زنان هم‌چنان در بیسوادی از مردان سبقت می‌گیرند


معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: تعداد زنان بیسواد در روستاهای استان در مقایسه با شهر زیاد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، "محمدرضا نجفی" در نشست خبری با اصحاب رسانه در رابطه با هفته سوادآموزی، با اشاره به این‌که تعداد بیسوادان زن در استان در مقایسه با مردان زیاد است، افزود: براساس سرشماری سال 90، در استان 181 هزار و 47 نفر زن و 68 هزار و 351 نفر مرد بیسواد وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که اکثر زنان بیسواد ساکن روستاها هستند، گفت: 107 هزار و 854 نفر زن بیسواد در روستاها و 73 هزار و 193 زن بیسواد در شهرها سکونت دارند.

نجفی از جمله مشکلات موجود در بحث سوادآموی را نبود انگیزه در افراد برای سواد آموزی و وجود مشکل در شناسایی و جذب افراد بیسواد عنوان کرد.

وی با اشاره به این‌که در کل کشور 11 میلیون بیسواد وجود دارد، افزود: برای ریشه‌کنی بیسوادی در استان با 25 دستگاه اجرایی تفاهم نامه منعقد کرده‌ایم ولی متاسفانه اکثر این دستگاه‌ها در زمینه شتاب بخشی به سوادآموزی، از جمله شناسایی و جذب بیسوادان از ما حمایت نمی‌کنند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اشاره به این‌که امروز مصادف با روز آغازین هفته سوادآموزی است، افزود: از ابتدای سال تاکنون 37 هزار و 279 نفر را در استان تحت پوشش نهضت سوادآموزی برده‌ایم که از این تعداد 17 هزار و 901 نفر در دوره سوادآموزی، 12 هزار و 256 نفر در دوره انتقال و هفت هزار و 122 نفر در دوره تحکیم بوده‌اند.

نجفی تصریح کرد: آذربایجان غربی بعد از سیستان و بلوچستان در رده دوم از لحاظ کثرت تعداد بیسوادان قرار دارد و با توجه به این مساله ما برنامه شتاب بخشی در سوادآموزی را بنا بر دستور استاندار پیش رو قرار داده‌ایم.

وی افزود: در امر سوادآموزی برای کاهش بیسوادان در استان نباید به آموزش سالانه 39 هزار نفر که در دستور کار ما قرار دارد اکتفا کرد و در راستای شتاب بخشی باید فعالیت‌ها را چند برابر کرد.

نجفی اظهار کرد: براساس سرشماری سال 90، در آذربایجان غربی 87.5 درصد از افراد جامعه که در گروه سنی 10 تا 49 سال قرار داشتند باسواد بودند که با توجه به برنامه‌های اجرا شده این آمار در پایان سال 93 به 92 درصد رسید.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: بر اساس سرشماری سال 90 در گروه سنی 10 تا 49 سال در استان 249 هزار بیسواد وجود داشت که اکنون این تعداد به 171 هزار نفر رسیده است.

وی از جمله طرح‌های نهضت سوادآموزی برای کاهش بیسواد در استان به اجرای طرح آموزش اولیای بیسواد دانش‌آموزان که از سال 93 شروع شده اشاره کرد و افزود: تاکنون 26 هزار نفر ولی بیسواد دانش آموز شناسایی شده که بسیج شده‌ایم آنان را به کلاس‌های آموزش‌مان جذب کنیم.

وی از طرح‌های دیگر در سوادآموزی به طرح ویژه 10 تا 20 سال اشاره کرد و در اجرای این طرح از زیر پوشش قراردادن سه گروه از جمله، کودکان کار، کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست و کودکان دارای معلولیت جسمی و حرکتی در راستای سوادآموزی خبر داد.

نجفی از دیگر طرح‌ها به طرح ایجاد مراکز یادگیری محله برای بزرگسالان بیسواد یا کم سواد که در آن بزرگسالان به تحصیل و مهارت‌آموزی در زمینه‌های مختلفی از جمله مهارت‌های فردی، اجتماعی، شهروندی می‌پردازند، شرح داد.

وی از اجرای این طرح برای اولین بار در استان از امسال خبر داد و افزود: در راستای این طرح 19 مرکز یادگیری محله در سطح استان دایر می‌شود که این طرح در حال حاضر در مرحله اخذ مجوز است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
مبارزه با بیسوادی زنان(موزامبیک)