سایر
2 دقیقه پیش | جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کندایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ... |
2 دقیقه پیش | ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کردالعالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ... |
به بهانه یادروز سعدی؛ تلاش سعدی برای ورود تفکر به جامعه
مهر/ تلاش سعدی برای ورود تفکر به جامعه، ۴۰۰ ضرب المثل بر گرفته از گلستان، ژرف گرایی سعدی در گلستان و ... عناوینی هستند که رئیس مرکز سعدی شناسی در آستانه یادروز سعدی مطرح کرد.
کورش کمالی سروستانی گفت: شاید با کمی تسامح بتوان گلستان را مهمترین و تأثیرگذارترین اثر سعدی در معرفی او به ایرانیان و جهانیان دانست. تدوین بیش از ۵۰ کتاب به تقلید از گلستان و حضور نزدیک به ۴۰۰ ضربالمثل رایج در فرهنگ شفاهی و زندگی ایرانی براساس گلستان تنها نمونهای از این تأثیر است.
وی ادامه داد: علاوه بر این، گلستان نخستین کتاب فارسی است که در سال ۱۶۳۴ میلادی توسط آندره رییر فرانسوی ترجمه شد و در سال ۱۲۳۸هـ.ق. پس از تأسیس نخستین چاپخانه ایران در شهر تبریز نخستین کتابی که در ایران به چاپ میرسد، گلستان است.
خالق یادروزهای سعدی و حافظ بیان کرد: گلستان سعدی دربرگیرنده مقتضیات فرهنگی و اجتماع مردمانی است که در عصر سعدی میزیستهاند. اگرچه هنوز بسیاری از خصلتها و ویژگیهای فردی و اجتماعی شخصیتهای آن برای انسان ایرانی آشنا و معاصر است.
رئیس مرکز سعدی شناسی بیان کرد: در جامعهشناسیِ ادبیات با فکر و فرهنگ و شخصیت فرهنگی شاعر و یا نویسنده و نیز روابط هنرمند با اجتماع روبهروییم. به بیانی دیگر جامعهشناسی ادبیات بر آن است تا شرایط اجتماعی، مقتضیات فرهنگی، اندیشه هنرمند و علل پرورش اندیشه و فکر هنرمند را با توجه به موازین جهانبینی فرهنگی، بررسی کند. گلستان نیز از این منظر، مجموعه واکنشهای سعدی نسبت به واقعیت زمان خود است. دورانی که بنا به شواهد تاریخی این سرزمین یکی از تاریکترین روزگار خود را میگذراند.
کمالی سروستانی بیان کرد: سعدی در گلستان ژرف گراست، آن چه که در گلستان به گونهای نوین تجلی یافته و از این جهت با بوستان متفاوت شده، اندیشههای عملی است که سعدی آنها را در حکایتها مطرح کرده و ناظر بر مناسبات حکومت و مردم است.
سعدی در صدد پیشبرد فرهنگ جامعه خویش است
این نویسنده بیان کرد: سعدی در گلستان به عنوان روشنفکری نمود مییابد که در صدد توسعه و پیشبرد فرهنگ جامعه خویش است. روشنفکری که براساس تعابیر گوناگون از چارچوبهای سنتی در هر زمینه فراتر میرود، در صدد ایجاد ارزشهای نوین و نیز احیای ارزشهای فراموششده با رویکردی نوین در هر زمینه است، نظریههای جدید برای تبیین وجوه مختلف مشکلات زندگی عرضه میکند، با به کارگیری زبان نقد راه حل مسایل و مشکلاتعملی موجود در جامعه را روشن میسازد، فلسفه نوینی برای بهزیستی در جوامع انسانی ارائه میکند و با نقد وضعیت موجود اجتماعی و سیاسی میکوشد تا با گذر از اندیشههای رایج و سطحی، فرهنگ، علم و هنر و اندیشه مردمان را ترقی بخشد و بر آرمانهایی چونترقیخواهی، آزادی، عدالت و حقوق انسانی تأکید ورزد.
رئیس مرکز سعدی شناسی ادامه داد: دوران سعدی، دوران ناامنی است و ناباوری، حکّام خودمختارند و مردمان بیاعتماد به آنها هستند. گویی با غارتها و دشمنیهای بسیار مغولان، دوستی و مهر از میان مردمان رخت بربسته است که سعدی هم در بوستان و هم در گلستان خویش باب شور و عشق و مستی را با تأکید جای داده است و میکوشد تا مهر را فرجام عشق را بدانان یادآوری کند.
کمالی سروستانی افزود: سعدی در صدد خلق اندیشههای نوین است، به مصلحت عمومی میاندیشد و از وابستگی و تکیه به قشر و طبقهای خاص می گریزد، مشربها و بینشهای گوناگون را به محک آزمایش می نهد و براساس باورهای هر گروه درصدد عرضه «شیوه نوین زندگی» توأم با مسالمتو به زیستی است.
وی گفت: سعدی تعقل و تفکر را در امور جامعه، سیاست، فرهنگ و زندگانی روزمره وارد میسازد و به خلق نظریات و راه کارهای اجتماعی مرتبط با فرهنگ مدنی مردمان میپردازد و در آن آرمان شهر خویش، جامعه و مردمان آن را به سوی خواستهها و علایق آرمانی در مقابل علایق روزمره و گذرا هدایت میکند. او به شناخت مشکلات و تعارضات اصلی اجتماع پرداخته، راه حلهایی بنیادین و نهادینه را که برگرفته از نواندیشی و علاقه ژرف وی به مردماناست، براساس سنت و نوآوری ارایه میکند.
کمالی ادامه داد: او عالمانه و صمیمانه به «دردشناسی» اجتماعی دست مییازد و به سلببدبینی و بی اعتمادی، در مورد درمان رنجهای بشری و اجتماعی برمیآید. او تمامی دانش و علم وآگاهی و تجربه خویش را به کار میگیرد تا با شناخت دقیق داشتهها، بایستهها را پیریزد.
رئیس مرکز سعدی شناسی عنوان کرد: او پیوسته خواهان دگرگونی اجتماعی است، چرا که او شرایط موجود را با شرایط آرمانی که در بینش و ذهنیت خود دارد، مقایسه کرده، از درِ پند و اندرز برآمده، مردمان را به سویی هدایت میکند که از نقطهنظر جهانبینی وی، شرایط مطلوبتری را برای زیستن فراهم می کند.
وی بیان کرد: در این پویه، عقلگرایی مهمترین ویژگی شخصیتی او است. درسایه چنین گرایشی است که وی وضعیت نهادهای موجود اجتماعی را انتقادپذیر مییابد. او به حقوق انسانی، عدالت، مسامحه، نوع دوستی و انسانیت می اندیشد و در علایق فکریی و آرمانهای نظری خویش، این ویژگیها را برای مردمان جستجو میکند.
سعدی نوع انسانی را به نیکی شناخته است
این نویسنده عنوان کرد: سعدی در گلستان «نوع انسانی» را به نیکی شناخته است و از اینرو با بینش بینظیر به انگیزههای اعمال وافعال ایشان پی برده، در وصف اخلاقیات آدمیان به گونهای داد سخن داده که کاملاً با ذات انسانمنطبق و همسان است. او در کلامش به دستگیری بینوایان و زیردستان و هدایت زبردستانمیپردازد. به جهت ترویج همین فرهنگ مهر و نوعدوستی است که در جامعه هر فرد در برابر خویشتن و نیز دیگر افراد جامعه مسئول است. فرهنگ مهرپروری و نوعدوستی سعدی تنها دربرگیرنده مظلومان و درویشان و ستمدیدگان نیست، بلکه او به بشریت عشق میورزد و انسانیت را ارج مینهد.
کمالی گفت: سعدی از سر همین مهر وعشق است که به پنددهی حاکمان می نشیند، سلاطین را از عاقبت کردارشان برحذر میدارد و رعایت و عنایت به رعیت را، سپاه را، درویش را، سائل را، ضعیف را و ناتوان را بدانان یادآور میشود و پاس خاطرشان را ضروری میشمارد.
وی ادامه داد: سعدی در عصر وحشت و قتل و غارت، دغدغه انسانیت را به دوش میکشد. او خود تمامیمضامین و ابعاد انسانیت را به فراست دریافته است. از تاریخ سرزمین خویش نیز آگاه است. تمدنش را فخر مینهد و بر آن چه که از دست میرود و به واسطه یاغیگران به یغما میرود، اندوهگین است.
خالق یادروزهای سعدی و حافظ گفت: سعدی مرد علم است و حکمت. به مدد اندیشه خویش به حراست از انسانیت برمیخیزد. هنگاهی که همگان سخت در اندیشه خویشند و تنها به جهت قرصِ نانی، یا تن پوش کهنهای به آزاریکدیگر بر میخیزند، کلام همیشه جاودانِ انسانیِ خویش را در گوش جانها زمزمه مینماید تاسرلوحه باور و کردار جهانیان گردد:
بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
کمالی عنوان کرد: در میان مردمان، کلامش، همانند کلام رسولمِهری است که چیزی جز نیک سرانجامی آدمیان و نیک زیستی آنان نمیخواهد. او به رستگاری نسل بشریت میاندیشد و در این راستا دقیقهای را فرو نمیگذارد. ما امروز بخشی از تمدن وفرهنگ خویش را وامدار اندیشه آن آزادمَردیم که با جهانبینی ژرف خویش و تکیه بر دیدهها و یا شنیدهها و یافتههایش، فرهنگ این سرزمین را به سهم خود متحول ساخته و تعالی بخشیده به گونهای که هم امروز نیز ما به یافتهها و دیدگاههای سعدی در گلستان نیازمندیم و بازخوانی دقیق و نقادانه متونی چون «گلستان» در تعالی فرهنگ امروز ایران نیز راهگشا و مؤثر است.
با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید
منبع: مهر
ویدیو مرتبط :
دیروز، امروز، سعدی