سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



هیچ طرح آبی جدیدی در حوضه زاینده رود اجرایی نخواهد شد


به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو ، « حمید چیت چیان » در نهمین نشست شورای هماهنگی مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز زاینده رود که در محل ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد، افزود: در 6 ماه و یا یک سال آینده تمام برداشت ها در حوضه زاینده رود باید به سامانه های اندازه گیری هوشمند مجهز شوند.
وی اظهار کرد: شورای عالی آب تصویب کرده که بارگذاری مصرف جدید در حوضه آبریز زاینده رود انجام نشود و اگر طرحی در میانه راه هست نیز متوقف شود.
وی تاکید کرد: طی 6 ماه یا حداکثر یک سال آینده تمام برداشت ها الزاما باید مجهز به سامانه های اندازه گیری هوشمند شوند.
وزیر نیرو ادامه داد: 50 درصد هزینه های تجهیز سامانه های اندازه گیری در حوضه زاینده رود از طریق استان اصفهان و 50 درصد مابقی از طریق وزارت نیرو تامین می شود تا از این پس، برداشت بدون اندازه گیری در این حوضه انجام نشود.
وی تصریح کرد: پس از نصب سامانه های اندازه گیری اگر ملاحظه شد برآوردها در خصوص برداشت آب در این حوضه خطا داشته است، تخصیص ها بلافاصله باید اصلاح شوند.
چیت چیان با اشاره به لزوم افزایش راندمان آبیاری گفت: اگر بخش کشاورزی برای افزایش راندمان آبیاری تلاش و فعالیت کند و زمین هایی که در حال حاضر بصورت غرقابی کشت می شوند، به آبیاری تحت فشار تبدیل شوند، صرفه جویی بزرگی در منابع آب خواهد شد.
وی گفت: وزارت نیرو به میزان صرفه جویی انجام شده، تخصیص های جدیدی برای طرح های جدید قائل خواهد شد تا با فعالیت دوباره، زمینه اشتغال جدید نیز فراهم شود.
وی با بیان اینکه بر اساس شرایط جدیدی که برای منابع آب کشور ایجاد شده ممکن است در تمام تخصیص های گذشته نیز تجدیدنظر شود، گفت: شرایط آبی کشور یکسان نیست و ممکن است در زمانی مجوز و پروانه بهره برداری صادر شده باشد، ولی بر اساس شرایط جدید که با کم آبی مواجه هستیم این احتمال وجود دارد که پروانه ای تعدیل یا حتی لغو شود.
وزیر نیرو در خصوص آب قنوات و چشمه های که در حوضه آبریز زاینده رود قرار داشته و بصورت روان آب داخل رودخانه زاینده رود می شوند، اظهار کرد: آبی که از قنات یا چشمه به عنوان روان آب وارد رودخانه زاینده رود می شود، جزو منابع آبی حوضه زاینده رود محسوب می شود.
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی آب مبنی بر اینکه با توجه به محدودیتی که در منابع آب حوضه آبریز زاینده رود ایجاد شده است، هیچ طرح آبی جدیدی در این حوضه اجرایی نخواهد شد، گفت: اگر بتوانیم جلوی برداشت های غیر قانونی را بگیریم، راندمان بهره برداری از آب را بالا ببریم و میزان برداشت ها را اندازه گیری و اصلاح کنیم، تلاش می کنیم آب مورد نیاز طرح هایی را که قبلا تصویب شده است، تامین کنیم.
نهمین نشست شورای هماهنگی مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز زاینده رود روز یکشنبه در وزارت نیرو برگزار شد.
2093

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
پر آبی زاینده رود پیش از خشک شدن اخیر