سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ایران پس از لغو تحریم‌ها نمی‌تواند هر اندازه که خواست نفت بفروشد/ بانک‌ها و شرکت‌های انرژی فورا به ایران نمی‌آیند


به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، پس از اعلام لغو تحریم‌های ایران در بامداد روز یک شنبه و اجرای برجام روزنامه فایننشال تایمز طی گزارشی در مورد وضعیت صادرات نفت ایران پس از لغو تحریم نوشت: صنعت نفت در برابر بازگشت دوباره ایران به بازارهای جهانی پس از برداشته شدن تحریم‌ها مقاومت می‌کند.

این روزنامه اقتصادی در گزارش خود اینگونه تحلیل کرد: هرچند ایران تلاش می‌کند که بگوید لغو تحریم‌ها یعنی ایران به سرعت هر چه بخواهد می‌تواند نفت بفروشد اما در حقیقت اینگونه نیست، چراکه لغو تحریم‌ها لزوما به معنای بازگشت سریع بانک‌های خارجی و شرکت‌های انرژی نیست و برای جذب سرمایه‌گذاری استقرار دوباره بانکداری و کانال‌های مالی ضرورت دارد.

به نوشته این گزارش، بازگشت ایران که در نظر دارد تا تولید و صادرات نفت را تا 500 هزار بشکه در روز به محض برداشته شدن تحریم ها افزایش دهد، در زمانی به وقوع می‌پیوندد که قیمت نفت به کمتر از 30 دلار در بشکه کاهش یافته و کمترین قیمت در 12 سال گذشته را ثبت کرده است. همچنین این بازگشت  زمانی‌ رخ می‌دهد که روابط عربستان و هم پیمانانش با ایران بد شده است. 

بازرسان سازمان ملل بامداد امروز اعلام کردند که ایران بخش‌های قابل توجهی از برنامه هسته‌ایش را از فعالیت خارج کرده و راه برای صادرات نفت این کشور به بازارهای جهانی پس از نزدیک به 4 سال فراهم شده است.

با این حال، درحالی‌که ایران اکنون قادر است تا نفت صادر کند اما هنوز تحریم‌های دیگری وجود دارد که ممکن است مانع از بازگشت شرکت‌های انرژی به این کشور شود.

مقامات ایرانی انتظار دارند تولید نفت این کشور 6 تا 7 ماه پس از لغو تحریم‌ها یک میلیون بشکه افزایش یابد و طی 12 ماه به میزان تولید گذشته برابر با 3.4 میلیون بشکه در روز برسد. با این حال، تحلیلگران بین‌المللی انرژی این رقم را جاه‌طلبانه می‌دانند.

درحالی که مقامات ایران در میان نگرانی‌های فزاینده از اینکه تولید اضافی ایران بر فزونی عرضه در بازارهای جهانی بیفزاید، اظهارنظرهای خود را ملایم کردند اما ریچارد نفیو مقامات پیشین کاخ سفید در موضوعات مربوط به تحریم‌ها گفت: «ایران آنچه بتواند انجام می‌دهد.»

وی افزود: «روز اجرا به این معناست که ایران اکنون آزاد است هر میزان، به هر که و با هر قیمتی که بخواهد نفت بفروشد.»

به نوشته فایننشال تایمز، هرچند برخی از ناظران بازار می گویند که بازگشت ایران قبلا (بر بازار) ‌تاثیر گذاشته است اما بقیه نسبت به یک کاهش شدید دیگر قیمتی هشدار می‌دهند.

دلالان حمل و نقل می گویند حدود 24 نفتکش بزرگ با نام‌هایی نظیر سرنا، امبر، دستنی و کشتی ها کوچک‌تری نظیر آرگو در سواحل ایران منتظر ازسرگیری تجارت با جهان هستند. آنها حامل 50 میلیون بشکه نفت هستند.

روبین میلز تحلیلگر بازار در این‌باره گفت: «ببینیم که ایران در کوتاه‌مدت چگونه به سرعت نفت خود را می‌فروشد، نفتی که در حقیقت، بیشتر آن میعانات گازی است که در مخازن وجود دارد.»

تهران اعلام کرده است که تمایل دارد تا نفت بیشتری به مشتریان سنتی خود بفروشد از خریداران آسیایی گرفته تا شرکای پیشین در اروپا.

فریدون فشارکی رئیس یک موسسه مشاوراتی که به رقبای ایران مشاوره می‌دهد در این‌باره گفت : «تاثیر فوری بر روسیه و عربستان برای فروششان به اروپاست.»

اگرچه ایران مقداری امتیازات جزئی داده است اما تلاش می‌کند تا تخفیف‌ها را محدود کند. به گفته مقامات ایرانی، سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های خارجی و دیگر قراردادها برای شیرین کردن فروش‌ها استفاده شد. ایران از معامله پایاپای نفت با کالا در کشورهایی نظیر هند در زمان تحریم‌ها استفاده می‌کرد.

امیرحسین زمانی‌نیا معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل هفته پیش گفت: «قطعا مشتریانی وجود دارند که برای خرید تولید اضافی ایران تمایل دارند.»

یک مقام آگاه گفت: ایران امید دارد تا 200 هزار بشکه نفت به یونان، اسپانیا و ایتالیا صادر کند. توافق برای فروش حدود 500 هزار بشکه نفت به ترتیب به ترکیه، هند و آفریقای جنوبی هم‌اکنون وجود دارد.

صادرات نفت ایران از 3 میلیون بشکه در روز در سال 2011 به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

مقامات ایرانی امید دارند هرگونه اعلامی این کشور را قادر سازد تا میلیاردها دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود را آزاد سازند و به محدودیت‌هایی که به صنعت نفت و صادرات این کشور ضربه زده است، پایان دهند.

ایران با تست زیرساخت‌های صادراتی خود در ماه‌های اخیر این پیام را مخابره کرد که لغو تحریم‌ها یعنی تهران می‌تواند فورا نفت بیشتری بفروشد اما آنهایی که در بخش نفت این کشور مشارکت دارند واقع‌‌بین‌تر هستند.

یک مدیر کشتیرانی ایران گفت: «همانند موتوری که پس از زمان زیادی حالت انتظار، روشن می‌شود، صنعت نفت ایران نیز در یک آن به خوبی کار نمی‌کند... تا سیستم بانکداری و پرداخت ما به فعالیت بازگردد، تمامی اینها زمان می‌برد.»

ایران در بلندمدت قطعا به جذب حداقل 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی و فناوری جدید نیاز دارد. این کشور جایزه بزرگی برای غول‌های انرژی است که می‌خواهند به ذخایر عظیم ایران معادل 260 میلیارد بشکه نفت دست یابند. نمایندگان این شرکت‌ها از توتال گرفته تا انی و میتسوبیشی در ماه‌های اخیر به تهران آمده اند.

ساروش زایوالا وکیل متخصص در زمینه تحریم‌ها در این‌باره گفت: تامین مالی یک عامل مهمی و اصلی است و لغو تحریم‌ها لزوما به معنای بازگشت سریع بانک‌های خارجی و شرکت‌های انرژی به ایران نیست.

«بسیاری نسبت به بازگشت سریع تحریم‌ها و موضوعات برجسته‌ای در رابطه با نگرانی‌های مربوط به پول‌شویی بسیار محتاط هستند. استقرار دوباره بانکداری و کانال‌های مالی ضرورت دارد تا سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر شود.»

انتهای پیام/

 

http://fna.ir/EJ75BD


ویدیو مرتبط :
گزارشگر بی بی سی : تحریم کنندگان ایران در حال چشیدن آثار تحریم نفت ایران هستند.