افزایش عضویت آزمایشگاه‌های کشور به شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی تا پایان سال


مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: 26 استان از 31 استان کشورمان تحت پوشش شبکه آزمایشگاهی قرار گرفته‌اند. با توجه به روند فعال عضویت آزمایشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی اقصی نقاط کشور، این میزان تا پایان امسال افزایش می‌یابد و پوشش استان‌ها به مرور تکمیل می‌شود.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، رضا اسدی‌فرد با اشاره به شرایط تعامل این شبکه با آزمایشگاه‌ها و پژوهشگران اظهار کرد: زمینه تعامل بهتر دو قطب حوزه آزمایشگاهی یعنی ارائه‌کنندگان خدمات و تجهیزات آزمایشگاهی از یک سو با محققان، پژوهشگران، صنایع و دانشگاهیان در سوی دیگر به عنوان مخاطب این خدمات، توسط بستر شبکه آزمایشگاهی به خوبی فراهم شده است.

وی افزود: استقبال درخور توجهی که از یک و سال و نیم سپری شده از شکل‌گیری این شبکه آزمایشگاهی صورت گرفته است، زمینه سهولت تعامل میان دو سوی عرضه و تقاضا را به خوبی فراهم کرده است، به‌طوری‌که صاحبان مراکز آزمایشگاهی می‌توانند ویژگی‌ها و امکانات در دسترس و خدمات خود را به مشتریان معرفی کرده تا پژوهشگران و محققان، اساتید و صاحبان صنایع و شرکت‌ها به سهولت هرچه تمام‌تر این اطلاعات را مشاهده، مقایسه و در نهایت خدمت متناسب با نیاز خود را انتخاب کنند.

اسدی فرد با بیان این‌که پوشش جغرافیایی شبکه آزمایشگاهی در حال تکمیل شدن است، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 230 مجموعه آزمایشگاهی مشتمل بر دانشگاه، پژوهشگاه، شرکت خصوصی و مرکز تحقیقاتی بالغ بر چهار هزار ابزار آزمایشگاهی را معرفی کرده و به اشترک گذاشته‌اند که این عدد، با توجه به نهایی شدن فرایند عضویت آزمایشگاه‌ها، در حال افزایش است.

دبیر سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، با بیان این‌که تخفیف‌های شبکه آزمایشگاهی، افزایش میزان بهره‌مندی متقاضیان از خدمات آزمایشگاهی را به همراه داشته است، اظهار کرد: به همین سبب استفاده از خدمات آزمایشگاهی با استقبال خوبی مواجه شده است.

اسدی فرد با تاکید بر این‌که عضویت در باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، تنها پیش‌شرط لازم برای استفاده از این تسهیلات است، افزود: تا کنون خدماتی به ارزش بیش از 20 میلیارد ریال توسط آزمایشگاه‌های عضو شبکه به متقاضیان ارائه شده و در کنار آن، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در قالب این شبکه، به میزان 300 میلیون تومان به متقاضیان واجد شرایط تخفیف اعطا کرده است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از هزار نفر شامل افراد حقیقی و شرکت‌ها، به عضویت باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی درآمده‌اند که واجد شرایط لازم به منظور استفاده از تسهیلات شبکه آزمایشگاهی در قالب تخفیف هستند.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رسالت اصلی این شبکه را دسترسی بهتر و کیفی‌تر صنایع، دانشگاهیان و ... به خدمات آزمایشگاهی دانست و افزود: تخفیف‌های شبکه آزمایشگاهی به افراد و طیف‌های گوناگونی ارائه می‌شود، در طرح باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی، تخفیف‌ها شامل تمامی افرادی است که عضو این باشگاه هستند، این افراد باید به طور رایگان در باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی ثبت نام کرده و از چهار هزار دستگاه پراکنده که در 300 مرکز وجود دارند، استفاده کنند تا از 15 درصد تخفیف عمومی تا سقف 10 میلیون ریال بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: در طرح تخفیف دیگری که برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است، این شرکت‌ها به ازای استفاده از خدمات آزمایشگاهی از 50درصد تخفیف بهره‌مند خواهند شد. این حمایت خاص برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده که به آنان در توسعه و افزایش سطح فناوری محصولات دانش‌بنیان کمک بسزایی خواهد کرد. چراکه انجام آزمایشات و به روز رسانی، لازمه تحقیق و توسعه شرکت‌هاست و از طرفی، این آزمایش‌ها هزینه‌های زیادی را متوجه شرکت‌ها خواهد کرد که این حمایت به کاهش هزینه‌های آنان در کنار بهره‌مندی از امکانات آزمایشگاهی مناسب کمک می‌کند.

اسدی‌فرد به تخفیف‌های شبکه آزمایشگاهی برای نخبگان و سرآمدان تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان نیز اشاره کرد و افزود: تخفیف 60 درصدی برای این دسته از متقاضیان خدمات آزمایشگاهی در نظر گرفته شده است که استفاده از آن برای این افراد و همه طیف‌های متقاضی یاد شده، به سهولت امکان پذیر است؛ به‌طوری ‌که افراد پس از ثبت نام در سایت باشگاه مشتریان و تکمیل فرم‌ها می‌توانند در سراسر کشور، صرفا با ارائه کد ملی خود از خدمت آزمایشگاهی با تخفیف بهره‌مند شوند.

آزمایشگاه‌های مجموعه‌ها، یکپارچه عضو شبکه آزمایشگاهی شوند

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به روند عضویت آزمایشگاه‌ها خاطرنشان کرد: فرایند ارزیابی شبکه آزمایشگاهی به این صورت است که آزمایشگاه‌ها با ثبت‌نام در سامانه شبکه آزمایشگاهی، تجهیزات، خدمات و امکانات خود را معرفی می‌کنند، سپس این داده‌ها توسط کارشناسان شبکه آزمایشگاهی بررسی و راستی‌آزمایی می‌شود. در نهایت با ارائه گزارش نهایی تیم کارشناسی بازدیدکننده، عضویت آزمایشگاه مشخص و در صورت احراز شرایط لازم، به مدت 6 ماه، به‌طور آزمایشی به عضویت شبکه درمی‌آید. طی این فرایند، بعد از 6 ماه آزمایشگاه مجددا ارزیابی می‌شود و در صورت دارا بودن شاخصه‌های لازم، به عضویت قطعی شبکه آزمایشگاهی در خواهد آمد.

وی ضمن اشاره به ارزیابی دوره‌ای آزمایشگاه‌های عضو و رتبه‌بندی آن‌ها، اظهار کرد: در عین حال که تمامی مجموعه‌ها می‌توانند به افزایش مشتریان خود اقدام کنند، باید توجه داشته باشند که 20 آزمایشگاه برتر شبکه آزمایشگاهی این امکان را دارند که برای دریافت تسهیلات خرید تجهیزات خارجی، درخواست ارائه کنند. پس اگر یک مجموعه آزمایشگاهی، امتیاز بیشتری کسب کند ضمن دارا بودن شانس بیشتر برای دریافت این دسته از تسهیلات شبکه آزمایشگاهی، زمینه بهتری نیز برای دریافت آن خواهند داشت. در نتیجه مجموعه‌های آزمایشگاهی برای تجمیع امتیازات لازم بهتر است تمامی آزمایشگاه‌های خود را به صورت هم‌زمان به عضویت شبکه درآورند.

پایان پیام


ویدیو مرتبط :
10 روند فناوری راهبردی سال 2016 از دید گارتنر