علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



کهنه سربازان لباس رزم پوشیدند/ورود با تجربه ها به گود سیاست


به گزارش خبرنگار مهر، از روز شنبه هفته جاری بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی همزمان با سراسر کشور در پنج حوزه انتخابیه استان کردستان نیز آغاز شده است و بر اساس قانون تا ۱۵ دی ماه هیات های اجرایی باید صلاحیت افراد ثبت نام شده را بررسی کنند و سپس یک روز برای شکایت افراد رد صلاحیت شده فرصت وجود دارد و در نهایت نوبت به هیات های نظارت استانی و کشوری می رسد تا صلاحیت نهایی افراد را بررسی کرده و لیست نهایی را برای انتخاب مردم منتشر کنند.

با نگاهی به اسامی نهایی افراد ثبت نام شده در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از پنج حوزه انتخابیه استان کردستان چهره های زیادی به چشم می خورد که دارای سابقه و تجربه زیادی در عرصه سیاست هستند و بعضی از آنها دو دور سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی را دارند.

بر اساس اعلام رئیس ستاد انتخابات استان کردستان در این دوره در بعضی از حوزه های انتخابیه در این استان، میزان افراد داوطلب ثبت نام شده به دو برابر و بیشتر نیز رسیده است و نکته مهمتر افزایش میزان مشارکت بانوان برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

رئیس ستاد انتخابات استان کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر، به تفکیک تعداد ثبت نام کنندگان در حوزه های انتخابیه سطح استان اشاره کرد و اظهارداشت: در بیجار ۳۰ نفر که شامل ۲۶ نفر مرد و ۴ زن، در حوزه انتخابیه سقز و بانه ۲۸ نفر مرد و ۵ نفر زن، در سنندج، دیواندره و کامیاران ۸۰ نفر مرد و ۱۱ نفر زن، در قروه و دهگلان ۱۸ نفر مرد و در مریوان و سروآباد ۴۰ نفر مرد و یک نفر زن ثبت نام کردند.

یکی از ویژگی های اصلی انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی از حوزه های انتخابیه استان کردستان حضور نمایندگان سابق این استان در دوره های قبلی مجلس شورای اسلامی است به گونه ای که در تمامی پنج حوزه نمایندگان مجلس شش به این طرف در عرصه انتخابات حضور دارند.

از حوزه انتخابیه سنندج تقریبا تمامی نمایندگان ادوار از مجلس ششم تاکنون به غیر دو نفر ثبت نام کرده اند. مهندس بهاالدین ادب که به دلیل بیماری سرطان فوت کرده بود و همچنین هوشنگ حمیدی نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم در این دوره ثبت نام نکرده است.

یکی دیگر از ویژگی های اصلی انتخابات مجلس دهم در حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران حضور پر رنگ بانوان است به گونه ای که این بار میزان بانوان ثبت نام شده در این دوره بالاخره دو رقمی شد و در لحظات آخر ثبت نام بانوان به ۱۱ نفر رسید.

تاکنون نه تنها از حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران بلکه از سایر حوزه های انتخابیه استان کردستان خانمی راهی مجلس شورای اسلامی نشده است و هر چند که در میان افراد ثبت نام شده در این دوره به غیر از سهیلا نصرصادقی که هشت سال مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری کردستان بوده، هیچکدام از افراد ثبت نام شده سابقه مدیریتی ندارد ولی بعضی از آنها خود را آماده کرده اند تا راهی صندلی های پارلمان در دوره دهم شوند.

در حوزه انتخابیه شهرستان های مریوان و سروآباد نیز ۴۱ نفر ثبت نام کردند و از لحاظ شمار داوطلبان ثبت نامی رتبه دوم کردستان را به خود اختصاص داده است و البته تنها یک زن از این حوزه انتخابیه داوطلب شده است.

از این حوزه انتخابیه نیز عبدالله سهرابی، اقبال محمدی و امید کریمیان نمایندگان مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در دوره های ششم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی داوطلب شده اند.

از حوزه انتخابیه بیجار نیز همچون سایر حوزه های انتخابیه استان با ثبت نام نهایی صورت گرفته محمد علی مقنیان، بهمن مرادنیا و سید محمد بیاتیان که در دوره های هفتم تا نهم سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی را داشته اند ثبت نام کرده اند.

از حوزه انتخابیه سقز و بانه نیز فخرالدین حیدری، محمد علی پرتوی و محسن بیگلری که هر سه سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی در دوره های گذشته را دارند در این دوره از انتخابات هم حضور در انتخابات شده اند.

از حوزه انتخابیه قروه و دهگلان نیز همان داستان سایر حوزه های انتخابیه استان کردستان تکرار شده است به گونه ای که سید عماد حسینی دو دوره و حامد قادرمرزی که یک دوره سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی را دارد بار دیگر داوطلب شده اند تا نشان دهند که کهنه سربازان عرصه سیاست در این استان بار دیگر لباس رزم پوشیده و وارد عرصه شده اند.

یکی دیگر از ویژگی های این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی از پنج حوزه انتخابیه استان کردستان حضور افرادی است که پیش از این برای حضور در انتخابات رد صلاحیت شده و البته این بار نیز برای حضور در عرصه انتخابات شانس خود را آزمایش می کنند.

در تمامی پنج حوزه انتخابیه استان کردستان جدای از افراد رد صلاحیت شده، چندین نفر دیگر به چشم می خورند که در دوره های قبلی برگزاری انتخابات از سوی مردم موفق به کسب رای شدند ولی از سوی شورای نگهبان قانون اساسی رای آن حوزه باطل اعلام شده بود و راهی به مجلس پیدا نکرده اند.

در حال حاضر بررسی صلاحیت داوطلبان ثبت نام شده از سوی هیات های اجرایی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه دارد و بر اساس قانون هیات های اجرایی باید بر اساس استعلام چهارگانه صلاحیت افراد را بررسی کرده و سپس نوبت به هیات نظارت می رسد.  


ویدیو مرتبط :
چرا مقام معظم رهبری لباس بلوچی پوشیدند؟