فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



حفظ آیین ها راه درمان هویت انسان امروزی است


به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا - بهمن نامور مطلق امروز (سه شنبه) در پاسداشت آیین سوگواری محرم در سالن همایش های سازمان میراث فرهنگی افزود: آیین از نظر ریشه شناسی به معنای دیدن و نگریستن است و به پدیده ای اشاره دارد که صرفا نگاه کردنی نیست بلکه از دریافت عمیق و شهود یک حادثه حکایت دارد.
وی اضافه کرد: آیینه هم با آیین از یک ریشه است و ما را به کشف حقیقت از طریق صادقانه ترین نوع ممکن رهنمون می کند. در نتیجه آیین ها، آیینه واقعی حقیقت هستند که بدون بزرگ نمایی یا کوچک نمایی از تهدید فراموشی حقیقت جلوگیری می کنند.
نامور مطلق ادامه داد: عکاسی عاشورایی و آیینی محرم با مقدمه ای که گفته شده از همین جنس است ولی تفاوت عکاسی به آیینه در این است که آیینه در زدودن فراموشی فقط مربوط به زمان حال است اما عکاسی حقیقت را جاودانه می کند.
وی اظهار کرد: عکاسی برخلاف آیینه که حقیقت را یک بار ثبت می کند، می تواند آن را تکثیر کند و برخلاف آن که فقط حقیقت را ظاهری نشان می دهد می تواند حجاب از چهره حقیقت بردارد؛ برای همین عکاسی محرم یعنی پرده برداشتن از حقیقت عاشورا.
نامور مطلق عنوان کرد: ما در آیین ها نوروز و یلدا را نیز داریم اما هیچ مجموعه ای به اندازه آیین های محرم کامل نیست. یک مجموعه آیین که در آن تقابل حق و باطل، حضور مردم، زن و فرزندان و همه وجوه انسانی از منفی بی نهایت تا مثبت بی نهایت در آن قابل مشاهده است.
وی تاکید کرد: امتیاز آیین محرم بر آیین نوروز و یلدا این است که محرم یک کنش و دلالت انسانی است در مقابل آیین نوروز که فقط جابه جایی طبیعت و تغییر فصول است.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: آیین ها موجب می شوند تا حوادث تاریخی ماندگار شوند. دقیق تر این که آیین ها از تاریخی شدن حوادث جلوگیری می کنند اما ما را تاریخ مند می کنند.
وی یادآور شد: اخیرا به آیین های پیچیده و متنوع محرم بخش دیگری به نام پیاده روی در اربعین اضافه شده است که می تواند نشانه و بخش تکمیلی پرمعنایی بر این مجموعه آیین ارزشمند باشد.
فراهنگ ** 3079 ** 3053 ** 1569

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
هویت واقعی انسان