سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مناطق جدید آزاد تجاری تجلی مزیت نسبی کشور است/واردات بی‌رویه ناشی از توسعه مناطق آزاد نیست


به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس، در نشست علنی امروز (یکشنبه 29 آذر) مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی و اصلاح محدوده برخی از مناطق آزاددر دستور کار قرار داشت.

علی‌محمدی: واردات بی‌رویه ناشی از سیکل معیوب تولید در کشور است، نه توسعه مناطق آزاد

عمران علی‌محمدی در موافقت با کلیات این لایحه گفت: از نظر بانک جهانی، مناطق آزاد تجاری قلمرو خاص حساب می‌شوند و غالباً در محدوده خاصی قرار گرفته که در آن تجارت آزاد با مناطق دیگر صورت می‌گیرد و برای کالاهایی که از مناطق آزاد به کشور میزبان وارد می‌شود، عوارض گمرکی مقرر می‌پردازند.

نماینده مردم ایلام، ایوان،‌ شیروان و چرداول در مجلس شورای اسلامی افزود: مناطق آزاد علاوه بر تسهیل ارائه تسهیلات جهت تولید و ارائه کالاهای واسطه‌ای زمینه را فراهم می‌کنند ضمن آنکه این مناطق مکان مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. همچنین بدیهی است که مناطق آزاد برای فرآیند تولید و توزیع استفاده شوند.

وی ادامه داد: اگر واردات منفور است، این مسئله ناشی از توسعه مناطق آزاد نیست، بلکه برگرفته از وجود تولید رقابت‌ناپذیر در کشور است. از طرف دیگر مناطق آزاد ترازوی رقابت تولید داخل در قیاس با تولید خارج است. همچنین اگر امروز برخی درخصوص واردات بی‌رویه هوشیار هستند، باید گفت که این مسئله ناشی از توسعه مناطق آزاد نیست، بلکه ناشی از سیکل معیوب تولید در کشور است.

علی‌محمدی با بیان اینکه مدیریت و حوزه عملیاتی مناطق آزاد کاملا شفاف است، تصریح کرد: در این مناطق فارغ از قوانین سرزمین اصلی، تمام رویه‌های تجاری فعال بوده و این مناطق تجلی مزیت نسبی کشور هستند، از طرف دیگر در بحث واردات عوامل مهمی نقش دارد که مناطق آزاد کمترین سهم را دارا هستند. البته برای هیچ کشوری قابل قبول نیست که صرفاً واردکننده باشد، همچنین صادرات صرف از مناطق آزاد با هیچ منطقی سازگار نیست، از این‌رو واردات و صادرات باید در کنار یکدیگر صورت بگیرد.

ندیمی: باید از مرزها برای توسعه اقتصادی کشور استفاده کرد

در این نشست همچنین ابوذر ندیمی در موافقت با کلیات لایحه مذکور با اشاره به بالا بودن حجم بیکاری در کشور و مشکلات معیشتی مردم، گفت: در شرایط کنونی آیا می‌توان درباره مسئله درآمدهای نفتی دولت که به اندازه اعتبارات یارانه رسیده است، ابتکاری انجام داد. در شرایط کنونی این انتظار است که بخش غیردولتی در حوزه تولید و اقتصاد کشور سرمایه‌گذاری کند، حال چرا باید بگوییم که این موضوع علمی و عقلی نیست؟ آیا این ادبیات سزاوار است؟

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط کنونی باید از مرزها برای توسعه اقتصادی کشور استفاده کرد، افزود: برخی در این رابطه اعلام می‌کنند که قلمرو گمرکی وجود ندارد،‌ خب ما می‌گوییم که قلمرو گمرکی را سخت کنید.

وی بر لزوم توجه ویژه و تغییر نگاه نسبت به مسائل مرزها تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی آیا وجود 3 تا 6 میلیون بیکار در کشور عادی است؟ از این‌رو باید مشکلات را با افزایش نظارت و برنامه‌ریزی درست حل کرد. همچنین ما در شرایط کنونی مورد سوال مردم هستیم که چرا از فرصت‌های اقتصادی استفاده نمی‌کنیم؟ برخی می‌گویند که فرصت اقتصادی در شهرک‌های صنعتی است، حال آیا این شهرک‌ها در شرایط کنونی فعال هستند که از آنها استفاده شود؟‌

ندیمی با بیان اینکه ایجاد مناطق آزاد به توسعه زیرساخت‌های مناطق مرزی کمک می‌کند، تصریح کرد: ایجاد این مناطق قطعاً به توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کند.

پیرموذن: باید به داد بیکاران و حاشیه‌نشینان باید رسید

در ادمه نشست امروز کمال‌الدین پیرموذن در موافقت با کلیات لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی و اصلاح محدوده برخی از مناطق آزاد گفت: ظاهراً هر فردی که از زادگاه خود به تهران آمده است، زادگاه خود را فراموش کرده است،‌ از طرف دیگر رهبر معظم انقلاب بارها اشاره کرده‌اند که در دوران قاجار و صفویه،‌ اردبیل مورد بغض حاکمان آن زمان بوده است. همچنین قاجار و پهلوی به این نقطه مرزی اعتنایی نکردند و آن چیزی که دیده نشد، منطقه اردبیل بود. این در حالی است که این منطقه دارای حاصل‌خیزی و استعداد بسیاری در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی و بازرگانی خارجی است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌ در شرایط کنونی این سوال مطرح است که آیا نمایندگان نمی‌خواهند که پایگاه تشیع و مناطق مرزی محروم کشور را حمایت کنند؟ هم‌اکنون باید به داد بیکاران و حاشیه‌نشینان باید برسیم. نباید در این وضعیت دست دولت را بست، از این‌رو درخواست امامان جماعت و ملت ایران ایجاد این مناطق است.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی دولت با استناد به اصل 44 قانون اساسی نمی‌تواند در مناطق آزاد سرمایه‌گذاری کند. همچنین دولت به علت کاهش قیمت نفت از تخصیص اعتبارات عاجز است، از این‌رو باید به راهکار دولت توجه ویژه‌ای کرد.

پیرموذن خطاب به نمایندگان مخالف لایحه گفت:‌ آمار و ارقام نشان می‌دهد که تصمیمات شما موجب می‌شود که تمام توجهات به سمت 6 استان به ویژه تهران و اصفهان معطوف شود که این موضوع مشکلات جامعه و کشور را رفع نمی‌کند.

انتهای پیام/

http://fna.ir/WJT9Q2


ویدیو مرتبط :
‫ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری آری یا نه؟‬‎