علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



فیلمسازان انیمیشن به افتتاحیه دعوت نشدند/ مراسمی به رنگ بنفش


به گزارش خبرنگار مهر، عصر روز گذشته ۱۱ بهمن ماه مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری در تالار وحدت برگزار شد ولی فیلمسازی چون ابراهیم حاتمی کیا که در این دوره از جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «بادیگارد» در بخش سودای سیمرغ حضور دارد، در این مراسم حاضر نشد، همچنین بسیاری از صاحبان آثار در این دوره جشنواره از جمله فیلمسازان انیمشین به مراسم دعوت نشده بودند.

جایگاه فیلمسازان مختلف مشخص بود جز سینمای انمیشین

مراسم استقبال از مهمانان جشنواره یک ساعت زودتر از شروع رسمی مراسم آغاز شد و هر یک از مهمانان و صاحبان آثار در این دوره از جشنواره فیلم فجر همراه با عوامل دعوت شده فیلم به داخل تالار وحدت هدایت می شدند.

یکی از المان های موجود در سالن پذیرایی استفاده از رنگ بنفش در فضاسازی بود و این رنگ بندی در لباس های یک شکل دست اندرکاران اجرایی جشنواره نیز دیده می شد.

هر یک از عوامل فیلم ها با توجه به گروه نمایش فیلم خود به تفکیک «سودای سیمرغ» «سینمای حقیقت»، «هنر و تجربه» و «نگاه نو» در ردیف های درنظر گرفته شده در تالار وحدت نشستند و تنها گروهی که جایگاه مشخصی برای حضور در مراسم افتتاحیه جشنواره نداشت سینمای انیمیشن بود.

پس از بررسی خبرنگاران حاضر در تالار وحدت درباره چرایی نبود جای مشخص برای سینمای انیمیشن، مشخص شد که صاحبان فیلم های انیمیشن از اساس به مراسم افتتاحیه جشنواره دعوت نشده اند.

در حالی که تالار وحدت مملو از جمعیت شده بود، مهمانان در جایگاه خود نشستند و در سالن بسته شد. این در حالی بود که برخی از صاحبان آثار دعوت شده به مراسم و همچنین خبرنگارانی که دیرتر از ساعت مقرر در تالار وحدت حضور پیدا کرده بودند، به سمت بالکن های تالار وحدت راهنمایی شدند. همچنین بخشی از جمعیت حاضر در مراسم همچنان ایستاده بودند. 

برنامه راس ساعت ۱۹ با تلاوت آیات قرآن و صحبت های محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آغاز شد.

یکی از بخش های جنجالی مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره صحبت های محسن امیریوسفی و ابراز گله او از چرایی دیده نشده فیلم «آشغالهای دوست داشتنی» در این دوره از جشنواره فیلم فجر بود. این فیلمساز در بخشی از صحبت های خود، سازمان سینمایی را به پادگان نظامی تشبیه کرد و گفت که در عمر مدیریت جدید سینما، سازمان سینمایی را چیزی جز پادگان نظامی ندیدم.

همسر شهید طاهری توسط بانوان سینماگر تقدیر شد

صحبت های امیریوسفی همزمان با ورود علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بود و علی جتنی صحبت های این فیلمساز را به طور کامل شنید.

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی که در بخشی از مراسم که به برگزاری آیین بزرگداشت محمد مهدی دادگو اختصاص داشت در پاسخ به صحبت های امیریوسفی گفت: همیشه به دادگو گفته ام که نبودنش را همواره کنار خود احساس می کنم و اگر سازمان سینمایی پادگان نبود از دادگو دعوت می کردم که بیاید و در جای بنده بنشیند.

محمد مهدی دادگو تهیه کننده سینما هم در پاسخ به رییس سازمان سینمایی گفت: در درجه نخست باید گوییم که خوشحالم این مراسم با عنوان «آیین» همراه است چون «آیین» نام نوه من است و بعد تاکید کرد برگزاری این مراسم در ابتدا از حسن ظن محمد حیدری است و بعد حضور استادم حجت الله ایوبی. چرا که این مدیر سینمایی در هر مسندی که حاضر شد و خدمت کرد به میزهای خود اعتبار بخشید.

یکی از بخش های ویژه در مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنوراه فیلم فجر تقدیر از همسر شهید سعید طاهری بود. این مراسم با حضور زهرا سادات حسینی راوی کتاب «دا»، رخشان بنی اعتماد کارگردان سینما، فاطمه معتمدآریا و مهتاب کرامتی بازیگران سینما و تلویزیون ایران و با اهدای لوح تقدیر به همسر شهید سعید طاهری برگزار شد.

رخشان بنی اعتماد خطاب به همسر شهید سعید طاهری گفت: در یک دوره از برگزاری جشنواره دانشجویی با همسر شما همسفر بودم و از نزدیک شاهد دیدگاه و جهان‌بینی مردی بودم که ۸ سال از بهترین روزهای زندگی خود را در جنگ گذرانده بود. شهید طاهری با محافل مختلف فرهنگی ارتباط داشت و در میان اهالی سینما نیز از احترام ویژه ای برخوردار بود. فارغ از اینکه دنیا محل رفت و آمد است باید بگویم که رفتن بعضی از آدم ها با هیچ چیز جبران نمی شود و شهید طاهری یکی از این عزیزان بود.

یدالله نجفی در سینمای ایران تکرار نمی شود

این فیلمساز همچنین با یادی از زنده یاد یدالله نجفی صدابردار سینمای ایران گفت: باید یادی کنم از یدالله نجفی که یکی از موهبت های سینمای ایران بود و جای خالی او در میان ما پر نمی شود. در واقع نجفی در سینمای ایران تکرار نمی شود.

پس از پایان صحبت های رخشان بنی اعتماد، همسر شهید سعید طاهری گفت: امثال سردار حاج سعید طاهری ۸ سال از عمر خود را در دفاع مقدس گذراندند، اما او پس از جنگ نتوانست دست از دغدغه های فرهنگی خود و مشق کردن درس ایثار بردارد و روحش آرام نگرفت اما با رفتن اش نشان داد شهادت هنر مردان خدا است.

همسر شهید سعید طاهری در پایان صحبت های خود تاکید کرد: شهید طاهری نسبت به سینما نگاه ویژه ای داشت و معتقد بود سینما متعلق به قشر خاصی از مردم نیست و می گفت که هنرمندان باید این هنر را به دل مردم ببرند تا تاثیرگذاری دو چندان داشته باشد.

بخش بعدی برنامه به برگزاری آیین نگوداشت هنرمندانی چون مهدی فخیم زاده، رضا کیانیان، محمد مهدی دادگو و رویا تیموریان اختصاص داشت. در این بخش از برنامه احسان کرمی به عنوان مجری اصلی برنامه از مهناز افشار بازیگر سینما دعوت کرد تا در دعوت از هنرمندان برای حضور روی صحنه به او کمک کند.

روخوانی پر از اشتباه مهناز افشار از روی یک متن ساده و تسلط بهرام رادان

مهناز افشار متنی را که ایوب آقاخانی نوشته بود پر از اشتباه روخوانی کرد و گفت که پیش از اجرا از روی متن نخوانده است و در نهایت مهناز افشار اجرای پر از اشتباه را روی صحنه برد. احسان کرمی به وی گفت من به شما اجرا یاد می‌دهم و او گفت فکر نمی کنم من اجرا یاد بگیرم که احسان کرمی به وی گفت حداقل آبروداری کنید.

بهرام رادان یکی دیگر از بازیگران دعوت شده برای اجرای این بخش از مراسم بود، این بازیگر در نهایت تسلط و حفظ حرمت و جایگاه هر یک از هنرمندان بخش های مربوط به اجرای خود را روی صحنه برد.

برگزاری آیین بزرگداشت مهدی فخیم زاده نخستین بخش از برنامه بزرگداشت ها بود و هریک از مدعوین همراه با همسران خود روی صحنه می آمدند. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با مریلا زارعی بازیگر سینمای ایران برای اهدای لوح تقدیر مهدی فخیم زاده روی صحنه آمدند. وزیر ارشاد در بخشی از صحبت های خود به سریال «خواب و بیدار» اشاره کرد و گفت که سریال خوبی بوده است.

مهدی فخیم زاده درباره برگزاری مراسم بزرگداشت خود گفت: زمانی که محمد حیدری دبیر جشنواره تماس گرفت و گفت که می خواهد برای من مراسم بزرگداشت بگیرد گفتم که بزرگداشت برای کسی است که بزرگ شده باشد ولی من هنوز بزرگ نشده ام.

فخیم زاده: امسال چلوکباب سفره سینمای ایران شدم

این بازیگر همچنین تاکید کرد که سینماگرانی مثل من در جشنواره فیلم فجر همیشه حکم سبزی خوردن سر سفره را دارند اما من در جشنواره امسال حکم چلوکباب سفره سینمای ایران را دارم.

رضا کیانیان یکی دیگر از بازیگران تجلیل شده در این مراسم بود او که به همراه همسرش روی صحنه آمد. این بازیگر در صحبت های خود عنوان کرد که از خوش شانس ترین افراد است و ابراز خوشحالی کرد که لوح تقدیر خود را از فاطمه معتمدآریا دریافت کرده است.

یکی دیگر از نکات مهم این جشنواره، دلجویی از فاطمه معتمدآریا در بخش های مختلف مراسم بود که توسط افراد متعدد انجام شد.

مسعود رایگان بازیگر سینمای ایران و همسر رویا تیموریان هنگام برگزاری آیین بزرگداشت رویا تیموریان گفت: دعوت از سینماگران برای برگزاری مراسم آیین بزرگداشت یکی از رویکردهای خوب در برگزاری این بخش است چرا که کانون گرم خانواه مورد تکریم قرار می گیرد.

رایگان همچنین به صبوری خانواده هنرمندان اشاره کرد و خطاب به معتمدآریا گفت: می دانم که در ماجرای پیش آمده آزرده خاطر شدی اما این را هم می دانم که همسرت احمد حامد نیز در کنارت بوده و صبوری کرده است. پس از پایان صحبت های رایگان، معتمدآریا از این بازیگر به خاطر یادآوری به جای او تقدیر کرد و جای همسر خود را خالی عنوان کرد.

حبیب ایل بیگی، علیرضا تابش، محمد مهدی طباطبایی نژاد از جمله مدیران حاضر در مراسم افتتاحیه بودند اما در این میان جای علیرضا رضاداد دبیر دو دوره گذشته جشنواره فیلم فجر در میان مدیران سینمای ایران خالی بود.


ویدیو مرتبط :
گوینده ورزشگاه تبریز،هواداران را به چه مراسمی دعوت کرد/