اظهارنظر ابوالحسن داوودی پس از دوماه دوری از ایران


ابوالحسن داوودی اتفاقات این روزهای سینمای ایران را دارای پشتوانه سیاسی ارزیابی کرد و گفت: این اصلا برای سینما قشنگ و در شأن آن نیست که به چنین فضایی وارد شود.

این کارگردان که در دوماه گذشته در ایران حضور نداشته است، با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، اظهار کرد: احساس می‌کنم فضای سینمای ایران در دوماه گذشته، فضایی سیاسی و بسیار ملتهب بوده و در برخی جاها هم احساس خطر می‌کردم، بخصوص درباره برخوردهای چکشی که در روزهای اخیر شده است.

وی ا‌دا‌مه‌ داد: این برای سینمای ایران نه‌تنها مفید نیست،‌ بلکه می‌تواند به‌شدت به بدنه نحیف سینما لطمه وارد کند. سینما باید با شجاعت، خود را از سیاست کنار بکشد.

داوودی که برای نمایش فیلمش در خارج از کشور بود، استقبال از فیلم «رخ دیوانه» را بسیار خوب دانست و گفت: در نمایش‌هایی که این فیلم داشت، از دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو گرفته تا شهرهای دیگر، همه با آن ارتباط‌ خوبی برقرار کردند و با نظراتی که منتقل شد، بیشتر بینندگان خوش‌شان آمده بود، بخصوص این‌که تماشاگران برداشت مدرن و جدیدی از جامعه ایران داشتند که در نوشته‌های‌شان آن را بیان کردند.

این کارگردان درباره کار آینده‌اش، توضیح داد: دو - سه فیلمنامه دارم و دو - سه پیشنهاد هم تهیه‌کنندگان دیگر داده‌اند که آن‌ها را خوانده‌ام و برخی جای کار داشته‌اند. صحبت‌هایی کرده‌ایم که ممکن است به نتیجه‌ برسد.

او که معمولا بین ساختن فیلم‌هایش فاصله زیادی ایجاد می‌شود، افزود: بزرگترین موهبتی است که از خدا گرفته‌ام، این است که راحت می‌توانم «نه» بگویم. به‌خاطر همین، خیلی مرعوب برخی موقعیت‌ها نمی‌شوم، چون این موقعیت می‌تواند برعکس شود، بخصوص در سینمای ایران که این، امر رایجی است.

این کارگردان درباره فیلم «زادبوم» نیز با بیان این‌که همچنان به اکرانش امید دارد، به خبرنگار ایسنا گفت: مذاکراتی با حوزه هنری داشته‌ایم تا بتوانیم بخشی را که به آن‌ها مربوط است، بگیریم و با مجوزی که فیلم داشت، آن را اکران کنیم.

داوودی که ریاست صنفی نمایش را برعهده داشت، از حضور دوباره‌اش در این شورا خبر داد و افزود: دوماه از شورا مرخصی گرفته‌ام و آقای اسعدیان جور ما را کشیده‌اند.

انتها‌ی‌ پیا‌م


ویدیو مرتبط :
‫فیلم سینمایی زادبوم به کارگردانی ابوالحسن داوودی‬‎