ماجرای دادن چک پیش از تحویل خودرو


گرچه مدت فروش خودرو در قالب تسهیلات 25 میلیون تومانی بر خلاف پیش‌بینی‌ها فقط شش روز طول کشید، ولی حواشی ثبت نام تا تحویل آن تاکنون پایان نیافته و هر بار ماجرایی تازه برای خریداران به همراه داشته است. در تازه‌ترین رویداد، ثبت‌نام کنندگان هنگام تحویل خودرو باید چک دیگری به ارزش 120 درصد قیمت خودرو را به خودروساز مربوطه تسلیم کنند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، برخی شرکت‌های خودروسازی به نمایندگی‌های خود اعلام کرده‌اند که برای انجام فرایند تحویل خودرو به مشتریان، از آنان به اندازه 120 درصد قیمت خودرو تسهیلات چک تصمینی بانکی یا سفته دریافت کنند. در عین حال که برخی دیگر از خودرو سازان هنگام ثبت نام، این چک تضمینی را در کنار چک‌های مربوط به پرداخت اقساط وام 25 میلیونی دریافت کرده بودند.

پیگری موضوع از بانک مرکزی نشان داد که دریافت چک تضمینی از مشتری، تکلیف این بانک یا بانک‌های عامل نیست و از جمله شرایطی است که خودروسازان به عنوان ضمانت برای خریداران تعیین کرده‌اند. این در حالی است که تعهد خودروساز به وصول تمامی چک‌های ارائه شده از سوی مشتری و واریز به حساب بانک عامل موجب دریافت ضمانتی معادل 120 درصد تسهیلات دریافتی از سوی آنها شده است. خودروسازان معادل تسهیلاتی را که قرار است خریدار به تدریج پرداخت کند، یکجا از بانک عامل دریافت می‌کنند و با پرداخت اقساط توسط مشتری، مبالغ آن را در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهند. در این بین اگر هر چکی از سوی مشتری در زمان مقرر پرداخت نشود، این خودروساز است که باید معادل آن را به حساب بانک واریز کند. به عبارتی دیگر چک معادل 120 درصد تسهیلات، تنها تضمین مشتری در مقابل دریافت تسهیلات 25 میلیون تومانی خواهد بود.

وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو از سیاستهای اعتباری بانک مرکزی در قالب بسته تسریع رونق اقتصادی بود که به منظور فروش و تخلیه انبار خودروسازان و کمک به خروج از روکود از 18 آبانماه شروع شد و با پر شدن سقف 110 هزار دستگاه برای تامین مالی فروش خودرو، این طرح در مدت شش روز به پایان رسید. در این بین خودروسازان حدود 20 هزار دستگاه بالاتر از سقف تعیین شده ثبت نام کردند. در عین حال که برای تحویل خودرو نیز شرط تامین مالی از سوی بانک‌ها را مطرح کردند. با این وجود بعد از تکمیل اسناد خودروسازان و تحویل به بانکهای عامل، این بانکها نیز اسناد را از اواخر هفته گذشته به بانک مرکزی تحویل داده و این بانک هم مبالغ را طبق اسناد ارائه شده به بانکهای عامل واریز کرد تا در اختیار خودروسازان قرار دهند.

خودروسازان نیز تحویل خودروهای با وام 25 میلیونی به متقاضیان را از چند روز پیش آغاز کردند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
زیر و بم ماجرای تاخیر در تحویل تندر 90