سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



انتقاد اعضای اتاق بازرگانی از دو نرخی شدن بنزین


انتقاد اعضای اتاق بازرگانی از دو نرخی شدن بنزینایسنا/ برخی از اعضا هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در بخش خصوصی معتقدند دو نرخی شدن بنزین آثار مطلوبی در فضای اقتصادی نخواهد داشت چرا که دو نرخی شدن بنزین به اصل واقعی سازی قیمت‌ها لطمه می‌زند و باعث ایجاد شغل‌های کاذب و فرصت‌های رانتی خواهد شد.

قیمت هر لیتر بنزین مازاد بر سقف تعیین شده بر اساس لایحه اخیر مجلس شامل پرداخت عوارض شده است که در نتیجه به چند نرخی شدن بنزین منجر خواهد شد.

برخی نمایندگان بخش خصوصی ضمن ارزیابی این لایحه به پیش‌بینی آثار منفی دو نرخی شدن بنزین پرداختند.

حمیدرضا صالحی - نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران – در این خصوص معتقد است آنچه می تواند به حمایت از تولید و رقابتی شدن کالا برای حضور در بازارهای صادراتی هدف کمک کند، طی مسیر منطقی در مورد عوامل موثر بر تولید است و دو نرخی کردن بنزین در این راستا تعریف نمی شود.

به گفته او چند نرخی کردن بنزین یک حرکت غلط است که تجربه آن را داریم و تاثیر بد آن را بر اقتصاد شاهد بودیم. دو نرخی کردن بنزین به اصل واقعی سازی قیمت ها لطمه می زند و باعث ایجاد شغل های کاذب و فرصت های رانتی خواهد شد.

صالحی معتقد است که افزایش قیمت بنزین به دو نرخی کردن آن ترجیح دارد و اقلامی مثل گازوییل که از نظر قیمت اختلاف زیادی با کشورهای همسایه دارد و امکان قاچاق آن بیشتر است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد که واقعی سازی قیمت حامل‌های انرژی از بحث های اصلی اقتصاد مقاومتی است و نمایندگانی که به این مصوبه رای مثبت دادند باید در نظر داشته باشند که تولید از این مسئله لطمه خواهد خورد و دوباره عده ای به اسم تولید کننده کارت خرید سوخت ارزان می گیرند و بنزین را در بازار آزاد می فروشند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه تولید کننده اصلی، موافق واقعی سازی قیمت‌ها و شفافیت در اقتصاد است گفت که اگر قرار است از تولید حمایت کنیم و به آن یارانه بدهیم و یا اگر شعار حمایت از صنعت می‌دهیم باید با فراهم کردن بستر های درست، امکان واقعی سازی و رقابتی شدن فضا را فراهم کنیم و نگذاریم بازار داخلی به دست خارجی ها بیفتد یا شرایط سواستفاده برای کسی فراهم شود.

به گفته او برای حمایت از تولید باید قانون کار و بهره بانکی را اصلاح کنیم نه اینکه به سراغ روش هایی برویم که قبلا آن را آزمودیم و آثار منفی اش را دیده ایم.

همچنین فرهاد فزونی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران ضمن مخالفت با دو نرخی شدن بنزین درباره دو نرخی شدن بنزین عنوان کرد که دو نرخی کردن بنزین به نفع کشور نیست و گویا این مسئله بیشتر برای لجبازی با دولت یازدهم مطرح شده که جای تاسف دارد.

فزونی معتقد است که خواسته مجموعه اقتصادی کشور این است که ارز تک نرخی شود تا بتوانیم یک سری از مشکلات را حذف کنیم و جلوی رانت خواری را بگیریم. دو نرخی کردن بنزین مطمئنا فضایی برای رانت خواری ایجاد می کند و فساد به بار خواهد آورد.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
نشست اعضای اتاق بازرگانی ایران