اعتراض «مایکل مور» به محدودیت‌ اکران مستند جدیدش


اعتراض «مایکل مور» به محدودیت‌ اکران مستند جدیدش

آی سینما/ مایکل مور در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود خیلی قاطعانه اعلام کرده به‌هیچ‌وجه در تازه‌ترین مستند خود با عنوان «محل یورش بعدی کجاست» دست نمی‌برد و هیچ صحنه‌ای را از فیلم حذف نمی‌کند.
مایکل مور مستندساز 61 ساله امریکایی در مصاحبه اخیر خود با «ورایتی» می‌گوید حاضر نیست به قیمت این که فیلمش درجه‌بندی PG-13 را به دست آورد، دوباره آن را تدوین و صحنه‌هایی را حذف کند (طبق نظام درجه‌بندی فیلم‌ها در ایالات‌متحده، فیلمی که درجه‌بندی پی‌جی‌-13 دریافت می‌کند یعنی تماشای آن برای بچه‌های بالای 13 سال مشکلی ندارد).

مور به تصمیم انجمن سینمایی امریکا مبنی‌بر اعطای درجه R به مستند انتقادی و هجوآمیز او معترض است. به این ترتیب، افراد زیر 17 سال باید به همراه والدین یا کسانی که از خودشان بزرگ‌تر هستند به تماشای مستند او بروند. به عقیده انجمن سینمایی امریکا تازه‌ترین ساخته مور حاوی «زبان و بعضی تصاویر خشونت‌آمیز است و مصرف مواد مخدر را به نمایش گذاشته» که این موارد در تصمیم‌گیری این انجمن برای درجه‌بندی فیلم تاثیرگذار خواهد بود. مور به‌هیچ‌وجه موارد یادشده را رد نمی‌کند و درعوض می‌گوید تاثیر هیچ‌یک از این تصاویر مخرب‌تر از پخش اخبار شبانگاهی نیست.

کارگردان برنده اسکار ادامه می‌دهد: «انجمن سینمایی امریکا نمی‌خواهد نوجوان‌ها بدون نظارت والدین‌شان به تماشای این‌جور چیزها بنشینند. توصیه من به نوجوان‌های امریکا این است که شما خودتان بهتر می‌دانید چه کار کنید و چطور چیزی را که می‌خواهید به دست آورید.»

از میان صحنه‌های خشونت‌آمیزی که انجمن سینمایی امریکا از آنها نام برده، می‌توان به ویدئوی ضبط‌شده‌ای اشاره‌ای کرد که در آن ماموران پلیس را در حال ضرب و شتم اریک گارنر مردی از استیتن‌آیلند نشان‌ می‌دهد. مرگ گارنر در سال گذشته آتش اعتراض علیه خشونت پلیس امریکا را بیش از پیش شعله‌ور کرد. صحنه مصرف مواد مخدر نیز مربوط به بخشی از فیلم است که در آن به تصمیم دولت پرتغال مبنی‌بر جرم‌زدایی از مواد مخدر اشاره می‌شود – تصمیمی که به باور برخی منجر به کاهش مصرف مواد مخدر در این کشور شده است.

مستند «محل یورش بعدی کجاست» (Where to Invade Next) اولین‌بار سپتامبر گذشته در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد و با تشویق بی‌امان تماشاگران فیلم روبه‌رو شد. تازه‌ترین ساخته مور از 23 دسامبر (2 دی) به صورت گسترده در سینماهای امریکای شمالی روی پرده می‌رود تا واجد شرایط شرکت در فصل جوایز باشد.

اولین‌بار نیست که فیلمی از مایکل مور درجه‌بندی R دریافت می‌کند. در گذشته‌های دیگر آثار او مانند فیلم ضد جنگ «فارنهایت 11/9» و یا «من و راجر» و «بولینگ برای کلمباین» (که در سال 2003 جایزه اسکار بهترین مستند بلند را برای مور به همراه داشت) به خاطر درجه‌بندی‌شان جنجال‌ساز شده بودند.

مور می‌گوید: «انجمن سینمایی امریکا با شخص من مشکلی ندارد. این سوژه فیلم است که آنها را عصبی می‌کند. پرداختن به این موضوع که ما هنوز در این کشور بیمه سلامت کافی نداریم آزارشان می‌دهد. اما هیج صحنه خشونت‌آمیز یا غیراخلاقی در فیلم وجود ندارد. من مخاطب را به استفاده از مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی یا تنباکو تشویق نمی‌‌کنم، پس مشکل‌ کجاست؟»

او اضافه می‌کند: «فیلم‌های زیادی با درجه‌بندی پی‌جی-13 دیده‌ام که شخصیت‌هایشان مثل رگبار از اسلحه و بمب استفاده می‌کنند.»

مور و پخش‌کنندگان فیلمش گزینه دیگری نیز داشتند؛ این که فیلم‌شان را بدون درجه‌بندی اکران کنند اما در آن صورت بسیاری از زنجیره‌های سینمایی حاضر به نمایش فیلم نمی‌شدند. مور می‌گوید امیدوار بود انجمن سینمایی امریکا نظرشان را عوض کنند اما عقیده دارد درجه‌بندی آر باز هم بهتر از فیلم بدون درجه‌بندی است چون دلش نمی‌خواهد از تعداد مخاطبانی که برای تماشای فیلمش به سالن‌های سینما می‌روند کاسته شود.


ویدیو مرتبط :
مستند سیکو (Sicko) با دوبله ی فارسی اثر مایکل مور