سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



امریکا؛ 2 میلیارد دلار یا شرافت مردم؟


امریکا؛ 2 میلیارد دلار یا شرافت مردم؟ایران/ متن پیش رو در ایران منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.


1- خبر بهت‌آور خیانت در امانت از سوی دولت امریکا نسبت به دو میلیارد دلار دارایی مردم ایران در بانک‌های آن کشور، بیش از آنکه خبری اقتصادی باشد، اخلاقی- حقوقی بود.
همه ملت‌های جهان، از جمله ملت امریکا، پایبند موازین اخلاقی هستند و کسانی که از نزدیک با آنان مراوده و مواجهه داشته‌اند، دریافته‌اند که مردم امریکا به عنوان یک ملت، گرچه از سیاست بین‌الملل تقریباً برکنارند، ولی در رفتارهای اجتماعی خود درستکارند و حاضر نیستند شرافت و شخصیت خود را با پول معامله کنند. بنابراین، 2 میلیارد دلار که هیچ، خیلی بیش از آن را نیز با رفتارهای غیراخلاقی تصاحب نمی‌کنند.
این قضاوت نویسنده است. اما قضاوت دولت امریکا نسبت به ملت خودش چیست؟ البته سیاسیون عادت ندارند معمولاً حقایق را به زبان آورند ولی می‌توان از رفتار آنان، قضاوت و نگرش آنها را استنباط کرد.
رفتار این دولت در تصاحب دارایی ایران، با منش ملت امریکا متفاوت است و به هرحال تفاوت قضاوت آن را با آنچه گفته شد، نشان می‌دهد. این بدان معنا است که عواملی در سیاست آن دولت وجود دارد که برخاسته از متن آن جامعه نیست.
اگر در هر کشوری که دموکراسی واقعی وجود داشته باشد و میزان مشارکت مردم در انتخابات حاکمان خود بالا باشد، مسلماً درصد تشابه اخلاقی و رفتاری حاکمان منتخب، با مردم خود بیشتر است و این تفاوت اخلاقی و رفتاری بین ملت و دولت به وجود نمی‌آید.
گرچه جمهوری اسلامی ایران به جد و مطابق مقررات بین‌المللی و با پشتوانه وجدان جهانی، حق خود را استیفا خواهد کرد ولی حتی اگر این کار را نمی‌کرد، که می‌کند، خسارت آن تنها 2 میلیارد دلار «پول» بود ولی در مقابل، خسارت امریکا چقدر بود؟ دولت امریکا «شرافت» مردم خود را هزینه می‌کند و اسباب شرمندگی ملت خود را فراهم می‌آورد. آیا چنین معامله‌ای برای آن دولت می‌ارزد؟ من به آثار سوء اقتصادی و احساس ناامنی جهانی در سرمایه‌گذاری در آن کشور نمی‌پردازم که خارج از حوزه حقوق و اخلاق است.
2- علاوه بر ملاحظات اخلاقی، به لحاظ حقوق بین‌الملل که ضامن نظم جامعه جهانی است، تردیدی در مصونیت دولت‌ها نیست. اگر قرار باشد این قاعده از مقررات بین‌المللی حذف شود، هیچ نظامی برای تعامل دولت‌ها و ملت‌ها با یکدیگر باقی نمی‌ماند و صلح جهانی مورد تهدید قرار می‌گیرد. بی‌جهت نیست که دولت‌های عضو جنبش عدم تعهد، رفتار امریکا را در این زمینه نکوهش کرده‌ و آن را غیرحقوقی و غیرمعتبر شناخته‌اند.
3- در میان قواعد حقوقی، در سطح جهان، اصول و قواعدی را می‌توان یافت که همه نظام‌های حقوقی آن را شناخته و در قوانین خود به آن تصریح کرده‌اند. از جمله این قواعد، رعایت امانت و لزوم انجام تعهد امین در برابر صاحب مال است. این قاعده در حقوق امریکا نیز شناخته شده است.
به هرحال مقامات دولت وقت ایران، کشور امریکا را جای امنی برای اموال خود می‌شناخته که اموال خود را در بانک‌های آن کشور به امانت سپرده است و منطقاً دولت امریکا باید خیلی بیشتر از دولت ایران نگران امنیت آن اموال باشد. زیرا مسئولیت حفاظت از آن اموال و هر دارایی دیگری در آن سرزمین با دولت مزبور است. اگر دستبردی به مالی بشود، اگر جرمی اتفاق بیفتد، علی‌القاعده دولت هر سرزمینی بیش از دیگران و مقدم بر همه به مقابله با آن برمی‌خیزد. زیرا قواعد حقوقی، پایه‌ها و استانداردهای زندگی اجتماعی مورد تعرض واقع می‌شوند که نمی‌تواند و نباید به هیچ قیمتی نادیده گرفته شوند.
قواعد حقوقی، آن دسته از قواعد اخلاقی هستند که چون رعایت آنها اجتناب‌ناپذیر و ضروری‌اند، ضمانت اجرای حکومتی پیدا کرده‌ و به شکل «قانون» درآمده‌اند. چگونه می‌شود «قانون» را برای مبلغی پول نادیده گرفت؟ آنهم توسط دولتی که ضامن اجرای آن است!
سخن از دیپلماسی نیست که این عرصه مهم را دیپلمات‌های طرفین اداره می‌کنند. سخن از حقوق، اخلاق و نظم جهانی است. امریکا قطعاً در این قضیه، حتی در اعلام آن اشتباه کرده است و حتی اگر می‌توانست این 2 میلیارد دلار را تصاحب کند، که نمی‌تواند، باز بسیار بسیار بیشتر از ایران ضرر کرده است. ایران پول از دست می‌دهد و دولت امریکا قانون، اخلاق و شرافت ملت خود را هزینه می‌کند.

* امیر صادقی‌نشاط



منبع: ایران


ویدیو مرتبط :
علامت ها و راز های دلار امریکا(دیدنی)