سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



معرفی کتاب/ الگوی اسلامی شادکامی


کتابستان/ الگوی اسلامی شادکامی در حقیقت، یک تئوری شادکامی از دیدگاه اسلام است که با رویکردی روانشناختی نظریه شادکامی اسلامی را در 12 فصل تبیین کرده است.

الگوی اسلامی شادکامی
دارالحدیث
عباس پسندیده
الگوی اسلامی شادکامی در حقیقت، یک تئوری شادکامی از دیدگاه اسلام است که با رویکردی روانشناختی نظریه شادکامی اسلامی را در 12 فصل تبیین کرده است. از آنجا که این موضوع از دیرباز مورد علاقه مؤلف بوده است، نخستین نتیجه این تحقیقات در سال ۱۳۸۴ در کتابى با عنوان رضایت از زندگى به چاپ رسیده است و به خاطر ضعف‌هایی همچون نداشتن چارچوب و الگوی معین، اثر جدید روانه بازار شده است.

این نوشته به «تعریف شادکامی»، «ساختار شادکامی»، «مبانی شادکامی»، «بنیاد شادکامی» و «عوامل مشترک رضامندی تکوینی»، «عوامل اختصاصی رضامندی در خوشایند»، «عوامل نشاط»، «الگوی اسلامی شادکامی»، «شادکامی در روانشناسی مثبت گرا» اشاره دارد.

توحید، در این الگو، اصلی‌ترین مبنای شادکامی است که مبانی انسان‌شناختی، جهان‌شناختی و دین‌شناختیِ مربوط به شادکامی از آن گرفته می شود. لذا، باید واقعیت‌های توحیدی مربوط به شادکامی شناخته شود تا بتوان زندگی را براساس آن همسو کرد.

نویسنده در این کتاب خیر و سرور را دو رکن اساسی شادکامی و ساختار شادکامی را رضا و نشاط معرفی می کند و قلمرو رضامندی شکر در خوشایندها، صبر در ناخوشایندها، رغبت و شوق به طاعات و بایدها و کراهت نسبت به نبایدها تقسیم شده است که هر کدام به صورت مجزا توضیح داده شده است. از آنجا که در روانشناسی دو رویکرد لذت گرایی و سعادت گرایی در مورد شادکامی وجود دارد، به مقایسه آن با اسلام پرداخته و هماهنگی منطق اسلام با رویکرد سعادت گرایی را تبیین کرده است؛ اگرچه هر کدام از این دو در مواردی با اسلام همخوان است.
این کتاب به عنوان اثر برگزیده شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه و کتاب شایسته تقدیر سال 93 برگزیده شده است که ویرایش جدید آن در دست تهیه است.


ویدیو مرتبط :
معرفی برخی از کتاب ها برای اصول عقاید و کلام اسلامی