سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



قانون ممنوعیت تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان در آستانه تصویب


سلامت نیوز: سال‌هاست که از مضرات چیپس، پفک، نوشابه و... . سخن گفته می‌شود، اما هنوز صدها تبلیغ از آنها، از انواع رسانه‌های دیداری و شنیداری منتشر می‌شود؛ رسانه‌هایی که مخاطب اصلی بسیاری از آنها، کودکانی هستند که تغذیه سالم، اصلی‌ترین فاکتور آنها برای رشد است. برخی کارشناسان تغذیه معتقدند زیان مصرف یک پاکت چیپس، کمتر از استعمال یک نخ سیگار نیست؛ اما قانونی برای جلوگیری از تبلیغات زیاد این محصولات وجود ندارد. البته چند سالی است طرحی در مجلس برای جلوگیری از تبلیغ این قبیل محصولات با عنوان طرح ممنوعیت از تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان در دست بررسی است؛ قانونی که هنوز در گیر و دار ایراداتش به تصویب نرسیده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان نوشت: براساس این طرح، ارائه هرگونه اطلاعات نادرست و خلاف واقع به‌منظور تبلیغ درباره آثار مثبت ناشی از مصرف مواد و فرآورده‌های دارویی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، گیاهی، طبیعی، مکمل و همچنین بهره‌برداری از تجهیزات و ملزومات پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاهی و هرگونه خدمات سلامت، ممنوع است و مرتکب به مجازات درجه 6 و محرومیت از فعالیت شغلی مرتبط برای دو تا پنج سال و در صورت تکرار جرم، به مجازات درجه 5 و ممنوعیت دائم از ممنوعیت شغلی مرتبط محکوم می‌شود. عبدالرحمان رستمیان، عضو کمیسیون بهداشت با بیان اینکه این طرح ایراداتی داشت که در کمیسیون بهداشتی در دست بررسی برای رفع ایراد است، به «فرهیختگان» گفت: «با تصویب مجلس شورای اسلامی، طرح ممنوعیت تبلیغات با معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباط جمعی داخلی و بین‌المللی و فضاهای مجازی در یک‌فوریت مرداد پارسال تصویب شد، اما کلیات آن به دلیل وجود ایراداتی هنوز تصویب نشده است.» به گفته او کمیسیون تلاش دارد این طرح را به تصویب برساند؛ چراکه با تصویب آن رسانه‌ها از تبلیغات اغراق‌آمیز داروها و مکمل‌های غیراستاندارد منع می‌شوند.

حتی مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفته بود: «برخورد با تبلیغات دروغین که می‌تواند برای مصرف‌کنندگان ایجاد گمراهی کند، از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.»

قانونی برای کالاهای آسیب‌رساندر حال حاضر ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان به سلامت جامعه تنها به ابلاغیه‌ای از سوی وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی محدود می‌شود. بر این اساس تبلیغات خوراکی‌هایی همچون چیپس، پفک و... باید از تلویزیون حذف شود؛ ابلاغیه‌ای که کمتر از سوی مسئولان رسانه ملی مورد اجرا قرار گرفته است. همچنین در ماده 37 برنامه پنجم توسعه کشور موضوع کالاهای آسیب‌رسان به سلامت مورد توجه قرار گرفته است به‌طوری که در بند «الف» و «ج» این ماده‌، درباره تهیه لیست کالاهای آسیب‌رسان و ممنوعیت تبلیغات این کالاها توضیح داده شده است.

بر همین اساس، وزارت بهداشت درصدد است فهرستی از کالاهای آسیب‌رسان به سلامت جامعه را تهیه و برای دستگاه‌های مربوطه ارسال کند. در این فهرست، کالاهای خوراکی همچون چیپس و پفک، فست‌فودها و... به‌عنوان کالاهای آسیب‌رسان معرفی شده‌اند که باید تبلیغات آنها ممنوع شود.ضیاءالدین مظهری، متخصص و از اعضای انجمن تغذیه کشور در این باره به «فرهیختگان» می‌گوید: «علاوه‌بر ابلاغیه وزارت بهداشت لازم است قانونی هم در این باره وجود داشته باشد. البته به نظر می‌رسد در این قانون که در مجلس مطرح است بیشتر برای جلوگیری از تبلیغ‌های ماهواره‌ای تنظیم شده است. این در حالی است که هنوز رسانه‌های داخلی ما سود زیادی از تبلیغ کاهاهای آسیب‌رسان به جیب می‌زنند.»

به عقیده او، پیش‌تر در پیش‌نویس قانون مالیات بر ارزش افزوده که هنوز به مرحله تصویب نهایی نرسیده است، برای هفت نوع کالا و خدمات مالیات خاص تعیین شده تا علاوه‌بر 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده فعلی، مالیات خاص دیگری نیز پرداخت کنند که یکی از این هفت کالا، نوشیدنی‌های گازدار هستند.این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه متاسفانه وقتی محور درآمد رسانه ملی با تبلیغات تعریف می‌شود، کاری نمی‌توان کرد، می‌گوید: «سودهای کلانی از راه تبلیغات کالاهایی که مستقیم سلامتی مردم را نشانه گرفته است، نصیب برخی رسانه‌ها می‌شود و به همین دلیل برخی علاقه‌ای ندارند که این قانون تصویب شود.»


ویدیو مرتبط :
ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی آمریکایی