فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



استعفا از شورای عالی سینما طبیعی است؛ نخبگان جایشان را پر می‌کنند


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بیست و یکمین نشست خبری حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در محل این وزارتخانه برگزار شد.

نوش‌‌آبادی در ابتدای این نشست با اشاره به نامگذاری 25 آذرماه به عنوان روز پژوهش گفت: این نامگذاری توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 79 صورت گرفته است. نهادهای مختلف در هفته پژوهش در فاصله 22 آذرماه تا 27 آذرماه می توانند بر ابعاد مختلف پژوهش و فن آوری در کشور و برای آینده ذینفعان حوزه پژوهش برنامه ریزی کنند.

وی اضافه کرد: شناسایی پژوهشگران برتر، تجاری سازی یافته های پژوهش، برقراری روابط بین حوزه صنعت، تولید با مراکز تحقیقاتی از جمله اهدافی است که برای هفته پژوهش منظور شده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبتهایش به برنامه ریزی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برای تحقق سیاست‌های حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: تشکیل کارگروه تفویض اختیار و واگذاری فعالیتهای فرهنگی در جهت چابک سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طراحی و استمرار سامانه نظام اطلاع رسانی در توزیع منابع، حمایت از آثار رسانه ای، فرهنگی با هدف مقابله با رانت جویی و فساد، حمایت از پژوهشهای مرتبط با اقتصاد مقاومتی، حمایت از فیلمهای مستند در ترویج فرهنگ کارآفرینی و اشتغال مولد، حمایت از تولید فیلمهای کوتاه توسط سینمای جوان و معرفی کارآفرینان برتر کشور، حمایت از ترویج نشان افتخار اقتصاد مقاومتی در آثار فرهنگی و بهره گیری از جشنواره های سینمایی برای تشویق از دارندگان نشان افتخار اقتصاد مقاومتی، حمایت از آثار بلند سینمایی متناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی، بهره گیری از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در تولید و نشر محتوای اقتصاد مقاومتی، از جمله برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تببین اقتصاد مقاومتی است.

وی همچنین از برگزاری کنگره شعر عفاف و حجاب خبر داد و گفت: به منظور ترویج فرهنگ پوشش اسلامی و سبک زندگی اسلامی از طریق کارگروه مد و لباس، کنگره ای در 17 دی ماه سال جاری برگزار می شود. در این کنگره، شعرهایی در قالبهای متعدد و متنوع بررسی می شوند و برگزیدگان آن معرفی خواهند شد.

نوش آبادی همچنین از برگزاری جشنواره پوشاک اقوام ایرانی با مشارکت فرهنگستان هنر و معاونت هنری از 7 دی ماه امسال خبر داد. این جشنواره با حمایت صاحبان اصناف و پوشاک و در جهت معرفی پوشش اسلامی و مدلباس برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد برگزاری دهمین دوره مسابقات جشنواره قرآنی «مُدهامّتان» گفت: جشنواره «مدهامتان» از 24 آذرماه با پیام مراجع آغاز می‌شود. مرحله کشوری جشنواره قرآنی در رشته‌های قرائت، حفظ و اذان در رده سنی 18 تا 30 برگزار می‌شود.

نوش آبادی در بخش دیگری از صحبتهایش، از امضای تفاهم نامه بین ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خبر داد و گفت: برای اولین بار است که چنین تفاهم نامه‌ای بین ستاد عالی و سازمان فرهنگ امضا می‌شود. براساس این تفاهم نامه سطح همکاری های فرهنگی با مساجد کشور گسترش می یابد و انتقال تجربیات کانونهای فرهنگی هنری مساجد  با محوریت مسجد در خارج از کشور صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات در مطبوعات گفت:  وزارت ارشاد وظیفه دارد بر اساس قانون مطبوعات عمل کند در تبصره دو ماده پنج مطبوعات تصریح شده است که مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای مطبوعات لازم الاجراست. در صورت تخلف دادگاه نشریات متخلف را می‌توان تا دو ماه موقتا توقیف کند یا خارج از نوبت پرونده را رسیدگی کند.

نوش‌آبادی ادامه داد: مصوبه ای از شورای عالی امنیت ملی در این راستا که به تایید رهبری رسیده باشد، نداریم. چون مصوبات زمانی لازم الاجراست که به تایید رهبری برسد اما تاکنون مصوبه ای به تایید رهبری نداشتیم.

وی ادامه داد: بنابراین نظر قضایی است و در حوزه خودشان قابل پیگیری است. ما بر اساس مفاد قانون مطبوعات عمل می‌کنیم دخالتی در این بحث نداریم قانون به ما راه را نشان می‌دهد. ما مصوبه ای برای ورود نداریم. الان براساس نظر مقامات قضایی که در چارچوب مقررات است کار دنبال می‌شود.

وی همچنین گفت: مطبوعات به لحاظ حساسیت‌های قانون محکم است در ماده ٤ قانون مطبوعات تصریح شده هیچ مقام دولتی یا غیر دولتی حق ندارد برای چاپ مطلبی در صدد اعمال فشار بر مطبوعات براید تا به سانسور نشریات مبادرت کند. ما مطبوعات را در بیان مطالب ازاد می دانیم اما این ازادی با قید و شرط است و باید به امنیت ملی و مبانی کشور احترام گذاشت.قانون مطبوعات صراحتا حدود را مشخص کرده است و رسیدگی به جرایم در قانون پیش بینی شده است و فراتر از قانون نمی توانیم با مطبوعات برخورد کنیم.

نوش آبادی در پاسخ به سوال دیگری درباره پخش آگهی و فیلم در شبکه‌های فارسی زبان معاند گفت: هرگونه تماس و همکاری ارسال آگهی و مصاحبه و همکاری با شبکه های معاند ممنوع است. هم در مصوباتی که در گذشته داریم و هم در تذکراتی که در دولت یازدهم داده شده است هنرمندان باید مراقبت کنند که بی جهت آب در آسیاب دشمن نریزند. چه تبلیغات هنری باشد و چه مربوط به محصولات آرایشی و بهداشتی، همه ممنوع هستند. ما هم برخورد می‌کنیم حتی تا مرحله لغو مجوز و یا پروانه اقدام کرده و مجوز کالایشان لغو می‌شود. هنرمندان باید این مراقبت را داشته باشند که بی جهت مشکل درست نکنند. ما تذکر می دهیم. اگر تعمدی در ایجاد ارتباط با شبکه های معاند و مخالف باشد مطابق مقررات برخورد می‌کنیم.

از شورای عالی سینما استعفا بدهند، نخبه زیاد داریم

نوش‌آبادی درباره استعفای احمدرضا درویش از شواری عالی سینما گفت: استعفای افراد از شوارها مثل شورای عالی سینما طبیعی است. الحمدالله این کشور به حدی نخبه و صاحبنظر است که بتواند جای آنها را پرمی‌کند. البته ما از استعفای بدون دلیل افراد استقبال نمی‌کنیم، آن هم استعفاهایی که بهانه جدی ندارد. آنهایی که دلشان برای فرهنگ و سینمای کشور می سوزد باید مشکلات و نارسایی ها را تحمل کنند. با استعفا مشکلات حل نمی‌شود.

وی اضافه کرد: جایگاه فیلم سازی و شورای عالی سینما به حدی مهم است که رییس جمهور در راس آن قرار دارد. با حضور رییس جمهور دغدغه و مطالبات جامعه سینمایی برطرف می‌شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سرانجام بازسازی تئاتر شهر گفت: بازسازی مابقی سالن‌های تئاتر‌شهر در حال اتمام است و قبل از جشنواره تئاتر فجر شاهد استفاده حداکثری از ظرفیتهای سالنها هستیم.

نوش آبادی درباره جشنواره فیلم فجر نیز گفت: ٢٦١ فیلم ارسال شده که ٧٧ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ٣١ اثر در بخش نگاه نو، ٦٨ اثر در بخش هنر و تجربه و ٨٥ اثر در بخش سینما حقیقت حضور دارند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اعلام نشدن اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر گفت: هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر محرمانه نیست افراد انتخاب شده اند کار آغاز شده اما هنوز اسامی اعلام نشده احتمالا در روزهای آینده اسامی اعلام می‌شود.

وی همچنین درباره مکان نمایشگاه کتاب و تعیین تکلیف این مسئله در وزارت ارشاد گفت: شهرداری هنوز به نامه وزیر جهت برگزاری نمایشگاه کتاب پاسخ رسمی نداده است. مصلی گزینه موجود است اما اگر شهرداری همکاری کند باغ موزه دفاع مقدس هم مکان مناسبی است و مگر اینکه شهرداری در مورد باغ کتاب پاسخ درستی دهد.

وی همچنین درباره معرفی مدیر دفتر موسیقی ارشاد گفت: هفته آینده مدیر کل دفتر موسیقی معرفی می‌شود.

سخنگوی ارشاد درباره صندوق اعتباری هنر نیز گفت: تا هفته گذشته ٣٧ هزار و ٦٥ نفر عضو صندوق اعتباری هنر هستند.٢١ هزار و ١٤ نفر بیمه تامین اجتماعی و ١٢ هزار و ٣ ٥ نفر بیمه تکمیلی هستند. این درحالی است که بسیاری از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران عضو این صندوق نیستند و تقاضایی برای استفاده از تسهیلات نداشتند.

نوش‌ابادی همچنین پیرامون سئوالی درباره تشکیل دادگاه کتاب که معاون فرهنگی خبر آن را داده بود گفت: ضرورت تاسیس دادگاه کتاب برای بکارگیری قضات آموزش دیده در حوزه فرهنگ است و هم با ناقضین حقوق مالکیت فکری در حوزه کتاب برخورد صورت می‌گیرد. ما موافقیم قوه قضاییه دادسرای مخصوص اهالی کتاب تشکیل دهد. تعرض به کتاب به هر شکلی بدون رضایت صاحب اثر،  تخلف است،  کسی حق ندارد کتابی را بدون اجازه صاحب آن نشر دهد.

وی ادامه داد: افرادی که بخواهند غیر مجاز محصولاتی را بفروشند تخلف است، معتقدیم ناشران و کتابفروشان سربازان فرهنگ کشور هستند،  قوه قضائیه برای برخی نهادها دادگاه خاص تشکیل داده است، دادسرای رسانه یا دادسرای ویژه برای برخی صنوف هم حتی داریم، این پیشنهادی است تا قوه قضائیه همانطور که برای برخی اصناف دادگاه ویژه دارد  برای کتاب هم چنین دادگاهی را تشکیل دهد.

نوش آبادی در مورد دلایل شکل گیری این دادگاه گفت: در سال 92 هنگام بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان پیشنهادی در مورد تشکیل دادگاهی با حضور هیات منصفه و بررسی جرائم کتاب مطرح کردند. اخیرا هم معاون فرهنگی رئیس جمهور این موضوع را مطرح کرده است، با توجه به اهمیت و جایگاه اهالی قلم، موضوعات  حوزه کتاب و بحث‌های حقوقی و تخلفات در دادگاه کتاب بررسی شود. تا با رعایت شئونات با متخلفان برخورد شود.

وی درباره سریال شبکه نمایش خانگی «شهرزاد» و اعتراض مردم کرمان گفت: در فیلم شهرزاد توهینی به قشر یا استانی صورت نگرفته است. این فیلم قابل دفاع است و در ادامه مردم کرمان در سریال تجلیل می شوند.

وی پیرامون رعایت مسایل شرعی در این سریال شبکه نمایش خانگی گفت: هم کارگردان مقید و آگاه به مسایل است و هم بازیگران گمنام نیستند، در عین حال ضوابط شرعی و قانونی باید رعایت شود. حداقل ها در مسایل شرعی رعایت شود کفایت می‌کند هرچند عده ای در جامعه در پی حداکثرها هستند اما باید در رعایت شئونات حداقل‌ها را بپذیریم تا زمینه برای حداکثرها فراهم شود.

انتهای‌پیام/


ویدیو مرتبط :
محمدرضا سرداری - جلسه استعفا از شورای اسلامی