فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



اضافه شدن بیش از سه هزار منبع به كتابخانه كودك


به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از سازمان اسناد و كتابخانه ملی، مهدی طاهامی گفت: یكی از كارهای انجام شده در سال گذشته، اضافه شدن این تعداد منبع به كتابخانه كودك بود این در حالیست كه تا قبل از سال 94، پنج هزار و 600 منبع در این حوزه وجود داشت.
وی افزود: سامانه كتابخانه دیجیتال از سوی مردم كه قرار است بزودی عملیاتی شود، از دیگر فعالیت‌های این واحد است.
به گفته طاهامی، این سامانه برای كاربران بیرون از سازمان و حتی خارج از كشور، این امكان را فراهم می‌كند كه اسناد، كتاب، عكس و هر اطلاعات دیگر متعلق به خود را كه تمایل دارند به كتابخانه ملی اهدا كنند، در سامانه بارگذاری كنند.

** یك قرآن، نخستین نسخه خطی اهدایی به كتابخانه ملی در سال 1395
نخستین كتاب خطی اهدایی به سازمان اسناد و كتابخانه ملی در سال جدید نسخه‌ای از قرآن مجید است.
این نسخه خطی كه از سوی عباس اصفهانی به كتابخانه ملی ایران اهدا شده، دارای خط نسخ معرب بوده و عناوین سوره‌ها به‌صورت كتیبه ‌نویسی با قلم سرفصلی در آن نوشته شده است.
همچنین این نسخه دارای ترجمه فارسی است كه با مركب سرخ و به خط تحریری نزدیك به نستعلیق با قلم ریزتر كتابت شده است.
از دیگر مشخصات این قرآن خطی، تزئینات نسخه شامل جدول‌ كشی زرین و كمنداندازی است و در انتهای آیات، گل‌آیه زرین دارد.
قطع این نسخه رحلی، با جلد تیماج و از آغاز كتاب یك ‌برگ افتادگی دارد و به همین علت با سوره بقره آغاز می‌شود.
همچنین از آخر نسخه نیز برگی افتاده و به همین علت تاریخ دقیق كتابت و نام كاتب این نسخه در دسترس نیست اما می‌توان دریافت كه مربوط به اواسط دوران قاجار است، این نسخه در حواشی دارای توضیحاتی مختصر درباره سوره‌ها است.

**نكوداشت تنها عضو زن مجلس خبرگان قانون اساسی
مراسم نكوداشت بانوی قرآن‌ پژوه، اولین و تنها نماینده زن مجلس خبرگان قانون اساسی، در مركز همایش‌های سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران، برگزار می‌شود.
این مراسم توسط معاونت امور زنان وخانواده نهاد ریاست جمهوری و با همكاری سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران برگزار خواهد شد.
منیره علی، مشهور به منیر گرجی، متولد ۱۳۰۸ در تهران است و با تحصیلات سطح حوزوی، تنها زن عضو مجلس خبرگان قانون اساسی بود.
انتخاب وی به‌عنوان تنها زن مجلس خبرگان قانون اساسی، اعتراض برخی از منتخبان این مجلس را برانگیخت به گونه‌ای كه تهدید كردند، اگر او مجلس را ترك نكند، خودشان از مجلس می‌روند.
گرجی نیز در واكنش به این اقدام اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی واكنش نشان داد و گفت: من بر مسئولیتی كه مردم به من واگذار كرده‌اند، استوارم، هركس نمی‌تواند حضور یك زن را تحمل كند، برود.
این بانوی قرآن‌پژوه در جلسه علنی مجلس خبرگان در دفاع از حقوق زنان، با یادآوری جایگاه حقوقی زن در اسلام و ذكر تاریخی وضعیت زنان ایرانی، خطاب به دیگر همكارانش در این مجلس گفت: چون در پیشگاه قرآن مسئول هستم، به حكم آیه «و من لم یحكم بما انزل‌الله» كه سه بار در سوره مائده تكرار می‌شود، این را توجه داشته باشیم كه در این موقع، در این نشست مهم و عظیم، حقوق این گروه، كه بنیاد اجتماع بر پایه زن است، ضایع نشود.ما زن‌ها محروم مانده‌ایم، شعار نیست، واقعیت است.
بر اساس این گزارش، مراسم نكوداشت منیر گرجی و «نشست تخصصی زن در قرآن» با حضور جمعی از اندیشمندان، صاحب‌نظران و چهره‌های برجسته كشور، روز دوشنبه 30 فروردین، از ساعت 9 صبح در سالن حكمت مركز همایش‌های كتابخانه ملی‌ ایران، برگزار می‌شود.
فراهنگ**1880 ** 1569

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
TW Attila - سه هزار وایکینگ در برابر سه هزار تیرانداز!!