سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



لیزر لاغرتان نمی‌کند


سلامت نیوز: امان از دست این چاقی که اندام آدم را بسیار نامتناسب و نازیبا نشان می‌دهد. حتی با وجود آن که مدتی است به طور پراکنده از رژیم‌های غذایی و ورزش کمک می‌گیرید، اما موفق به از بین بردن توده‌های انباشته شده چربی در ناحیه کمر، شکم و ران خود نشده‌اید. تصورتان هم به اشتباه یا درست این است که این توده‌های چربی نسبت به رژیم غذایی و تمرین‌های ورزشی مقاوم هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، از آنجا که شخصی هم نیستید که برای رسیدن به تناسب اندام به تیغ جراحی تن بدهید، توجه‌تان به استفاده از روش‌های لاغری با استفاده از لیزر جلب می‌شود، اما آیا واقعا می‌شود برای لاغر شدن از میانبرهایی چون روش‌های کاهش چربی با استفاده از لیزر مانند کویتیشن، لیپولیزر، کرایو لیپولیزر و لیپوماتیک بهره گرفت؟ آیا اصولا این روش‌ها جایگزین مناسبی برای کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش خواهند بود؟

اشتباهی که بسیاری افراد در گرایش یافتن به این روش‌ها مرتکب می‌شوند آن است که کاهش چربی با کمک لیزر را روشی برای کاهش وزن در نظر می‌گیرند. در حالی که این روش‌ها صرفا برای درمان چربی‌های محدود ناحیه شکم، پهلو، باسن و ران‌ها مناسب است. آن هم به این علت که از بین بردن چربی زیاد در بدن نیازمند به‌کارگیری روش‌های درمانی متعدد است.

به گفته دکتر طیبه نیکو خرسند، جراح عمومی، لیزر بیشتر به عنوان کاهش سایز موثر است تا کاهش وزن. کما این که در کاهش وزن‌های بسیار بالا ابتدا باید از روش‌های جراحی مربوط به کاهش وزن کمک گرفته شود و در ادامه از لیزر استفاده شود.

ابتدا کاهش وزن سپس کاهش سایز

عضو هیات مدیره انجمن علمی پزشکی لیزری ایران در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این که از لیزر می‌توان در کنار دیگر روش‌ها برای لاغری موضعی استفاده کرد، می‌گوید: کاهش وزن فقط با رژیم مناسب و ورزش و فعالیت بدنی کافی محقق می‌شود، اما در ادامه می‌توان از لیزر به عنوان روشی کمکی برای رفع چربی‌های انباشته شده موضعی بهره گرفت. البته روش کار برای رسیدن به این هدف نیز به نوع لیزر بستگی دارد.

این جراح عمومی می‌افزاید: در واقع با بهره‌گیری از لیزر کم‌توان محل لاغری تعیین می‌شود و با لیزر، چربی‌های داخل سلولی آزاد می‌شوند. ادامه این روند نیز به عهده بیمار است که با فعالیت‌های مناسب از آنها به عنوان منابع انرژی استفاده کند و با تحرک بدنی نسبت به دفع آن اقدام کند.این روش در مطب‌ها قابل انجام است و نیاز به جلسات متعدد درمانی دارد.

وی تاکید می‌کند: اما در لیزر پرتوان یا لیپولیزر از لیزر و ساکشن همزمان استفاده می‌شود که اقدامی تهاجمی بوده و به اتاق عمل نیازدارد. در این روش سلول‌های چربی با لیزر تخریب شده و با ساکشن خارج می‌شوند.

اگر اهل رژیم و ورزش نیستی... .

خیلی‌ها می‌پرسند آیا استفاده از روش‌های کاهش سایز با لیزر با اصول سلامت مطابقت دارد؟

دکتر خرسند در پاسخ می‌گوید: توجه داشته باشید رژیم غذایی مناسب، ورزش و فعالیت بدنی کافی برای اثر بخشی لیزر کم‌توان در لاغری موضعی لازم است که در این صورت بهره‌گیری از این روش‌ها در افرادی که کاندیدای مناسبی برای انجام آن محسوب می‌شوند منافاتی با سلامت ندارد.

این متخصص تاکید می‌کند: بی‌شک در کسانی که نتوانند رژیم مناسب، ورزش و فعالیت بدنی لازم را رعایت کنند استفاده از لیزر کم‌توان به آزاد شدن دوباره چربی‌ها منجر می‌شود. در چنین شرایطی چربی‌های آزاد شده دوباره به داخل سلول‌ها برگشته و نتیجه‌ای از به‌کارگیری این روش‌ها حاصل نمی‌شود. در چنین مواردی حتی بعد از کاهش سایز نیز اگر رژیم مناسب رعایت نشود از آنجا که تعداد سلول‌ها ثابت است، فرد دوباره افزایش سایز خواهد داشت. همچنین در مواردی که از لیپولیزر استفاده شده است مناطق دیگری نیز دچار افزایش سایز خواهند شد.

چرا دوباره به سایز قبلی برمی‌گردی؟

توجه داشته باشید علاوه بر مشکل برگشت پذیری اثرات ناشی از لاغری با لیزر این نکته نیز اهمیت دارد که با وجود آن که لیزر کم‌توان عارضه‌ای ندارد ولی لیپولیزر روشی تهاجمی است که اگر درست انجام نشود، احتمال سوختگی پوست و آسیب‌های متعدد دیگر نیز بر اثر آن وجود دارد.

عضو هیات مدیره انجمن علمی پزشکی لیزری ایران درباره علل برگشت‌پذیری آثار درمانی ناشی از روش‌های لاغری با لیزر توضیح می‌دهد: در لیزر کم‌توان، سلول‌های چربی سالم می‌مانند فقط اندازه آنها کوچک می‌شود و با رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب دوباره به اندازه قبلی برمی‌گردند. همچنین در لپپولیزر با وضعیت بدتری هم روبه‌رو هستیم، این که سلول‌های سالم نواحی دیگر نیز به دلیل رعایت نکردن رژیم غذایی و کم‌تحرکی، افزایش سایز خواهند داشت. با این حال، در صورتی که دو اصل رژیم مناسب و ورزش و فعالیت بدنی کافی پس از به‌کارگیری این روش‌ها رعایت شود، بهره‌گیری از آنها در کاندیداهای مناسب با عوارض منفی همراه نخواهد بود.


ویدیو مرتبط :
وقتی‌ آمریکایی‌ها سعی‌ میکنند ایرانی‌ باشند!