سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ایران در آیینه رسانه‎های عربی؛ «خط قرمز ایران» در صدر رسانه‌ها


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سخنان اخیر علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری درباره آینده سوریه امروز به طور گسترده مورد توجه اکثر رسانه‎های عربی قرار گرفته است. در این میان تمرکز اصلی رسانه‎های عربی روی یکی از جملات اصلی دکتر ولایتی بیشتر بوده است؛ "آینده بشار اسد برای ایران خط قرمز محسوب می‎شود".

بخش عربی خبرگزاری رویترز ضمن بازتاب این بخش از سخنان مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری که بر لزوم تعیین سرنوشت بشار اسد توسط مردم سوریه تاکید کرده و این مسئله را خط قرمز خوانده بود، آورده است: سرنوشت اسد یکی از نقاط مورد اختلاف میان ایران و قدرتهای بین المللی برای رسیدن به راه حل سیاسی درباره بحران سوریه بوده است.رویترز در ادامه اعلام کرد: ایران و روسیه بر لزوم باقی ماندن اسد در قدرت تا زمان انتخابات تاکید دارند در حالی که کشورهای عربی و غربی بر لزوم کناره گیری اسد از قدرت تاکی می‎کنند.

روزنامه الحیات چاپ لندن در این میان با قرار دادن تصویری از مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر ایشان، این خبر را پوشش داده است.

روزنامه القدس العربی نیز با قرار دادن سخنان دکتر ولایتی در بین اخبار اصلی خود بر روی این بخش از سخنان وی تمرکز کرده است؛ بشار اسد رئیس جمهوری سوریه برای جمهوری اسلامی ایران خط قرمز محسوب می‎شود، چون توسط مردم سوریه انتخاب شده است.

خط قرمز ایران درباره سوریه امروز در رسانه‏‎های عربی بازتاب گسترده‎ای داشته است و اکثر رسانه‎ها از جمله العربیه، روزنامه لبنانی النهار، اخبار 24 مصر ، الشروق الاخباریه،  الیمن الیوم و پایگاه خبری السبق آن را پوشش داده‎اند.

دیگر اخبار مورد توجه رسانه‏‎ها درباره ایران

موضوع دیگری که امروز مورد توجه رسانه‎های عربی قرار گرفته است به نگرانی‎های ایران در قبال گزارش اخیر "یوکیا آمانو" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مربوط است.العربیه در بازتاب خبر خود از این عنوان استفاده کرده است؛ ایران از نقاط منفی گزارش آژانس نگرانی دارد. در این گزارش به سخنان رضا نجفی نماینده ایران در IAEA  اشاره شده که از برخی مسائل مطرح شده در گزارش آمانو انتقاد کرده است. این شبکه خبری همچنین سخنان اخیر مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را نیز درباره ابعاد احتمالی نظامی فعالیتهای هسته‎ای ایران در گذشته پوشش داده است.

الجزیره نیز امروز در پوشش اخبار مربوط به ایران، سخنان جان کری وزیرخارجه آمریکا درباره سوریه را پوشش داده است. کری اخیرا در اظهاراتی به روسیه توصیه کرده است از حمایت اسد دست بردارد. وی حمایت مسکو از اسد را حمایت از حزب الله و ایران دانسته و خواستار پایان این کمکها شده است.

نکته مهم درباره نگاه غرب و به ویژه آمریکا به تحولات سوریه این مسئله است که این کشورها از ابتدای بحران با امید برکناری اسد حمایت از تروریست‎ها را آغاز و البته در ادامه شدت بخشیدند. با گذشت چندین سال از بحران سوریه و بقای اسد در راس هرم قدرت سوریه، نقشه کشورهای غربی در این زمینه نقش برآب شد تا جایی که اخیرا حتی پس از حملات تروریستی پاریس که بازتاب حمایت غرب از تروریستها بود، مقامات فرانسوی به طور علنی و برای نخستین بار از عدم مخالفت خود با بقای اسد در قدرت تا پایان دوران انتقالی سخن گفته‎اند.

این مواضع بار دیگر ثابت می‎کند که کشورهای غربی در قبال معضلات منطقه‎ای نگاه فراگیر و جامعی ندارند و تنها تلاش دارند بر اساس نقشه راه خود عمل کنند، نقشه راهی که بارها شکست خود را در موضوعات مهم منطقه‎ای از جمله مذاکرات سازش، تحولات لبنان، جنگ یمن و بحران سوریه نشان داده است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
رسانه های عربی ایران را دشمن اعراب معرفی می کنند