سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



فیلیپین از چین خواست به حکم دادگاه لاهه احترام بگذارد


فیلیپین از چین خواست به حکم دادگاه لاهه احترام بگذاردایرنا/ فیلیپین روز دوشنبه پس از آنکه پکن، مانیل را به 'تحریک سیاسی' متهم کرد، از چین خواست به حکم آینده دادگاه داوری لاهه در مورد مناقشه ارضی در دریای جنوبی چین احترام بگذارد.

به گزارش ایرنا، چین با کشورهای فیلیپین، ویتنام، بروئنی، اندونزی و جزیره تایوان بر سر مالکیت بخش هایی از دریای جنوبی چین که دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است اختلاف دارد و مانیل نخستین کشوری است که این اختلاف را به دادگاه لاهه برده و پرونده ای در این دادگاه گشوده است.
چین حاضر به پذیرش حضور در این دادگاه نشد و تاکید دارد همه اختلافات باید از طریق مذاکرات دوجانبه حل و فصل شود.
'آلبرتو دل روزاریو' وزیر امور خارجه فیلیپین روز دوشنبه در بیانیه ای از چین خواست به حکم آینده دیوان داوری احترام گذاشته و با هم برای حل اختلافات با استفاده از یک رژیم مبتنی بر قوانین بین المللی تلاش کنند.
وی تاکید کرد: اگر چین به پاسخ جمعی ما گوش نمی دهد، این بدان معنی نیست که خود را بالاتر از قانون در نظر بگیرد.
به نوشته تارنمای 'فیل استار'، وزیر خارجه فیلیپین که انتظار دارد حکم دادگاه لاهه قبل از ماه مه اعلام شود، گفت که مانیل و پکن چندین بار در مورد اختلافات و مناقشات دریایی بحث کرده اند، اما هیچ چیز حل و فصل نشد.
وی پیش از این نیز تاکید کرده بود کشورش در صورتی که دیوان بین المللی داوری لاهه در اختلاف مانیل با پکن بر سر مالکیت بخش هایی از دریای جنوبی چین به نفع فیلیپین رای دهد باید مذاکرات دوجانبه با پکن را آغاز کند.
وزیر امور خارجه فیلیپین به دلیل بیماری اواسط بهمن ماه استعفاد داد که مورد پذیرش 'بنیگنو آکینو' رئیس جمهور نیز قرار گرفت. وی روز هفتم مارس سال جاری (17 اسفند) این پست را به فرد دیگری واگذار می کند.
فیلیپین از سال 2013 موضوع اختلاف با چین در خصوص مالکیت بخش هایی از دریای جنوبی را در دادگاه بین المللی لاهه مطرح کرده و با این حال، مقامات چینی بارها اعلام کرده اند برای حل و فصل مسائل مرتبط با حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین، بیگانگان و داوری های خارجی، صلاحیت ندارند.
چین و فیلیپین در خصوص حداقل 11 جزیره و صخره در داخل این منطقه اختلاف دارند. تنش میان چین وفیلیپین از سال 2012 و زمانی که پکن کنترل منطقه موسوم به 'اسکار بورو شول' در این منطقه را در اختیار گرفت، تشدید شد.
در دریای جنوبی چین حدود 250 جزیره کوچک قرار دارد که مساحت آن ها به 15 کیلومتر مربع می رسد و چین برای توسعه این جزایر اقدام به ساخت جزایر مصنوعی کرده که مورد اعتراض کشورهای منطقه و آمریکا قرار گرفته است.
در قراردادهای بین المللی پس از جنگ جهانی دوم نیز تکلیف این 250 جزیره معلوم نشده و اکنون دستکم 6 کشور مدعی مالکیت این جزایر هستند.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
حضور آنجلینا جولی در محاکمه ای در دادگاه لاهه