رضا کیانیان از دنیای پیچیده بازیگران و رازهایشان می گوید


رضا کیانیان از دنیای پیچیده بازیگران و رازهایشان می گویدهفت صبح/ رضا کیانیان در کارگاه تکنیک ارتباط بازیگر و کارگردان گفت: بازیگر یا کارگردان و یا هر هنرمند دیگری زمانی که بتواند اثری که آفریده را تحلیل و ظرایف و ریزه کاریهایش را بشناسد می تواند از آن تخلیه شود و از دنیایی که در آن بوده است بیرون آید.
وی با اشاره به فیلم جن گیر گفت: ما مانند نقش جن گیر هستیم کسی که جن را از بدن دختر خارج کرد؛ کاری که در واقع منتقدین باید انجام بدهند اما ما خودمان آن را انجام می‌دهیم ولی آن بازیگری که این کار را نمی کند و ذهنش را از نقش قبلی پاک نمی کند و از شر آن خارج نمی شود تا آخر عمرش به همان شکل بازی خواهد کرد.
کیانیان با این توضیح که این اتفاق در دو سطح اتفاق می افتد افزود:در سطوح پایین این اتفاق بازیگر مدام آن نقش را بازی می کند ولی در سطح بالاتر بازیگرانی هستند که نقش های زیادی بازی می کنند و حتی متفاوت اما در یک پرسوناژ زنجیر شده اند.
وی با این مثال که مارلون براندو هیچوقت نتوانست در زندگی اش نقشی بازی کند که شورشی نباشد و هر نقشی را در ذهنتان درباره او جستجو کنید شورشی است و حتی در فیلم پدرخوانده که در برابر قانون ایستاد هم همین وضعیت را داشت گفت:مارلون براندو با نفوذی که داشت می توانست بگوید نقشهای دیگری برای او بنویسند تا بازی کند اما او این کار را نکرد.چون پرسوناژ داشت و در سطح بالاتری و در حیطه بازتری در حال تکرار نقشش بود.
کیانیان در ادامه در توضیح بازیگر همه نقش گفت: او بازیگری است که اسمش را می آوریم،اما پرسوناژی با او در ذهن مان نمی آید، کسانی چون کوین اسپیسی،تام هنکس ، مریل استریپ…بازیگرانی که هر نقشی را بگویی بازی کرده اند اما پرسوناژ خاصی ندارند.
وی در ادامه در پاسخ به یکی از کارگردانان فیلم اولی گفت: اگر به کاری که می کنی و حرف و عملی که می‌زنی مشرف باشی و قبل از ساخت فیلم، آن را در ذهنت ساخته باشی اعتماد به نفسی داری که هیچ کس نمی تواند از فیلم اولی بودن شما به ضررتان استفاده کند چرا که شما مانند شخصی هستی که خانه اش را به خوبی می شناسد و حتی اگر ادیسون بیاید و به او بگوید چراغ خانه اش اینجا نیست قبول نمی کند چون دقیقا خانه اش و کلید برقش را می شناسد! اما اگر ندانی چه اتفاقی می خواهد بیفتد از هر گوشه تاریکی واهمه خواهی داشت.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: هفت صبح


ویدیو مرتبط :
درددل رضا کیانیان با امام رضا در فیلم فرش باد!