مهارت زندگی/ امیدواری را تمرین کنید


مهارت زندگی/ امیدواری را تمرین کنیدهمشهری آنلاین/ شما امیدوارید؟ اغلب می‌گویند بله. اما رواج جمله «از ما که گذشت» یا وجود این معنی در تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و... نشانه نیاز به تمرین بیشتر امید برای پیشرفت فردی است.
امیدوارها زندگی شادتر، انرژی وتلاش بیشتر، خستگی کمتر، روابط اجتماعی و عزت‌نفس مؤثرتری دارند و کمتر تحت‌تأثیر فشار روانی قرار می‌گیرند. به‌خودتان فرصت تمرین امیدواری بیشتر را بدهید اما چگونه؟

فکر منفی نکنید
اگر فکر می‌کنید زمان زیادی از دست داده‌اید و حالا دیگر وقت آن نیست که تصمیم مورد علاقه‌تان را انجام دهید یا برای مشکل و نیازتان کاری کنید، شما دچار ناامیدی شده‌اید. افراد نا امید اگر برای امیدواری خود، کاری نکنند کم‌کم نعمت عمرشان را زودتر از آنکه به پایان برسد پس می‌زنند. این خودکشی در عین زنده بودن توان جسمی و روحی فرد را ضعیف وبهره‌مندی از زندگی‌اش را کم می‌کند. امید در روزهای شاد و غمناک می‌تواند به تنظیم منطقی احساسات و توان حرکت و اصلاح زندگی‌ها کمک کند. به‌خودتان بگویید که هنر، مدیریت لحظه‌ها و استعدادهایتان در همه دوران‌های زندگی است.

برای هدفتان نشانه‌گیری کنید
به جوان می‌گوییم اگر رشته‌ات را دوست نداری، دوباره شروع کن، به میانسال می‌گوییم برای رسیدن به آرزوی حفظ قرآن، گرفتن گواهینامه، ادامه تحصیل و... اقدام کن و... اما خیلی شنیده می‌شود که «از ما که گذشت». این بی‌انرژی بودن اغلب به‌دلیل خاموش بودن موتور انگیزه فرد است. اگر می‌خواهید توان دوباره شروع کردن و از سرگیری کارهای به زمین مانده را درخودتان ایجاد کنید ؛1- یک خواسته منطقی خودتان را که خیلی مشتاق آن هستید انتخاب کنید.2- به آن فکر کنید.3- بارها در طول روز درباره آن با خودتان زمزمه کنید.4- به این فکر کنید که چه نیازی به آن دارید ؟اگر به آن برسید یا نرسید چه می‌شود ؟

تکیه‌گاهتان را گم نکنید
به چه باید امید داشت ؟فردی که پول ندارد و در مخمصه افتاده، فردی که کنکور قبول نشده است، فردی که ازدواج ناموفقی داشته و... وقتی که احساس کند پشتوانه‌ای برای بیرون آمدن از چالش ندارد توان تغییر کمتری پیدا می‌کند. برای کمک به‌خودتان یک تکیه‌گاه داشته باشید. فردی می‌تواند تکیه‌گاه باشد که توان پشتیبانی از شما را داشته باشد.این پشتیبانی اغلب در باورهای مذهبی در عالی‌ترین سطح ممکن اتفاق می‌‌افتد. امیرالمومنینی که توصیه می‌کردند فکر کنید هر نمازتان نماز آخرتان است، وقتی بار هسته خرما می‌بردند و از ایشان پرسیدند چه حمل می‌کنی؟ فرمودند : نخلستان ان‌شاءالله. پس یک منبع امید مثل الگو بودن ائمه امیدوار، دانشمندان فقیر اما با همت و... را برای خودتان درنظر بگیرید و از زندگی او بیشتر بخوانید و بشنوید که بسیار کمک‌کننده است.

یک قدم بعد از موتور روشن
بعد از اینکه موتور انگیزه‌تان را با هدفتان روشن کردید، وقت آن است که به اسباب انجام هدفتان عمل کنید. تمرین‌های زیر برای پایدار ماندن امیدتان کمک‌کننده است:1- مراقب برنامه‌ریزی‌تان باشید تا افراط و تفریط نداشته باشد که دلسردتان کند.2-در شرایط نا امیدی می‌توان توصیه کرد که به افرادی که دچار سختی شرایط شما هستند فکر کنید3-موفقیت‌های زندگی خودتان و ارزش‌هایتان را مرور کنید تا بیشتر به‌خودتان افتخار کنید.4- شروع کنید و برنامه‌های‌تان را اجرا کنید و در زمان‌های کوتاه‌مدت، روند پیشرفت‌تان را بررسی کنید.5- اگر با افراد همسن یا هم دغدغه‌تان یک گروه تشکیل دهید تا با هم برای رسیدن به هدف مشترک‌تان مثل ادامه تحصیل در میانسالی و... تلاش کنید، موفق‌تر خواهید بود.

منبع: همشهری آنلاین


ویدیو مرتبط :
امیدواری به زندگی!