سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



عید میوه های خارجی!


عید میوه های خارجی!روزنامه جوان/ متن پیش رو در روزنامه جوان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

به گزارش «جوان» واردات و قاچاق گسترده میوه موجب شده تا اشتغال در بخش کشاورزی ضربه مهلکی ببیند و در این میان با وجودی که سالانه هزار‌ها میلیارد تومان خرج دستگاه عریض و طویل دولت است اما باید عنوان داشت که دولت نه توانسته واردات را تحت کنترل در‌بیاورد و نه قاچاق را. با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش جنب و جوش مردم برای تأمین مایحتاج زندگی در این روزها به نظر نمی‌رسد تغییر چندانی در بازار امسال با وجود حل برخی مسائل داخلی و جهانی و تأثیر‌گذاری آن روی اوضاع اقتصادی کشور ایجاد شود و همانطور که مشاهده می‌شود هر سال نسبت به سال گذشته اوضاع تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان بدتر شده و کم‌کم کالای ساخت داخل جای خود را به کالاهای وارداتی می‌دهد.
این روند موجب شده تا انتظار هر ساله واحدهای صنفی برای فروش بیشتر کالا یا عرضه خدمات متناسب شب عید نیز محقق نشود به گونه‌ای که حتی بسیاری از اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی که برای فروش بیشتر کالا راهی نمایشگاه‌های بهاره شده‌اند نیز به رکود حاکم بر بازار شب عید اذعان دارند.
شاید بتوان نخستین پیامد شکل‌گیری شرایط رکود در بازار را کاهش تقاضا و به تبع آن کاهش قیمت کالاها و خدمات تلقی کرد و بر این اساس بود که دست‌اندرکاران تنظیم بازار و مسئولان وزارت بازرگانی با وقوع بحران جهانی، بارها از کاهش قیمت کالاها و خدمات خبر داده و با تشدید برخوردهای نظارتی سعی در مقابله با روند صعودی تورم و افزایش بی‌رویه قیمت کالاها داشته‌اند. اما واقعیت آن است که جز چند قلم کالا، قیمت بیشتر کالاهای مورد نیاز شب عید مردم یا کاهش نیافته یا اینکه با وجود ذخیره‌سازی مناسب و اعمال سیاست‌های تعزیراتی روند صعودی نیز به‌خود گرفته است.
امسال نیز با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال، مسئولان سازمان حمایت و معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی از کاهش قیمت بیش از ۴هزار قلم کالا خبر داده‌اند اما واقعیت آن است که این کاهش قیمت‌ها هنوز نمود عینی در بازار نداشته‌ و بسیاری از مردم که این کاهش قیمت‌ها را به انتظار نشسته‌اند، آثار عینی این اقدامات برای کاهش قیمت‌ها را ملاحظه نمی‌کنند.
با توجه به برپایی بیش از ۳۰۷‌نمایشگاه از سوی اصناف و نیز برپایی فروش‌های فوق‌العاده، کاهش قیمت داوطلبانه در بازار رخ داده است که این امر به خوبی نشان‌دهنده رکود و روند بدون رونق قدرت خرید مردم و بازار سوت و کور تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان است.
همچنین در بخش مرکبات هم با وجود اینکه مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد از مرداد ماه سال جاری با پیش‌بینی این امر که امسال در کشور هیچ‌گونه نیاز به واردات میوه مرکباتی وجود ندارد اما باز هم با نزدیک شدن روزهای پایانی سال سر و کله میوه مرکبات وارداتی در بازارهای کشور پیدا شده و در اکثر میوه‌فروشی‌ها عرضه محصولاتی مانند نارنگی پاکستانی دیده می‌شود که به نظر می‌رسد سازمان‌های نظارتی زورشان به وارد‌کنندگان در این حوزه نمی‌رسد.
صدرالدین نیاورانی، نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان مهم‌ترین مشکل اصلی در بازار شب عید گفت: امسال سال آور میوه بوده است و از نظر دو محصول اصلی یعنی سیب و پرتقال به صورت فراوان وجود دارد و نارنگی هم در حد نیاز وجود دارد و مشکل اصلی در حقیقت میوه قاچاق است که هم بازار داخلی را بر هم می‌زند و همچنین بیماری‌های مختلف را به همراه خود دارد زیرا کنترلی وجود ندارد و باید جلوی این امر هر چه زودتر گرفته شود.
وی افزود: در سال گذشته دولت اقدام به خرید اقلامی مانند سیب کرده بود برای تعادل بازار که به صورت صحیح عرضه نشد و امید است امسال به صورت صحیح در کل کشور پخش شود و معطوف به تهران نشود. نیاورانی صدمه دیدن بازار شب عید از تنظیم بازار توسط دولت را بیان کرد و ادامه داد: تنظیم بازار امسال می‌تواند صدمه زیادی به بازار داخلی بزند زیرا در بازار داخلی مقدار زیادی میوه در سردخانه‌ها انباشته است و اگر قرار باشد دولت به عنوان تنظیم بازار وارد بازار شود و قیمت‌ها را کاهش دهد امکان دارد برخی کالاها آنقدر پایین بیاید که تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان متضرر شوند به همین خاطر دولت می‌بایست با همراهی و همدلی اتحادیه‌های تولید‌کننده و مصرف‌کننده و عرضه‌کننده داخل بازار همکاری و هماهنگی لازم را داشته باشد. نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در ارتباط با عرضه میوه وارداتی در بازار گفت: این موضوع که مطرح است که کالاهای وارداتی در بازار زیاد است نشان از قاچاق محصولات کشاورزی دارد و وزارت جهاد و بهداشت از جمله سازمان‌های ذیربط هستند که باید جلوی این قاچاق را بگیرند و از عرضه در بازار جلوگیری کنند. متأسفانه دولت در بخش صادرات هم تسهیلات مطلوبی نمی‌دهد و حتی در زمان تحریم‌ها بانک‌های داخلی هم صادرکنندگان را تحریم می‌کردند و به عناوین مختلف تسهیلاتی که در اختیار صادر‌کنندگان بوده را پس گرفتند و بسیاری از بنگاه‌ها را با مشکل مواجه کردند. در حالی که صدرالدین نیاورانی نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی از ذخیره‌سازی مناسب برای بازار شب عید خبر داد و میوه‌های وارداتی را قاچاق خواند. حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی با بیان اینکه ذخیره پرتقال و سیب به اندازه کافی گفت: امسال دو میوه اصلی شب عید که پرتقال و سیب است را در حد نیاز ذخیره کرده‌ایم مخصوصاً سیب که در حد فراتر از نیاز است. همچنین این دو محصول از لحاظ کیفیتی نسبت به سال گذشته بالاتر بوده و بسیار مرغوب بوده است.
وی ادامه داد: بخش خصوصی با قیمتی که در حال حاضر وجود دارد به نظر می‌رسد بازار را از لحاظ میوه شب عید اشباع کند و همچنین تعاونی روستایی هم مقداری میوه مازاد را ذخیره کرده که در صورت نیاز می‌توانیم از این منابع هم بهره ببریم که تعدادی از مغازه‌ها در نظر گرفته شده که امید می‌رود امسال مشکلی پیش رو نداشته باشیم.
مهاجران در ارتباط با میوه سوم و تکمیل‌کننده بازار شب عید افزود: سال گذشته در بحث خیار قیمت متعادلی بود که امسال هم همین روند ادامه پیدا می‌کند و این محصول در حال حاضر در شرف برداشت قرار دارد همچنین کیوی در سردخانه‌ها ذخیره شده که به نظر نمی‌رسد افزایش چشمگیری در قیمتش مشاهده شود تا بازار شب عید را در کنار این دو قلم بهبود بخشد و همه دست‌اندر‌کاران منتظر شب عید هستند.
این کاهش قیمت در مقایسه با سال گذشته است و امکان دارد در سال گذشته یک نوع سیب به قیمت 5هزار تومان عرضه می‌شده اما در حال حاظر 3 هزار و 500 به فروش می‌رسد که این نشان دهنده تولیدات بالاتر نسبت به سال گذشته است. رئیس اتحادیه میوه و سبزی درباره نظارت‌ها برای تنظیم هرچه بهتر بازار در روزهای پایانی گفت: هر ساله اتحادیه به شکایت‌های مردمی رسیدگی می‌کند و در شب عید به غیر از بازرسی اصناف به برخی از نهاد‌ها هم اجازه نظارت داده می‌شود مانند سازمان حمایت و استانداری که هر کدام به نوبه خود می‌توانند نظارت داشته باشند و همه بسیج شده‌اند که در شب عید به مردم اجحاف نشود.
وی در ادامه به بحث میوه وارداتی پرداخت و افزود: همچنان میوه‌های وارداتی وارد می‌شود و در مغازه‌ها رؤیت می‌شود و کم‌کم از حیطه دولت دارد خارج می‌شود و برخی از این واردات سودهای کلانی می‌برند به طور مثال پرتقال‌های مصری وارد کشور می‌شود در حالی که تولیدات داخلی به مراتب از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند که این موضوع باعث تأسف است.
مهاجران تصریح کرد: آن چیزی که در میادین توزیع میوه وارد می‌شود بر آنها نظارت صورت می‌گیرد که البته نظارت‌ها کامل نمی‌باشد اما این میوه‌های وارداتی در مناطق سردخانه‌ای اطراف تهران ذخیره می‌شود و در باغ‌ها تخلیه شده و زیر محصولات ایرانی در ماشین‌های حمل جایگذاری می‌شود و به این طریق این محصولات در بازار عرضه می‌شود و در مغازه‌ها به چشم می‌خورد.
با توجه به گفته‌های مسئولان باید دید دولت چه تدبیری برای بازار شب عید دارد؟ آیا می‌خواهد تنظیم بازار کند یا بازار را در اختیار مسئولان محصولات کشاورزی قرار می‌دهد و خود را از دخالت در این بازار کنار می‌کشد؟

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: روزنامه جوان


ویدیو مرتبط :
قیمت میوه شب عید