روانشناسی


2 دقیقه پیش

وسواس خود را درمان کنید!

چرا وسواس باید درمان شود؟ هر بار که با کسی دست می‌دهد فورا دست‌هایش را می‌شوید یا از دست دادن با دیگران امتناع می‌کند .حتی تقریبا هر بار، پس از خروج از خانه یا ماشین‌اش ...
2 دقیقه پیش

بر رنجش و کینه غلبه کنید!

رنجش ها بخش اجتناب ناپذیر زندگی اجتماعی هستند که خارج از خواسته ما بر ما تحمیل می شوند. اما این به معنای آن نیست که ما محکوم به حمل کردن آنها با خود در همه عمرمان هستیم. ...



درمان سریع استرس در کمتر از دو هفته!


درمان سریع استرس در کمتر از دو هفته

از بین بردن استرس‌

آیا مشكلات و مسائل مربوط به خانواده، مشكلات كاری، مسائل مالی و . . . استرس زیادی به شما وارد می‌كنند؟ آیا در اثر استرس جسم، ذهن و روح‌تان آزرده می‌شود؟ آیا آرامش درونی‌تان را از دست داده‌اید؟آیا درصدد آن هستید كه راهی برای از بین بردن استرس‌های‌تان بیابید؟ كنترل استرس به طور كامل امری غیر ممكن است، ولی می‌توان با ایجاد برخی تغییرات در شیوه زندگی آنها را كاهش داد. ما به شما یك برنامه دو هفته‌ای برای كاهش و كنترل استرس‌های‌تان پیشنهاد می‌‌كنیم.

شنبه: هفته اول: تصویر اصلی را ببینید
وقتی كه با موانع و مشكلات برخورد می‌كنید، از خودتان بپرسید كه چقدر این موقعیت پیش آمده استرس‌ ‌زاست؟ آیا این مشكل بیشتر از سه ماه طول می‌كشد؟ یا اینكه بیشتر از سه سال؟

مشكلات و مسائلی كه طی مدت طولانی‌تر برطرف می‌شوند و مشكلاتی كه ممكن است به شما ضربه‌های سنگین‌تری وارد كنند، روی كاغذ بنویسید.

دقیقاً مشخص كنید كه طرز فكرتان نسبت به آن مسأله چیست و چگونه می‌توانید موقعیت را تغییر دهید. این كار به شما كمك می‌كند برخوردی بهتر با آن مشكل داشته باشید. تمام قدم‌هایی كه باید بردارید طبقه‌بندی و یك برنامه واقعی برای برطرف كردن آن مشكل طرح‌ریزی كنید.

یكشنبه: به دنبال حمایت دیگران باشید
فهرستی از تمام كسانی كه می‌توانند شما را هم از نظر كلامی و هم از نظر عملی كمك كنند، تهیه كنید. درمورد مسائل عاطفی، مالی و كاری نیاز به كمك و حمایت دیگران دارید. همین كه بدانید كسانی هستید كه در مواقع رویارویی با مشكلات شما را حمایت و پشتیبانی می‌كنند، مقدار زیادی استرس‌ های‌تان كاهش می‌یابد و احساس آرامش و راحتی بیشتری می‌كنید.

دوشنبه: یك گیاه یا گل بكارید
مهم نیست در یك جعبه كوچك پشت پنجره و اتاق‌تان گیاهی می‌‌كارید یا در باغچه و حیاط خانه، مهم تأثیر مثبت این‌كار روی شماست تا با همین كار كوچك بیشتر احساس خوشبختی كنید.

طی تحقیقاتی كه اخیراً روی گروهی از بیماران قلبی به عمل آمده این بیماران بعد از جلسات و كلاس‌های گل و گیاه كاری به طور ناگهانی با كاهش ضربان قلب و بهبود حال عمومی‌شان مواجه می‌شدند.

اگر خود را در باغچه خانه‌تان سرگرم كنید و یا اینكه مشغول كاشتن گیاه و گلی در گلدان باشید، توجه‌تان به عوامل استرس‌‌زا كاهش می‌یابد و آرامش بیشتری به دست می‌آورید.

سه‌شنبه: چای بنوشید
نوشیدن مداوم چای سیاه، باعث كاهش هورمون‌های استرس و افزایش احساس راحتی بیشتر در بدن می‌شود. فقط به یاد داشته باشید كه چای و قهوه را شب‌ها قبل از خواب ننوشید تا باعث بر هم خوردن خواب شبانه شما نشود.

چهارشنبه: خودتان را ماساژ دهید
ماساژهای كوتاه در سالن‌های ورزشی، محل كار، داخل حمام و . . . واقعاً تأثیر شگفت‌انگیزی در كاهش استرس‌ ‌های انباشته شده در شما دارند یك ماساژ پانزده دقیقه‌ای می‌تواند اعصاب را آرام كند؛ پس هر چند روز یكبار این كار را انجام دهید.

دست چپ‌تان را جلوی خود بگیرید. انگشتان دست چسبنده به هم باشند و كف دست رو به بالا با استفاده از انگشت شست دست راست نقطه فرو رفته بین انگشت شست دست چپ و سایر انگشت‌ها را با حركت چرخشی ماساژ دهید و به آرامی تا عدد 15 بشمارید. این كار را با دست راست، پای راست و پای چپ‌تان نیز انجام دهید.

پنج‌شنبه: بازی كنید
برخی معماهای به روز و جدید را حل كنید، كمی سودوكو حل كنید و . . . این نوع سرگرمی‌ها تأثیر زیادی در كاهش استرس و بهبود روحیه و خلق‌وخو دارند. براساس پژوهش‌های به عمل آمده با بازی كردن، نگرانی‌ها كاهش می‌یابند و سیستم عصبی نیز آرام‌تر می‌شود. یك بازی را پیدا كنید كه بیشتر از سایر بازی‌ها شما را جذب می‌كند.

جمعه: قدردان باشید
روی چیزهایی كه باید به خاطر آنها ممنون و سپاسگزار باشید، تمركز كنید وقتی كه اجازه می‌دهید چیزهای خوب در مركز فكر و اندیشه شما باشند، موارد استرس‌ ‌زا و نگران كننده كم‌كم به حاشیه می‌روند.

3 تا 5 مورد از چیزهایی خوبی را كه دارید و به خاطر آنها شاكر و سپاسگزارید، روی كاغذ بنویسید، مثلا: همسرتان امروز برای شما چای ریخته است، یكی از نزدیكان‌تان به شما تلفن زده و جویای احوال‌تان شده است،

حال خوب و خوشی دارید و . . . اگر توجه كنید موارد بسیاری پیدا می‌كنید كه خوب و خوشایند هستند، ولی شما از آنها غافلید. اگر به خاطر نعمت‌های خدا شاكر و به خاطر محبت دیگران قدردان باشید، این‌كار به زودی به یك حالت طبیعی ذهنی در شما مبدل می‌شود...

باید بدانید كه حتی جویدن یك آدامس صورتی نیز تأثیر موقتی در ایجاد آرامش دارد. رنگ صورتی فشارخون را كاهش می‌دهد؛ پس كمی به روز خود و به زندگی‌خود صورتی اضافه كنید.

استرس‌ها و اضطراب‌‌ها

افكار منفی به استرس‌‌ها و اضطراب‌‌ها انرژی و سوخت می‌رسانند‎

شنبه هفته بعد: صورتی فكر كنید.
شاید فكر كنید این كار خیلی دخترانه و بچگانه است، اما باید بدانید كه حتی جویدن یك آدامس صورتی نیز تأثیر موقتی در ایجاد آرامش دارد. رنگ صورتی فشارخون را كاهش می‌دهد؛ پس كمی به روز خود و به زندگی‌خود صورتی اضافه كنید.

البته منظور این نیست كه حتماً‌دیوارهای اتاق و محل كارتان را صورتی كنید، ولی مثلا می‌توانید كاغذها را در پوشه‌های صورتی نگهداری كنید، بالش خود را روكش صورتی بكشید و . . .

یكشنبه : تلویزیون را خاموش كنید
به طور مداوم تلویزیون در خانه‌تان و حتی گاهی اوقات محیط كارتان روشن است، اخبار خوب و بد می‌شنوید، نگرانی‌های‌تان بیشتر می‌شوند، محرك‌های تصویری و صوتی آزارتان می‌دهند و شما را در عین حال كه ناراحت می‌شوید، كاری برای كاهش این استرس‌ها نمی‌كنید. كمی محیط خود را آرام‌تر كنید. تلویزیون را خاموش كنید تا بار ناراحتی‌ها و استرس‌ های‌تان در اثر شنیدن اخبار ناخوشایند، بیشتر نشود.

دوشنبه: به مناظر زیباتر توجه كنید
تا جایی كه ممكن است، از خیابان‌های شلوغ شهر دوری كرده و سعی كنید از مسیرهایی رفت و آمد كنید كه درخت بیشتری دارند. هر چه درخت، پرنده، گل و گیاه بیشتری ببینید، حال بهتری پیدا می‌كنید و استرس‌های‌تان كم می‌شوند.

سه‌شنبه: اخم‌های‌تان را باز كنید
هر روز چند بار خود را در آیینه تماشا كنید. برخی از عضلات و نواحی بدن تحت تاثیر استرس بیشتر تغییر می‌كنند و تنش‌ها بیشتر روی آنها انرژی می‌گذارند. برخی افراد تحت تأثیر استرس‌ ها پیشانی، لب‌ها، چشم‌ها، ابروها و . . . را جمع می‌كنند و تغییر حالت می‌دهند جلوی آیینه بایستید و گره ابروها را باز كنید.

چهارشنبه: جلوی افكار منفی را بگیرید
افكار منفی به استرس‌‌ها و اضطراب‌‌ها انرژی و سوخت می‌رسانند؛‌ بنابراین وقتی كه افكار آسیب‌رسان و مخرب به ذهن‌تان هجوم آوردند، از خودتان سوال كنید: چطور می‌توانم به یك موقعیت مثبت‌تر فكر كنم و یا دست‌كم خنثی باشم؟ سعی كنید جلوی افكار منفی خود یك تابلوی ورود ممنوع بگذارید، كمی نفس عمیق بكشید و بعد انتخاب كنید كه به این افكار منفی ادامه دهید یا اینكه طرز فكر خود را تغییر دهید.

پنج‌شنبه: دست افتاده‌ای را بگیرید
به طور داوطلبانه كار نیكویی انجام دهید. به یك دانشجو برای پرداخت هزینه تحصیلاتش كمك كنید، به زنان بی‌خانمان، كودكان بی‌سرپرست و . . . كمك كنید و اگر استطاعت مالی اندكی دارید، از كمك‌های معنوی خود دریغ نورزید. همدردی كردن با دیگران و شنیدن غصه‌ها و ناراحتی‌های‌شان باعث می‌شود كمتر دچار استرس و نگرانی شوید و نسبت به خودتان احساس بهتری داشته باشید.

جمعه: بخندید، بخندید و بخندید
افرادی كه بیشتر می‌خندند، آندروفین بیشتری در بدن‌شان ترشح می‌شود و احساس بهتری خواهند داشت پس از همین حالا به هر بهانه‌ای بخندید و تمام بدن خود را رها سازید....

ماهنامه دنیای سلامت

اخبار مرتبط :

راههای مبارزه با استرس منفی

ارتباط استرس با مرگ ناشی از بیماری کبد

استرس و عوامل استرس زا


ویدیو مرتبط :
اتاقی در مسکو برای درمان استرس