سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نقش اسراییل، اردن و عربستان در ترور حاج رضوان


نقش اسراییل، اردن و عربستان در ترور حاج رضوانرصد/ متن پیش رو در سایت تحلیلی "رصد" منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

در هشتمین سالگرد شهادت «عماد مغنیه»از فرماندهان نظامی حزب الله لبنان و یکی از کلیدی ترین چهره هایی که در پیروزی حزب الله در جنگ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ نقش آفرینی کرد، فرصتی هرچند کوتاه دست داد تا پای صحبت یک از نردیک ترین دوستان او بنشینیم. مبارزی قدیم و استراتژیستی مسلط به امور نظامی و مسائل منطقه که زمانی حاج عماد از آموزش های چریکی و مدیریتی او بهره می برد.
« انیس نقاش» از مبارزان شناخته شده و باسابقه در مبارزه با رژیم صهینویستی است. نقاش ۶۸ ساله از دهه هفتاد میلادی به صورت مستمر و جدی آموزش های نظامی نیروهای مبارز فلسطینی و لبنانی را آغاز کرد که محصول آن تربیت نسلی از مبارزان میدانی و راهبردی بود که در سال های بعد به صورت جدی وارد صحنه نبرد با اسراییل شدند. اگرچه نام بسیاری از این افراد پوشیده مانده و خواهد ماند اما نمی توان به سادگی از روی یک نام حالا معروف و شناخته شده گذشت. شهید «حاج عماد مغنیه» از شاخص ترین چهره هایی است که آموزش های چریکی را ازسال ۱۳۵۵ و از شانزده سالگی تحت نظر انیس نقاش در اردوگاه های سازمان الفتح در جنوب لبنان آغاز کرد. اگرچه نقاش در همین گفتگو تاکید دارد که حاج رضوان در همان زمان از این که رسماً عضو سازمان الفتح شود پرهیز داشت و با جمعی از دوستانش به صورت آزاد تحت تعالیم نظامی او قرار گرفت.
نقاش که به خاطر ترور ناکام «شاپور بختیار» در سال ۱۳۵۹به شش سال زندان در فرانسه را نیز در کارنامه خود دارد درباره مشی مبارزاتی عماد مغنیه می گوید:« من در سال های زندان به تناوب اخبار پیشرفت های مبارزاتی حاج عماد را می شنیدم. در سال ۱۹۹۰ که ازز ندان فرانسه آزاد شدم، پس از حدود ۱۲ سال حاج عماد را دیدم. او خودش را با نام دیگری به من معرفی کرد اما من او را شناختم. البته حاج عماد به همه و حتی اطرافیانش هم خود را با نام دیگری معرفی می کرد که این هم نشانه ای از هوش بالا و جدیت او در امر مبارزه بود. پیوند دوستی ما هر روز عمیق تر می شد و حاج عماد از هر فرصتی برای تبادل نظر در خصوص مسائل مختلف استفاده می کرد. البته من تا قبل از شهادتش در سال ۲۰۰۸ به دلیل مسائل امنیتی هیچ گاه رابطه با حاج عماد را رسانه ای نکردم».
انیس نقاش که اکنون «دبیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی امان» است، به آخرین دیدار خود با شهید مغنیه که چند روز پیش از آغاز جنگ سی وسه روزه رخ داد نیز اشاره می کند جایی که در اتاق عملیات «حزب الله» عماد مغنیه در خصوص آمادگی نیروهای خودی و راهبردهایی که در خصوص مقابله با حمله احتمالی اسراییل طراحی کرده بود با او به تبادل نظر پرداخت:« من ذکاوت نظامی او و سایر فرماندهان حزب الله را تحسین کردم و به او گفتم که اگر حمله ای صورت بگیرد آنها غالب خواهند شد که به لطف خدا همین طور هم شد».
این چریک کهنه کار، در خصوص ویژگی های مدیریتی و مبارزاتی شهید مغنیه این ۳مورد را قابل تامل می داند:« مهم ترین و شاخص ترین کاری که حاج عماد در جریان طراحی راهبردهای مبارزه انجام داد، استفاده از تجارب پیشین گروه های مبارز فلسطینی بود. او مطالعه میدانی دقیقی از این موضوع داشت. این که دلایل ناکامی این گروه ها چیست تا از تکرار آن جلوگیری کنیم و نکات مثبت و موفقیت آمیز را پررنگ کنیم. درکنار توسل عمیق و توکل همیشگی به خدا و ائمه اطهار(ع)، کار علمی را هم پیگیری می کرد. چه بسا اگر از این تجرببات استفاده نمی کرد در بسیاری از اقدامات خود با بن بست مواجه می شد.
اردن پشتیبانی اطلاعاتی را به عهده داشت و اسراییل و عربستان هم ملزومات این حمله را تهیه کردند
نکته دوم این که نگاه او استراتژیک و بلند مدت بود. مبارزه و برنامه ریزی هایش را محدود به جغرافیا و زمان خاصی نمی کرد. البته در دام طراحی های آرمان گرایانه و بی پشتوانه هم نمی افتاد. در استفاده از نیروهایش به این که افراد لبنانی هستند یا فلسطینی یا سوری و… اولویت نمی داد بلکه کارآمدی و تقوای فرد برایش مهم بود. نگاهش امت محور بود. این نگاه امت محور با ویژگی سوم او هم ارتباط داشت که همان کار کردن برای خدا بود. به همین دلیل«سکینه القلوب» هم شامل حالش می شد. چون برای خدا کار می کرد. او خصلت «رحمت العالمین» پیامبر را اسوه خود قرار داده بود و روحیه اش چه در زندگی شخصی و چه در ارتباط با همکارانش مبتنی بر همین اصل بود».
«انیس نقاش» درخصوص شهادت «عماد مغنیه» در بیست وسوم بهمن ماه سال ۱۳۸۶(۱۴فوریه۲۰۰۸) هم گفت:« دستگاه های اطلاعاتی ۳ کشور اسراییل، اردن وعربستان سعودی در ترور حاج رضوان نقش مستقیم داشتند. اردن پشتیبانی اطلاعاتی را به عهده داشت و اسراییل و عربستان هم ملزومات این حمله را تهیه کردند».
او با رد این شایعه که عماد مغنیه بر اثر انفجار بمب در اتومبیلش به شهادت رسیده افزود:«حاج عماد در منطقه «کفر سوسه» دمشق و در فاصله طی کردن مسیر در خروجی آپارتمانش تا اتمومبیل شخصی خود در پارکینگ با اتفجار بمبی که در یک اتومبیل دیگر کارگذاشته شده بود به شهادت رسید. برخی رسانه ها و خود دستگاه اطلاعاتی اسراییل می خواستند این طور وانمود کنند که قدرت اسراییل آن اندازه است که توانسته اند بمب را در ماشین شخصی حاج عماد بگذارند در حالی که این طور نبود».

*مرتضی حسینی





منبع: رصد


ویدیو مرتبط :
گل زیبای بازیکن اردن به عربستان