سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سرمقاله ابتکار/ تریبون نماز جمعه تنگه احد است یا مجلس دهم!


سرمقاله ابتکار/ تریبون نماز جمعه تنگه احد است یا مجلس دهم!

ابتکار/ « تریبون نماز جمعه تنگه احد است یا مجلس دهم! » عنوان یادداشت روز روزنامه ابتکار نوشته محمدعلی وکیلی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

در هفته گذشته حجت الاسلام والمسلمین تقوی، رئیس محترم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با حضور در میتینگ سیاسی اصولگرایان یکی از استانها ضمن ایراد سخن فرمودند، مجلس دهم برای اصولگرایان حکم تنگه احد را دارد. ایشان با این تشبیه تلاش کردند اهمیت موضوع را به منظور ایجاد وحدت و انسجام بین اصولگرایان و کمک به کمپین انتخاباتی آنان به نمایش بگذارند.
پیرامون موضع حاج آقا تقوی چند ملاحظه وجود دارد:
1-تلاش برای ایجاد وحدت و انسجام حزبی برای هر جریان سیاسی، پسندیده و قابل درک است. اما آنچه مفهوم نیست و حرکت آقای تقوی را با علامت سوال مواجهه می‌نماید و مردم و جوانان را با بهت روبرو می‌سازد این است که مگر آقای تقوی، رئیس حزب اصولگرایان می‌باشند که اینگونه سخن می‌رانند و نسخه تجویز می‌کنند. او به لحاظ حقوقی ریاست شورایی را به عهده دارند که هر گونه جبهه گیری حزبی نقض غرض اهداف تریبون نماز جمعه است. این تریبون به منظور وحدت و انسجام مردم و نصیحت مومنین بنیان گذاشته شد. این چه احساس خطری است که مجوز به حراج گذاشتن تریبون مقدس نماز جمعه را صادر می‌نماید!
بی‌تردید یکی از موجبات کم رونقی نمازهای جمعه و کاهش تریبون‌های ارشاد مردم، همین بازیهای سیاسی و رفتار حزبی متولیان آن است. این تریبون متعلق به کلیت نظام و تمام مردم است؛ به عبارتی، تریبون نماز جمعه حکم تنگه احد نظام را دارد و هرگاه آنرا به نفع یک جریان سیاسی مصادره نمائیم در حقیقت فرصت‌های نظام را برای غنائم حزبی به باد داده‌ایم.
2- این اولین بار نیست که یک مسئول عالی‌مقام برای حفظ حضور حداکثری اصولگرایان در یکی از جایگاه‌های قدرت از عبارت تنگه احد بهره می‌برد. اما هیچگاه شنیده نشده است که این بزرگان تریبون دار، مسائل مردم را به تنگه احد تشبیه نمایند و حساسیت ایجاد کنند. چرا آقای تقوی به عنوان رئیس ائمه جمعه کشور، جوانان فارغ التحصیل را تنگه احد نمی‌گذارد که امروز بیکاری سرسام آور آنان را زمین گیر کرده است؟ چگونه است که ایشان وضع نابهنجار اعتیاد خانمانسوز را به عنوان پاشنه آشیل عملکرد همگان متذکر نمی‌شوند؟تنگه احد نظام نام نمی‌گذارد؟ چرا حضرت ایشان برای نرخ فروپاشی خانواده‌ها و آمار فزاینده طلاق فریاد بر نمی‌آورد؟ چرا فساد لجام گسیخته دغدغه امثال ایشان نیست؟ چرا دغدغه‌ها تنها معطوف به حفظ قدرت می‌باشد؟
3- بی تردید نقطه آغاز شکست این تفکر در خودش نهان است. تفکری که مسائل مردم را رها کرده و تمام تلاش خود را صرف حضور حداکثری برای حفظ موقعیت قدرت خویش می‌نماید در حقیقت، خود آغازگر شکست خویش است.
4- انتظار این بود که در سال همدلی، تریبون‌های نماز جمعه به تریبون وحدت و انسجام و زمینه ساز تحقق خواست مقام معظم رهبری تبدیل شوند؛ اما متاسفانه تحت تاثیر همین رویه ها، این تریبون‌ها کمترین تاثیر را در مسیر همدلی و همزبانی جامعه ایفا می‌نمایند.
5- جناب آقای تقوی بجای یک جریان به فکر تنگه احد نظام باشید. جایگاه نماز جمعه، تنگه احد نظام می‌باشد. قربانی کردن نماز جمعه بپای جایگاه حزبی، خود مصداق فرصت سوزی از موقعیت‌های حساس نظام بخاطر منافع حزبی می‌باشد.
6- بی شک بلوغ مردم در پس تحولات پیش آمده مهم ترین کاتالیزور خواهد بود و لازم نیست بخاطر خوف از تکرار مجلس ششم اینبار راه انتخاب را بر مردم ببندیم. اگر مردم فرصت پیدا کنند مجلسی انتخاب خواهند کرد که نه تکرار مجلس ششم خواهد بود و نه شباهتی به مجالس هفتم و هشتم و نهم خواهد داشت.


ویدیو مرتبط :
تریبون نماز جمعه و گزارش مهناز بهمنی