گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



گردشگري تاريک ؛ اماکن دهشت‌ناک تاريخي و جذب ميليون‌ها گردشگر


کجارو/ امروزه ديگر سواحلي با شن‌هاي سفيد، جاذبه‌هاي تفريحي و مناظر زيباي طبيعي، تنها امکان گردشگري جهان نيستند. هرساله ميليون‌ها نفر به بازديد از مکان‌هايي مي‌پردازند که تا همين چند دهه قبل؛ مردم آرزوي ترک آنجا را داشتند. اين سبک از گردشگري، اصطلاح گردشگري تاريک را به خود گرفته است. آمبروزي تزناس (Ambroise Tézenas) عکاس فرانسوي، هنگامي که درباره بازديد گردشگران از آثار مخرب و وحشت ناک سونامي در سريلانکايي خواند که خود در سال ۲۰۰۴ از آنجا بازديد کرده بود، به فعاليت درزمينهٔ گردشگري تاريک روي آورد. در آن سونامي حدود ۳۰۰۰۰ تن جان باختند و امروز گردشگران بسياري به‌وسيله قطاري که از ميان جنگل‌هاي آن کشورمي گذرد، سفر مي‌کنند تا از آثار مخرب و وحشتناک آن سونامي مرگبار بازديد کنند. تزناس که از سال ۲۰۰۸ شيفته گردشگري تاريک شده، به‌تازگي در کتابي با نام “گردشگري ويراني” (“Tourisme de la Désolation,”)، به بناهاي دهشتناک دهه‌هاي گذشته پرداخته، که امروز به جاذبه‌هاي گردشگري تغيير کاربري يافته‌اند. با کجارو همراه باشيد تا مروري بر مطالب اين کتاب داشته باشيم.
براي ساليان متمادي نام آشويتس لرزه بر اندام مردم مناطق تحت اشغال نازي‌ها مي‌انداخت. در طي اين سال‌ها، آشويتس هزاران تن را به کام مرگ کشاند. تنها چند ماه پس از پايان جنگ جهاني دوم، گروهي از زندانيان سابق لهستاني، طرحي مبني بر آيين بزرگداشت قربانيان آشويتس را به پارلمان اين کشور پيشنهاد دادند و پارلمان لهستان در جولاي ۱۹۴۷ طرحي مبني بر حفظ تمام‌عيار بنا و آثار اين اردوگاه مرگ را به تصويب رساند. آشويتس که امروزي به محلي براي بازديد گردشگران تغيير کاربري يافته است، تنها در سال ۲۰۱۱ ميلادي، حضور بيش از ۱/۴ گردشگر را به خود ديد.

نابودي بي‌رحمانه مردم گلين سور آرادور در سال ۱۹۴۴، اين روستاي فرانسوي را به‌عنوان يکي از نمونه‌هاي قتل‌عام مردم غيرنظامي در قرن بيستم متمايز کرد. دولت موقت فرانسه در ۲۸ نوامبر سال ۱۹۴۴، تصميم به حفظ آثار اين جنايت تاريخي گرفت.
تور گروهي در بازديد از محل وقوع يکي از اسرارآميزترين حادثه‌هاي قرن بيستم، ترور جان اف کندي رييس جمهوري ايالات‌متحده، که بازتاب گسترده‌اي در جهان داشت. بسياري با طبقه ششم موزه، که لي هاروي اسوالد گفته شليک‌هاي مرگبار از آنجا شليک‌شده آشنايي دارند، اما در سراسر دالاس مناطق بسياري در ارتباط با اين ترور وجود دارند.

اتاق‌هاي اجاره‌اي آک کليف، که اسوالد در نوامبر ۱۹۶۳ در آنجا زندگي مي‌کرد.
در سال ۱۹۷۰ زندان مخفي در کامبوج براي شکنجه و اعدام مخالفان تأسيس شده بود. اسناد مرتبط به اين زندان که سکوريتي ۲۱ (امنيت ۲۱ ) نام داشت، در سال ۱۹۷۹ توسط دولت اين کشور جمع‌آوري شد و اين زندان امروزه به‌عنوان موزه‌اي از نسل‌کشي‌هاي تيول اسلنگ براي بازديد عموم بازگشايي موزه نسل‌کشي تيول اسلنگ که در هريک از سلول‌هاي ۰/۸ متر در ۲ متر آن، يک زنداني نگاه داشته مي‌شده است.

نمايش پشت ميله‌هاي زندان، نمايشي بر پايه مشارکت بازديدکنندگان و واقعيت‌هاي تاريخي زنداني در لتوني است. اين بنا از سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۹۷ ميلادي به‌عنوان زنداني نظامي در لتوني کاربري داشت. در طي اين سال‌ها، نظام‌هاي مختلفي بر لتوني حاکم شدند، زندانيان از انقلابيون به ملوانان و سپس به سربازهاي فراري تغيير يافتند، اما روش‌هاي دردناک شکنجه اين زندان ثابت ماند. اين نمايش بر اساس روايت‌هاي تاريخي به بازديدکنندگان حس لمس بخشي از زندگي زندانيان اين زندان نظامي را القا مي‌کند. ( شرط شرکت در اين نمايش، امضاي رضايت‌نامه است و اينکه بيش از ۱۲ سال سن داشته باشيد.)
شب نهايي، ترسناک‌ترين بخش نمايش زندگي در اين زندان است.
فرار از اتحاد جماهير روزگاري بازي مرگ و زندگي تلقي مي‌شد، اما امروز تنها به سرگرمي براي گردشگران بدل شده است. در اين برنامه گروهي از گردشگران با کمک يکديگر تلاش مي‌کنند تا با عبور از موانع واقعي مربوط به آن دوران، خود را به زيردريايي امن برسانند.
شرط عبور از مرزهاي اتحاد جماهير شوري، حرکت خستگي‌ناپذير، پنهاني و با همکاري ديگر اعضاي گروه است. اگر يکي از ماموران مرزي از عمليات فرار از مرز با خبر شود، آژير خطر به صدا در مي‌آيد و عمليات براي همه شکست‌خورده تلقي مي‌شود.

شهر ارواح پريپيات در منطقه چرنوويل، هنوز سرشار از فضاهاي سبز و پارک‌هايي براي بازي کودکان است، اما امروز ديگر اثري از بازي‌هاي کودکانه در اين پارک‌ها مشاهده نمي‌شود. گردشگران با کسب مجوزهاي لازم مي‌توانند به بازديد از ساختمان آتش‌نشاني چرنوويل، محل کشته شدن آتش‌نشان‌ها بپردازند، محل دفع زباله‌هاي هسته‌اي را ببيند و در آخر از موزه‌اي در مورد توضيح علل و چگونگي رخداد فاجعه چرنوويل ديدن کنند.

اين نما، تصويري از سکوي سارکوفاگ (تابوت ) است که زباله‌هاي هسته‌اي در آن دفن شده‌اند.

گوريل سافاري، به تور گردشگري بازديد از موزه تاريخي نسل‌کشي‌هاي روندا در شهر کيگالي و در ادامه کوه‌نوردي در ميان کوه‌هاي آتش‌فشاني پارک ملي آتش‌فشاني روندا اطلاق مي‌شود.
يادبود نسل‌کشي بيسيسرو در روندا بخشي از تور گردشگري گوريل سافاري است.
مليتا رزيستنس ( مقاومت مليتا) يکي از جاذبه‌هاي گردشگري جنوب لبنان است که در نتيجه تلاش‌هاي اين کشور براي حفظ مکان‌هايي که مجاهدين در آن‌ها زندگي مي‌کردند ايجادشده و به بازديدکنندگان اين فرصت را مي‌دهد تا با بخشي از زندگي مجاهدين مقاومت اسلامي لبنان که عليه نيروهاي اشغالگر قدس مي‌جنگيدند آشنا شوند.
بخشي از مخروبه‌هاي لبنان.
مي سال ۲۰۰۸ ميلادي زلزله‌اي مهيب شهر ونچوآن ايالت سيچوان چين را در هم کوبيد، ساختمان‌هاي اين شهر ويران شدند و بسياري از مردم ونچوان جان باختند. در حال حاضر گردشگران زيادي براي بازديد از پيامدهاي اين زلزله مهيب به اين شهر سفر مي‌کنند.
هانوانگ ژن قديم، شهرک صنعتي که بيش از ۳۰۰۰ تن در جريان زلزله در آن جان باختند.


ویدیو مرتبط :
جذب گردشگر با اجساد مردگان