آسیب دیدگی افزایش نیابد. لذا توصیه می‌گردد در زمان سرمای شدید و کولاک از خروج بی مورد از منزل پرهیز کرد و درصورت مجبور بودن،‌ نکاتی چون حرکت محتاطانه در مسیرهای پربرف و یخ زده، استفاده از کفش یا چکمه‌های عاجدار، جلوگیری از خیس شدن لباس و دستکش را رعایت نمود و پیشگیری از یخ زدگی اعضا بدن باید مورد توجه قرار گیرد زیرا نخستین گام در هر اقدامی حفظ سلامت فردی می باشد.

از توصیه‌هایی که در هنگام سرمای شدید می‌تواند میزان خسارت و آسیب جدی را کاهش دهد، لغو سفرهای غیر ضروری است اما در صورتی که فرد یا افراد باید در چنین شرایطی برنامه سفری خود را دنبال کنند، توصیه می‌گردد تا حد ضرورت به تنهایی رانندگی نکنند و در صورت لزوم از وضعیت مسیر و جاده‌ها از طریق اخبار یا سازمان‌های مرتبط مطلع گردند و حداقل امکانات اولیه اعم از تجهیزات لازم و ایمنی ماشین و دیگر اقلام مانند، رادیوی کوچک همراه با باتری اضافه، بیل کوچک، چراغ قوه، آب و مواد غذایی ساده اما پر انرژی، لباس گرم، پتو کافی، کلاه و جوراب و دستکش اضافه، ‌کبریت و فندک، کیف کمک‌های اولیه و داروهای ویژه که برای بیماری خاص استفاده می‌گردد را در اختیار داشته باشند.

همچنین اگر امکان دید در مسیر برای فرد وجود ندارد‌، در حاشیه بزرگراه متوقف شده و چراغ‌های خطر خودرو را روشن و از پرچم فلورسنت (شب نما) استفاده نماید و در اسرع وقت با شماره امداد ( 112 – هلال احمر ) برای درخواست کمک تماس گرفته و تا زمان رسیدن نیروهای امدادی در خودرو منتظر بمانید. ولی اگر مکان امنی در نزدیک خود وجود دارد در کوتاه ترین زمان ممکن به آنجا بروید.

قابل ذکر است در صورت احتمال یخ زدگی، تا حضور نیروهای امدای، باید به آرامی عضوی که دچار یخ زدگی شده است را گرم نموده و با پوشش خشک پوشانده شود، ضمن اینکه باید از ماساژ عضو یخ زده نیز خودداری کرد.

در صورت شک به بروز سرمازدگی، باید ابتدا دمای بدن را اندازه گیری کرده و در صورتی که دمای بدن زیر 35 درچه سانتی گراد است فورا با نیروهای امدادی (اورژانس -115 ) تماس بگیرید. فرد را در پتوی خشک و گرم بپیچید و در صورتی که لباس‌های وی خیس است به سرعت آنها را تعویض کرده و در صورتی که فرد مبتلا به این وضعیت هوشیار است به او  نوشیدنی های گرم بخورانید.

فراموش نشود که با فراگیری و کسب آموزش‌های لازم، امدادگر خود باشیم، پس سعی کنیم در اسرع وقت آموزش‌های امداد و کمک‌های اولیه را فرا گرفته و خانواده آماده در مخاطرات را داشته باشیم.

انتهای پیام/

http://fna.ir/4DNES0


ویدیو مرتبط :
سوتی هایی كه فقط در ایران اتفاق می افتد