تقویم تاریخ/ رحلت عالم بزرگوار حاج شیخ عباس قمی


تقویم تاریخ/ رحلت عالم بزرگوار حاج شیخ عباس قمیراسخون/ رحلت عالم، خطیب و واعظ بزرگوار آیت ‏اللَّه "علی محدث ‏زاده قمی" (1354ش)
آیت‏اللَّه علی محدث‏زاده قمی فرزند محدث بزرگ، حاج شیخ عباس قمی، در سال 1298ش (1338ق) در خاندان علم و تقوا در قم به دنیا آمد و در مشهد نشو و نما یافت. وی پس از آنکه مقدمات و ادبیات را در مشهد آموخت به همراه پدر رهسپار نجف اشرف گردید و پس از چند سال، در نوزده سالگی از شیخ آقا بزرگ تهرانی و یک سال بعد از پدرش اجازه روایت گرفت. آیت‏اللَّه محدث‏زاده در سال 1320ش راهی قم شد و از محضر حضرات آیات شیخ ابوالحسن مشکینی و سید صدرالدین جزایری بهره برد، اما بیشتر همت خود را بنا بر توصیه پدرش، مصروف اخبار و احادیث نمود. ایشان پس از هفت سال، به تهران رفت و به شیوه پدرش، رشته وعظ و خطابه و تصحیح و تالیف کتب را برگزید. این محدث گرانقدر، همچنین تعداد زیادی از کتاب‏های چاپ نشده پدر را تصحیح، تحشیه، مقابله و منتشر کرد. آیت‏اللَّه محدث‏زاده پس از واقعه خونین 15 خرداد 42، در حمایت از امام خمینی(ره) علیه رژیم اعتراض نمود که به همراه پنجاه عالم و روحانی دیگر بازداشت شد و به زندان افتاد. از این نویسنده و عالم دینی آثار متعددی بر جای مانده که امام صادق(ع) در 4 جلد از آن جمله است. آیت‏اللَّه محدث‏زاده قمی سرانجام در 26 دی ماه 1354ش برابر با 12 محرم 1396ق در 56 سالگی در تهران درگذشت و پس از تشییعی با شکوه در تهران و قم، در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد.

نقشه سری مبارزه جهانی علیه ایران فاش شد(1355ش)
و روشن گردید که نقشه مبارزه تبلیغاتی با ایران را سازمان بخشودگی و عفو بین المللی تنظیم کرده است و در 15 پایتخت اروپائی توزیع نموده تبلیغات درباره زندانیان سیاسی در ایران محور مبارزه ضد ایرانی است گفته شد که این دستورالعمل در نخستین روزهای رئیس جمهوری کارتر از طرف وی صادر گردیده است.

آغاز تهاجم دو ساله امریکا به مکزیک (1846م)
هم‏زمان با استقلال کشور مکزیک در قاره امریکا از دست استعمار اسپانیا در سال 1821م، شورش‏هایى علیه دولت مرکزی صورت گرفت. یکی از این شورش‏ها در سال 1836م در ایالت تگزاس که آن زمان جزئی از مکزیک بود، روی داد و به همین دلیل، قوای مکزیکی به رهبری رئیس جمهور وقت، سانتا آنا، در طی نبردی شدید، شورشیان را سرکوب کردند. ولی پس از مدتی رهبر استقلال‏طلبان تگزاس به نام هوستون با حمایت امریکا توانست قوای دولتی مکزیک را شکست دهد و بدین ترتیب در تگزاس رژیم جمهوری به ریاست هوستون اعلام گردید. در 4 ژوئیه 1845م، مجلس نمایندگان جمهوری مستقل تگزاس موافقت نمود که به صورت یکی از ایالت‏های امریکا به آن کشور ضمیمه گردد. این عمل موجب عکس‏العمل مکزیک شد و پس از قطع رابطه دو کشور، جنگ شدیدی میان مکزیک و امریکا در 16 ژانویه سال 1846م درگرفت. در نهایت با شکست مکزیک در فوریه 1848م، پیمان صلح منعقد شد که براساس آن امریکا مالک تگزاس عنوان گردید. هم‏چنین نواحی وسیعی شامل نیومکزیکو، کالیفرنیا، اریزونا و مناطق اطراف در شمال غرب مکزیک به امریکا واگذار شد و استعمار به صورتی دیگر شکل گرفت.

شهادت شهید ملامحمد ذبیحی (1360ش)
شهید ملامحمد ذبیحی، یکم مهر ۱۳۲۴ش در روستای بیساران مریوان چشم به جهان هستی گشود. در خانواده‌ای متدین و اهل فضل پرورش یافت و از فیض دانش پدرش ملانجم‌الدین و برادرش ملاصلاح‌الدین برخوردار شد. نزد ملا‌جمیل‌الدین ذبیحی و علمای روستای هویه درس خواند، محضر شیخ زاهد نقشبندی و ملاخالد مفتی‌زاده را درک کرد. با استعداد و نبوغ سرشاری که داشت، تحصیلات حوزوی را ادامه داد و موفق شد در مذهب شافعی از مفتی کردستان اجازه افتاء دریافت کند، پس از مرگ برادرش ملاصلاح‌الدین، به درخواست مردم، امام جمعه‌ بیساران شد و با این مسئولیت، فعالیت و تلاشش بیش‌تر گشت. قبل از انقلاب، هویت رژیم پهلوی را برای مردم روشن می‌ساخت و آنان را با نهضت حضرت امام خمینی (ره) آشنا می‌کرد. بعد از انقلاب نیز در راه حفظ و اعتلای اهداف انقلاب اسلامی کوشش کرد، در خطبه‌های نمازجمعه به ترویج مسائل اسلامی و حکومت اسلامی و ارشاد مذهبی مردم پرداخت و با اهل نفاق و گروهک‌های معاند مبارزه کرد که بر آنان گران آمد، چند بار در دست آنان گرفتار آمد که با پای‌مردی مردم رهایی یافت تا این‌که بعد از نماز صبح روز بیست و ششم دی‌ماه سال ۱۳۶۰ هجری شمسی در سن سی و شش سالگی به‌وسیله گروهک‌ها ترور شد، دعوت حق‌تعالی را لبیک گفت و به دیدار معبودش شتافت. محل شهادت و مدفن او مسجد جامع بیساران است. از شهید ملامحمد ذبیحی دو فرزند به یادگار مانده است.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: راسخون


ویدیو مرتبط :
اخلاص حاج شیخ عباس قمی اعلی الله مقامه الشریف